סגור

מתקרבים לשפל של 25 שנה: הדולר יורד עד ל-3.20 שקלים

כישות המט"ח המאסיביות של בנק ישראל לא מונעות מהמטבע האמריקאי לרדת חזרה לרמות שנרשמו בינואר; הבנק אמנם רכש מתחילת השנה לא פחות מ-25 מיליארד דולר - אך המטבע מתקרב לשער הנמוך שלו משנת 1996, 3.11 שקלים

נסיגה יומית רביעית ברצף במטבע האמריקאי שירד היום עד לשיעור של 3.204 שקלים ולשפל של שבעה חודשים, רמה שנרשמה כבר בתחילת אוגוסט.


כמו כן, לקראת נתוני התעסוקה לחודש אוגוסט בארה"ב שיתפרסמו בשישי הקרוב - הדולר רושם ירידה יומית רביעית רצופה גם מול סל המטבעות העיקריים בעולם - נחלש עד לרמה של 92.398 נק'. הכלכלנים בשוק צופים ירידה במספר המשרות החדשות שנוספו החודש. וכידוע בבנק המרכזי בארה"ב שמים דגש על נתוני התעסוקה כאינדיקטור מרכזי להתאוששות הכלכלה האמריקאית.

2 צפייה בגלריה
כסף שטרות מזומן דולרים
כסף שטרות מזומן דולרים
הדולר נסוג יום רביעי ברצף מול השקל ומול המטבעות העיקריים
(צילום: pixabay)

נתוני תעסוקה טובים עשויים לגרום להקדמת התחלת צמצום רכישות האג"ח שהבנק מבצע, מהלך שעשוי לחזק את הדולר. אך אם תחזיות הכלכלנים יתממשו ותחול נסיגה בתעסוקה, יתקשה הפד לבצע מהלך שכזה, ועל כן הדולר צפוי להיחלש.
בשבוע שעבר עוד רשם הדולר עלייה אל מול מקבילו הישראלי עד לרמה של 3.24 שקלים, כשברקע לפי ההערכות ביצע בנק ישראל רכישות מט"ח עקב החשש מהמשך צניחת הדולר שיוביל להפסדים בסקטור הייצור.
בינואר רשם המטבע שפל של 25 שנים מול השקל כשנסחר תמורת 3.11 שקלים. הרמה הנמוכה של המטבע הובילה את הבנק להכריז כי ירכוש השנה 30 מיליארד דולר. ונכון לאוגוסט, סכום רכישות המט"ח של הבנק עומד כבר על יותר מ-25 מיליארד דולר, כשנותרו עוד מספר חודשים עד לתום 2021, ומכסת ה-30 מיליארד דולר מתקרבת. בחודש יולי, בנק ישראל רכש סכום נמוך יחסית של כ-500 מיליון דולר.

2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון יתרות מט"ח
נגיד בנק ישראל אמיר ירון יתרות מט"ח
נגיד בנק ישראל אמיר ירון
(צילום: שאטרסטוק, דוברות בנק ישראל)

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "התחזקות השקל אל עבר 3.20 שקל לדולר מסמנת על התערבות קרובה של בנק ישראל במסחר. בימים הקרובים צפויים היצעי מט"ח גדולים לתשלומי שכר ומיסים ויציאת פעילים לחופשה. בנק ישראל חושש מהשפעות ההיצע ומעודף הנזילות בשוק המקומי".
פריימן הוסיף כי "להערכתנו בטווח הארוך השקל בדרכו אל מתחת לרמת 3 שקלים לדולר. אולם בשלב הנוכחי בנק ישראל יבקש למתן את קצב הייסוף. התחזקות המטבעות המרכזיים סיפקה לבנק מרחב נוסף אולם פריצת 3.2 שקלים תפתח את הדלת לעבר 3.15 שקלים ופחות מכך".