המחיר גבוה מדי? ישראייר לא תרכוש את חברת התעופה הצ'כית Smartwings
אחרי שנתיים של מו"מ, ישראייר דיווחה לבורסה על כישלון העסקה; ברקע, בעלי המניות הצ'כים מבקשים לבצע שינויים בתנאי העסקה, בגלל עלייה בשווי חברת התעופה, שמוערך ב-100 מיליון דולר; הצ'כים הגדילו את החזקתם לפני שנה וחצי אחרי שרכשו את מניות המחזיקים הסינים בחברה - גם איתם היו קשיים במו"מ
ישראייר הודיעה כי לא תרכוש את חברת התעופה הלואו קוסט הצ'כית, Smartwings, שבין היתר מפעילה קו בין פראג ויוון לישראל, ואף היתה בין החברות הראשונות שחזרו לטוס בארץ אחרי מבצע "עם כלביא".
ישראייר דיווחה לבורסה שבעלי המניות הצ'כים מבקשים לבצע שינויים בתנאי העסקה ולהשלימה עד סוף שנת 2025. אך החברה החליטה שלא להמשיך עם הרכישה, שבמקור כללה רכישה של 49% ממניות החברה הצ'כית.
הסיבה להחלטה נעוצה דווקא במצבו החיובי של ענף התעופה העולמי. מאז תחילת המו"מ חלפו מעל שנתיים במהלכן החוב הפיננסי של החברה הצ'כית קטן, ושווי השוק של החברה הלך וגדל והיום מוערך ב-100 מיליון דולר.
דירקטוריון ישראייר החליט כי מדובר בסיכון גבוה מידי, ועל כן, החליט לסיים את המשא ומתן, ולבחון חלופות אפשריות אחרות.
במשך כמעט שנתיים ניהלה ישראייר משא ומתן לרכישת 49% ממניות חברת התעופה הצ'כית.
אך לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" נתקל המשא ומתן בקשיים, ובפברואר 2024 הודיעה ישראייר כי בשל המצב הגיאופוליטי במזרח התיכון, הופסק המשא ומתן עם בעלי המניות הסינים (Ltd .Co Group CITIC China) בחברת התעופה הצ'כית.
כתוצאה מכך מקדמה בסך חצי מיליון יורו ששולמה לבעלי המניות הסינים, הושבה לישראייר.
על מנת לנסות לקדם את הרכישה, במרץ 2024 רכשו בעלי המניות הצ'כים את חלקם של בעלי המניות הסינים. לאחר רכישת המניות והשלמת ארגון מחדש של אחזקות בעלי המניות הצ'כים, חודש המו"מ בין ישראייר לחברת התעופה הצ'כית, מו"מ שכאמור הסתיים מבלי תוצאות.






























