קיסטון ושיכון ובינוי אנרגיה שוקלות לעתור לבג"ץ נגד רשות החשמל
הקרן והחברה שהודיעו לבורסה על העתירה הנשקלת, תקפו את הגבלות המחיר שהטילה הרשות על היצרנים הפרטיים: "התעריפים המפוקחים שנקבעו אינם כוללים את המרכיבים הנדרשים באופן שתכוסנה כלל העלויות הכרוכות בייצור חשמל"
קרן קיסטון ושיכון ובינוי אנרגיה הודיעו לבורסה כי הן שוקלות עתירה לבג"ץ כנגד החלטת רשות החשמל על הגבלת המחיר ליצרני החשמל הפרטיים. הדיווח לבורסה מגיע לאחר שרשות החשמל החליטה על הגבלת מחיר מצומצמת מזו שרצתה להטיל בשלב הראשון.
בדיווח של שיכון ובינוי לבורסה נטען כי "לעמדת השותפויות והחברה, התעריפים המפוקחים שנקבעו בהחלטת רשות החשמל אינם כוללים את כלל המרכיבים הנדרשים באופן שתכוסנה כלל העלויות הכרוכות בייצור חשמל, וכי יש להחיל את התעריפים המפוקחים באופן שונה לעומת אופן החלתם כפי שנקבע בהחלטת רשות החשמל. השותפויות בוחנות את צעדיהן, לרבות האפשרות להגיש עתירה לבג"ץ".
קושי נוסף שעולה בשוק האנרגיה עם החלטת רשות החשמל היא האפשרות של יצרניות החשמל הפרטיות לבחור בין שתי הגבלות מחיר שונות. לטענת גורמים רבים בשוק, אחד המסלולים מיועד לתחנת אשכול בלבד ואינו מייצר אסדרה אחידה בשוק.
מחברת החשמל הופרטו עד היום ארבע תחנות. שתיים נרכשו על ידי קבוצה משותפת לאדלטק ולשיכון ובינוי: רמת חובב (1,137 מגה-ואט) וחגית מזרח (660 מגה-ואט). תחנת אלון תבור מוחזקת כיום על ידי מבטח שמיר, ג'נריישן קפיטל וצ'יינה הארבור. התחנה האחרונה שהופרטה ביוני 2024 היא אשכול, בהספק של יותר מ-1,600 מגה-ואט, עם אסדרה להקמת יחידת ייצור נוספת שתחליף את יחידות הייצור הישנות בתחנה. אשכול נמכרה לדליה (המוחזקת על ידי משק אנרגיה) בתמורה ל-9.1 מיליארד שקל, סכום שהיה גבוה באופן משמעותי לעומת ההערכות האחרות בשוק.
השימוע להגבלת מחירי החשמל עורר סערה בשוק האנרגיה המקומי. בספטמבר הוציאה רשות החשמל ניתוח מפורט שבמסגרתו טענה כי יצרני החשמל הפרטיים, בתחנות שהופרטו מידי חברת החשמל, ניצלו את חוסר התחרות בשוק הישראלי וגבו מחירים עודפים של 300-400 מיליון שקל.
יצרני החשמל בתחנות שהופרטו משתתפים במכרזים אוטומטיים של חברת ניהול מערכת החשמל נגה, הכוללים הצעות למחיר ייצור החשמל. כמו כן, במידה והמחירים אינם מכסים את עלויות היצרנים לפי דיווחיהם, הם רשאים לקבל גם תעריפים משלימים – שאותם, לפי רשות החשמל, ניפחו היצרנים הפרטיים. בעוד שבארה"ב התעריפים המשלימים עומדים על 3% בלבד, בישראל הנתון מזנק ל-37%.
לאור זאת, ברשות החשמל החליטו על הגבלת התעריפים המשלימים, כאשר מחיר הבסיס יישען על מחיר הגז הממוצע וסוג תחנת הכוח (תחנות יעילות יותר מייצרות בעלות נמוכה יותר). בשלב הראשון הציעו מחיר המבוסס על 15% מעל העלות הממוצעת של גז טבעי במשק (ו-40% במקרה של הפעלה מיידית). בהחלטה הסופית, ההגבלה שונתה ל-40% מעל מחיר הגז הטבעי.
במקביל, רשות החשמל הציעה מסלול נוסף – לפיו תחנות יוכלו לקבל הגבלת מחיר של 60% מעל מחיר הגז, אם יסכימו לשלם בדיעבד את פערי המחיר מאז המועד שהתחנה נמכרה מחברת החשמל. אלון תבור נמכרה ב-2019, רמת חובב ב-2020 וחגית מזרח ב-2022. המשמעות היא שהתחנות הוותיקות ייאלצו לשלם סכום גבוה עבור מספר שנים כדי לבחור במסלול עם ההגבלה המקלה יותר.
עבור תחנת אשכול, שבשליטת דליה, מדובר בשמונה חודשים בלבד של פעילות – ולכן בהחזר נמוך יותר. לפני כשבועיים דיווחה דליה שהחברה המפעילה את התחנה תידרש להחזיר מעל 200 מיליון שקל על הפעילות בשמונת החודשים אם תבחר את המסלול עם ההגבלה המתונה יותר, וציינה שהחברה ככל הנראה תבחר במסלול זה. לעומת זאת, תחנות רמת חובב וחגית דיווחו היום לבורסה כי יבחרו במסלול עם ההגבלה המשמעותית יותר.
בדיווח של שיכון ובינוי אנרגיה, המחזיקה בתחנות רמת חובב וחגית מזרח יחד עם אדלטק וקיסטון, טענה החברה שלהחלטה לא תהיה השפעה על ההכנסות של תחנת הכוח רמת חובב, והשפעה לא מהותית על ההכנסות של תחנת הכוח חגית. עם זאת, על אף שבחברות מעריכים שההכנסות יישארו בגובה דומה, אין ודאות בכך.
הסיבה לכך היא העלייה בביקוש לחשמל מדי שנה, במקביל לעיכובים בהקמת תחנות כוח חדשות. המשמעות היא שתחנות כוח קיימות ייאלצו, בממוצע, לעבוד יותר שעות במהלך השנה, מה שיגדיל את הכנסותיהן. עם זאת, השימוע מגביל את ההכנסה (מהתעריף המשלים) לקילו-ואט שמיוצר על ידי החברות – ולכן יכול להשפיע על הרווח שלהן.






























