סגור

פועלים יוביל מימון של 950 מיליון שקל להקמת תחנת כוח חדשה באלון תבור

התחנה תוקם בסמוך לתחנה הקיימת, שנרכשה בידי השותפות MRC לפני כ-3 שנים מחברת החשמל; שיכון ובינוי בוחנת צעדיה בעקבות המלצת הממונה על התחרות לפסול אותה מהמכרז לרכישת תחנת אשכול

השותפות בתחנת הכוח אלון תבור (MRC) השלימו את הסגירה הפיננסית להקמת תחנת כוח נוספת באותו המתחם - עם חבילת מימון של 950 מיליון שקל.
את המימון מוביל בנק הפועלים, ביחד עם גופים פיננסיים מקומיים והוא יישא ריבית של 2.25%-2.55%, לתקופה של 19.5 שנים מהמועד שבו התחנה החדה תקבל את רישיון הייצור.
השותפות כוללת את החברות רפק אנרגיה שמוחזקת בידי רפק תקשורת, קרן ההשקעות בתשתיות ואנרגיה ג'נריישן קפיטל וחברת מבטח שמיר ביחד עם צ'ינה הרבור הסינית.
התחנה שתופעל באמצעות גז טבעי מתוכננת לקום עד הרבעון השלישי של 2024 - היא תייצר חשמל בהספק של עד 230 מגה-ואט.
מדובר בתחנה במחזור פתוח, כלומר כזו שמופעלת למספר מצומצם של שעות ביום, אשר תזרים חשמל לרשת במצב של היעדר התאמה בין הביקוש לבין ההיצע הקיים. על כך חברת ניהול מערכת החשמל נגה תשלם לשותפות תשלום זמינות קבוע של 5 אגורות לקילו-ואט, ובנוסף היא תקבל תוספת תשלום על חשמל שהיא תייצר בפועל על פי תעריפים שייקבעו בהמשך.
התחנה החדשה תפעל לצד תחנת הכוח הקיימת באלון תבור, אותה רכשו השותפות ב-2019 מחברת החשמל בסכום של כ-1.9 מיליארד שקל. התחנה הקיימת מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק של כ-600 מגה-ואט.
בהודעה שהוציאו השותפות באלון תבור לבורסה הן מסרו כי כבר התקבלו כל האישורים הסטטוטוריים הנדרשים להקמת התחנה, וכי הן התקשרו עם קבלן מבצע במסגרת הסכם לביצוע עבודות מקדימות באתר המיועד. החלק העיקרי של המימון האמור, כ-700 מיליון שקל, ישמש לתשלומים לקבלן ההקמה ולכיסוי של עלויות הכרוכות בפרויקט.
בשותפות MRC אמרו היום כי "הקמתה והפעלתה של התחנה החדשה יתרמו להתפתחות הקבוצה וצמיחתה, תוך ביסוס תזרים מזומנים משמעותי ויציב לבעלי מניותיה הנשען ברובו על הכנסה מובטחת שלא תלויה בביקושים במשק החשמל".
בתוך כך, שיכון ובינוי אנרגיה בוחנת אפשרות לעתור לערכאות משפטיות בעקבות המלצת הממונה על התחרות, מיכל כהן שעומדת בראש ועדת הריכוזיות ולפיה יש לפסול את הקבוצה מהתמודדות במכרז לרכישת תחנת הכוח מחברת החשמל. כהן נימקה את המלצתה בנושא בשיקולי ריכוזיות כלל משקית, שכן שיכון ובינוי כבר רכשה מחברת החשמל שתי תחנות כוח, רמת חובב וחגית ביחד עם חברת אדלטק.
בהודעה ששיגרה לבורסה מסרה שיכון ובינוי שככל שידוע לה טרם התקבלה בחברת החשמל החלטה אם לקבל את המלצתה של כהן, שהיא טרם החליטה אם בכוונתה להגיש הצעה במכרז זה ושהיא בוחנת את צעדיה לרבות האפשרות לעתור בנושא.
תחנת אשכול מתוכננת להימכר עד יוני 2023 ו-5 קבוצות מתמודדות על רכישתה, לאחר שצלחו באחרונה את הליכי המיון המקדימים: OPC אנרגיה של עידן עופר; תעבורה אחזקות ודליה אנרגיות; שפיר הנדסה אזרחית וימית וקרן נוי; אשטרום, מבטח שמיר אחזקות ורפק אנרגיה וכאמור, שיכון ובינוי שבשליטת איש העסקים נתי סיידוף ביחד עם אדלטק.