סגור

לראשונה מאז 2002 וברקע זינוק באינפלציה: היורו ירד לשווי נמוך מהדולר

היורו נסחר באלפיות ספורות מעל הדולר, ובדקות מאז פרסום נתוני האינפלציה ירד היורו לערך נמוך במידה מזערית מהדולר ונסחר ב-0.9999 דולר; מדד המחירים לצרכן בארצות הברית קפץ ב-9.1% ביוני, מעל הצפי לעלייה של 8.8%

היורו ירד לשווי נמוך מהדולר למשך רגעים ספורים, אחרי הקפיצה החדה מהצפוי באינפלציה בארצות הברית, שמגבירה את הציפיות להמשך העלאות ריבית חדות מצד הבנק המרכזי האמריקאי ומעודדת את התחזקות הדולר.
היורו נחלש ב-0.1% ל-1.0025% דולר ומתקרב לשוויון מול המטבע האמריקאי, ובדקות מאז פרסום נתוני האינפלציה ירד היורו לערך נמוך במידה מזערית מהדולר ונסחר ב-0.9999 דולר.
האינפלציה בארצות הברית זינקה בחישוב שנתי ביוני ל-9.1% מ-8.6% במאי, שיא של 41 שנה. הצפי היה לעלייה מתונה יותר ל-8.8%. בחישוב חודשי נרשמה גם עלייה גדולה מהתחזיות ל-1.3% מ-1% במאי. התחזיות היו לעלייה ל-1.1%.
"אני חושב שהדולר ימשיך לטפס אם נראה היום נתון אינפלציה גבוה מהתחזיות. יש סיכוי גבוה במקרה הזה שנראה את היורו נופל מתחת לרמת השוויון מול הדולר", אמר הבוקר ג'ו קספורו (Joe Capurso), אסטרטג ב- Commonwealth Bank of Australia (הדברים מובאים ב-CNBC), שציין, כמו כלכלנים אחרים, כי נתון גבוה רק יתמוך בהמשך מדיניות הריבית הניצית של הפד.
הסיבה להתחזקות הדולר מול היורו טמונה בעיקרה במדיניות העלאות הריבית החדה של הפד – בניסיון להילחם באינפלציה - שמחזקת את המטבע האמריקאי. זאת מול המדיניות המהוססת של הבנק המרכזי האירופי.
הריבית בארצות הברית עומדת עתה על 1.50%-1.75%, מול ריבית אפסית באירופה. הבנק האירופי אמור לפתוח בקרוב במהלך של העלאות ריבית, אך כפי שציין בהודעה המוניטרית האחרונה שלו, בכוונתו לפעול במתינות ובשילוב צעדים נוספים כדי למנוע משבר חוב במדינות החלשות באירופה.
"הפלישה הרוסית לאוקראינה גורמת לאינפלציה באירופה לעלות במהירות רבה, ותיאלץ את הבנק המרכזי של אירופה להעלות החודש את הריבית בעד חצי אחוז, אף שהשתדל מאוד להימנע מכך. במבט לחודשים הקרובים, נראה כי הפער בין הריבית בארצות הברית לזו שבאירופה עוד יגדל, מה שגורם לדולר להיות אטרקטיבי יותר ויותר כנגד היורו", אומר רונן מנחם, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות.
"הבנק המרכזי של אירופה פועל במציאות מעט מורכבת יותר מזו של הפד האמריקאי. עליו להקפיד שמדינות הפריפריה, שהתמודדו עם משברי חוב קשים מתחילת העשור, לא יסבלו מהעלאות הריבית מפני שתשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלותיהן יזנקו, והן שוב יתקשו לגייס חוב", מוסיף מנחם.
הפער האמור במדיניות הריבית חזק עוד יותר מול יפן, שם הבנק המרכזי מתעקש להמשיך בריבית אפסית והין נחלש בהתאם. ביום שני נסחר הדולר ב-137.75 ין, רמתו הנמוכה של המטבע היפני מאז 1998 – ואתמול התאושש מעט. הבוקר נסחר הצמד ללא שינוי מהותי, ברמה של 137.02 ין לדולר.