סגור
רן קאירי רני קאירי המנכל הקודם בחברת האשראי החוץ בנקאי גיבוי
רני קאירי, המנכ"ל הקודם בחברת האשראי החוץ-בנקאי גיבוי. נעצר ושוחרר בערבות (צילום מסך: hosen-g.co.il)

רשות ני"ע עיכבה לחקירה בכירים לשעבר בגיבוי, ובהם המנכ"ל רני קאירי

מלבד קאירי, עוכבו ושוחררו בערבות גם עוזרו יורם אליאב וקצינת הציות ג'ולי שאמה. לפי החשד, החשודים היו מעורבים במשיכות כספים במרמה בגובה מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, המעניקה אשראי לעסקים קטנים תמורת ניכיון צ'קים. אלה הועברו לכיסו הפרטי של מנהל סניף צפון אייל רוזן ולגורמים קשורים

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה נגד בכירים לשעבר בחברת האשראי החוץ- בנקאי גיבוי - המנכ"ל לשעבר רני קאירי, עוזרו יורם אליאב וקצינת הציות ג'ולי שאמה. שלושתם עוכבו לחקירה ושוחררו. על פי החשד, הם מעורבים במשיכות כספים במרמה בסך כולל של מיליוני שקלים מהחברה הציבורית, אשר הועברו לכיסו הפרטי של מנהל סניף צפון שלה אייל רוזן, לו מיוחסות העבירות החמורות ביותר, ולגורמים הקשורים אליו.
על פי החשד, פעלו המעורבים במרמה תוך הסתרת פעילותם מהחברה ומציבור המשקיעים וגרמו להצגת פרטים מטעים בדיווחי החברה ובנוגע לעסקאות מהותיות שביצעה במסגרתן הוצאו כספים שלא כדין וללא האישורים הנדרשים. פעילות זאת נעשתה בין היתר תוך רישום כוזב במסמכי החברה. העבירות המיוחסות לנחקרים הן עבירות בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועברות מרמה והפרת אמונים.
על החשודים הוטל צו עיכוב יציאה מהארץ ל-180 ימים, ונאסר עליהם ליצור קשר עם שאר המעורבים. החשודים יפקידו ערבות שנעה בין 50 אלף שקל (שאמה) ל-250 אלף שקל (קאירי).
על פי הרשות, היא אינה מקיימת חקירה כרגע נגד רוזן. זאת ככל הנראה בשל הסיבה כי נגד רוזן מתקיימת חקירה משטרתית שנוגעת למעשים פליליים כבדים יותר. רוזן נמצא כיום בדובאי ולא ישוב לארץ בקרוב.
גיבוי מעניקה אשראי לעסקים קטנים תמורת ניכיון צ'קים. החברה פעלה דרך שלושה סניפים, שניים במרכז (ת"א וכ"ס) וסניף בצפון בקיבוץ מזרע. לאחר שהחלו לחזור צ'קים מהסניף הצפוני, מינתה החברה בודק חיצוני שיצביע על מחדלי הסניף. הבודק עופר אלקלעי מצא כי רובו של תיק ההלוואות של הסניף הצפוני, בהובלת רוזן, אינו בר השבה מאחר שהאשראי ניתן ללא כל רישומים וללא ביטחונות ומאופן הפעולה עולה רושם של תרמית.
על רקע תוצאות הבדיקה, יהונתן כהן, יו"ר גיבוי ובעל השליטה, הגיש תביעה משפטית נגד רוזן, קאירי, אליאב ושאמה לפיצויים בהיקף של 38 מיליון שקל. פרסומה של הרשות מהיום אינו מצביע על דפוס הפעולה של מנהלי סניף צפון, אולם בתביעה המשפטית תיארה החברה את התרמית וכיצד אלו לכאורה שלשלו לכיסם אשראי שהעניקו בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ששייך לחברה.
באופן כללי ניתן לומר כי כל העסקאות הבעייתיות של גיבוי בסניף נושאות מאפיינים דומים: בשלב הראשון הוצא מהקופה אשראי במזומן בעיקר על ידי רוזן, אך גם על ידי עוזרו אליאב תוך היעדר תיעוד במערכות החברה. בשלב השני העברת הכספים לחשבונות פרטיים. בשלב השלישי רכישת נכסים באותם הכספים ורישומם על שמו של קאירי. מנהלי הסניף הציגו, לפי החברה, מצג שווא שלפיו הם מעניקים הלוואות לגיטימיות, אלא שבפועל ההון הועבר למנהלים ולמקורביהם. על פי החברה, הסכומים שנגנבו בסניף צפון הצטברו לעשרות מיליוני שקלים.
קאירי, על פי גיבוי, נהנה מהתרמית מאחר שרוזן ואליאב רכשו נכסים בכספי התרמית ורשמו אותם על שמה של החברה הפרטית שבה מחזיק קאירי. קאירי פוטר מהחברה בחודש מרץ והוחלף על ידי דוד טל, המנכ"ל הנוכחי. מדוע שאמה, קצינת הציות שלא נהנתה לכאורה מהתרמית, התעלמה מהסימנים? על פי התביעה, בין רוזן לבין שאמה נרקמו יחסי קרבה, שאיפשרו, כך נראה, את הוצאתה של תוכנית המעילה לפועל. בחודש מאי 2022 התפטרה שאמה. על פי החברה, קצינת הציות הבינה שההנהלה החדשה תחשוף את התרמית בסניף הצפון ותבין שזו לקחה לכל הפחות חלק סביל בפעילות הפלילית ולכן מיהרה להתפטר.