סגור
אלון מאסק
אלון מאסק (צילום: AP)

מאסק מכר מניות טסלה בשווי מיליארדי דולרים, לפני דיווח של החברה שגרם לצניחה במניה

טסלה דיווחה בתחילת החודש על האטה בביקוש וגרמה לנפילה של 12% במניה; אך שלושה שבועות קודם מכר מאסק מניות בשווי 3.6 מיליארד דולר, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל"; האם מאסק ידע כבר אז על הירידה הצפויה במכירות ובכך עבר על חוקי ה-SEC? מרצים למשפטים בעלי שם בארה"ב: "זה צריך לעורר עניין ברשות ני"ע"

הצרה החדשה של מאסק? בשלהי השנה שעברה, לאחר שמבול של דיווחים בתקשורת הצביע על ירידה בביקוש למכוניות טסלה, מכר המנכ"ל אלון מאסק מניות חברה בשווי של קרוב ל-3.6 מיליארד דולר. ואז, ב-2 בינואר, דיווחה החברה כי מסירות הרכבים ברבעון הרביעי היו נמוכות משמעותית לעומת התחזית האחרונה שפרסמה החברה למשקיעים. ולמחרת, ב-3 בינואר, צללה מניית טסלה ביותר מ-12%.
לפי "הוול סטריט ג'ורנל", התזמון של מכירת המניות מעורר שאלה מהותית: האם מאסק היה מודע להאטה בביקוש כשמכר את המניות שלו? טסלה לא פרסמה עדכון לתחזיות שלה כבר קרוב לחודשיים. "זה צריך לעורר עניין ברשות ני"ע (SEC)", אמר לעיתון ג'יימס קוקס, מרצה למשפטים מאוניברסיטת דיוק, שהעיד בפני הקונגרס על ענייני סחר במידע פנים. "השאלה פה היא מה הוא ידע ומה היו הציפיות בשוק בזמן שמכר? מדובר על תזמון קריטי".
מאלון מאסק ומטסלה לא התקבלה תגובה, וב-SEC סירבו להעביר תגובה.
בתאריכים 14-12 בדצמבר מכר מאסק קרוב ל-22 מיליון מניות טסלה במחיר ממוצע של כ-163 דולר למניה, כך לפי המסמכים שהוגשו לרגולטור. ב-3 בינואר המניה ננעלה על מחיר של מעט יותר מ-108 דולר, כך שהשווי הכולל של המניות שמכר מאסק רק חודש לפני כן ירד ב-1.2 מיליארד דולר. המניה התאוששה מאז ועד הנעילה אמש עלתה למחיר של 127 דולר.
באופן כללי החוקים ב-SEC אוסרים על מנהלים בכירים לסחור במניות החברות שלהם כשהם מודעים למידע שעוד לא פורסם לציבור. יש דרכים לעקוף את האיסורים הללו כמו מכירת מניות לפי תוכנית שנקבעה מראש, אך לפי המסמכים שהגיש מאסק זה לא היה המקרה הפעם.
מאז שמניית טסלה טיפסה לשיא בנובמבר 2021, מכר מאסק מניות בשווי של מעל 39 מיליארד דולר, כולל מניות בשווי של קרוב ל-23 מיליארד דולר בשנה שעברה, בין השאר כדי לממן את רכישת טוויטר ב-44 מיליארד דולר. המכירות בדצמבר האחרון מייצגות 37% מהמניות שנמכרו ב-2022, אך רק 16% מהשווי בדולרים – זאת בהתאם לירידה החדה במחיר המניה.
סימנים לכך שבטסלה היו מודעים להאטה אפשר למצוא בכך שהחברה הורידה באוקטובר את המחירים בסין ובדצמבר את המחירים בארה"ב. בנוסף בתחילת דצמבר דווח בבלומברג כי טסלה מתכוונת לצמצם את הייצור בסין, וכן החברה מתכננת לקצר את משמרות העבודה במפעל בשנגחאי. בסוף החודש, כשבוע לאחר שהסתיימה מכירת המניות של מאסק, דווח כי טסלה שוב הורידה מחירים בארה"ב, והחלה להציע 10 אלף מייל בהטענה בחינם למכוניות שיישלחו בדצמבר.
באוקטובר אמר סמנכ"ל הכספים של החברה זאק קירקהורן כי התחזית היא לצמיחה שנתית "של מעט מתחת ל-50%" במשלוחים לשנה. עלייה של 45% מספר המכוניות מסתכמת בכ-449 אלף ברבעון הרביעי, אולם לפי הנתונים המשלוחים עמדו בתקופה על 405,278.
אם הירידה הזו בשיעור הצמיחה הופיעה במסמכים פנימיים עד אמצע דצמבר, ואם מאסק היה מודע לנתונים הללו, אז ניתן יהיה לקבוע אם הפר את חוקי הסחר במידע פנים. "האם זה חשוד? כן. האם אפשרי שיש הסברים נוספים? בוודאי. אבל תהליך האכיפה יצטרך לגלות את זה", סיכן דונלד לנגבורט, מרצה למשפטים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון.