סגור

מליסרון תרכוש חשמל ירוק תמורת מיליארד שקל

חברת הנדל"ן תרכוש מדוראל ושיכון ובינוי אנרגיה חשמל שמופק מאנרגיה מתחדשת - במשך עשר שנים; זו העסקה המשמעותית הראשונה שבמסגרתה חשמל כזה משויך ספציפית לחברה עסקית

חברת הנדל"ן מליסרון, בעלת רשת קניוני עופר, דיווחה היום (א') על עסקת ענק לרכישת חשמל שמופק מאנרגיה מתחדשת בכמיליארד שקל על פני עשר שנים. למעשה, מדובר על שתי עסקאות, שוות בגודלן - אחת נחתמה מול דוראל והשנייה מול שיכון ובינוי אנרגיה. זו העסקה המשמעותית הראשונה שבמסגרתה חשמל שמיוצר מאנרגיות מתחדשות לא רק נמכר לחברה עסקית, אלא גם משויך ספציפית אליה.
מליסרון תתחיל לרכוש את החשמל בינואר 2024, אז תיכנס לתוקף רגולציה שמאפשרת שיוך חשמל המופק ממתקני אנרגיה מתחדשת לצרכני חשמל. כיום ניתן לרכוש חשמל מספקים פרטיים ולא מחברת החשמל, אולם לא מדובר על חשמל שמופק מאנרגיה מתחדשת.
מליסרון תרכוש כ-300 אלף מגה-ואט שעה בשנה משתי החברות יחד. כמות החשמל הנרכשת תספק את כל הנכסים המניבים הקיימים של מליסרון ותספיק גם לצרכי הצמיחה העתידית של הפורטפוליו שלה. כיום למליסרון יש נכסים מניבים בשטח כולל של 870 אלף מ"ר, מה שהופך את החברה לאחת מצרכניות החשמל הגדולות במשק.
כבר היום מליסרון אינה רוכשת את החשמל מחברה חשמל, אלא מספקים פרטיים שמייצרים אותו באמצעות גז טבעי. ככל הידוע, החברה אינה משלמת סכום גבוה משמעותית עבור החשמל שהיא צורכת. המעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת נועד לספק לה יתרון איכותי למול השוכרים שלה, שחלקם נמנים על פירמות בינלאומיות גדולות שבשנים האחרונות נותנות דגש לשיקולי ESG.
לחברות האנרגיה המתחדשת שני יתרונות עיקריים בעסקה: ראשית, הן מעריכות כי הסכם המכירה יאפשר להן להציג הכנסה מובטחת, לצורך גיוס הון לפרויקטים עתידיים. שנית, הן יוכלו לקבל תעריף גבוה יותר עבור החשמל שהן מייצרות באמצעות פאנלים סולאריים. כיום, כל החשמל המופק באמצעות פאנלים סולאריים (ממתקנים קרקעיים גדולים) נמכר ישירות למנהל המערכת (החברה הממשלתית נגה), בתעריפים שנקבעו בהליך מכרזי ובמכסות קבועות. המחירים משתנים בין הליך מכרזי אחד לאחר, אך מרביתם נעים בין 17 ל-20 אג' לקוט"ש, זאת לעומת תחנות כוח בגז טבעי המקבלות 31 אג' לכל קוט"ש. חברות האנרגיה הירוקה יוכלו להתקשר ישירות עם הצרכנים ולמכור במחיר גבוה יותר מתעריפי המערכת, בעוד הצרכן יקבל הנחה מתעריף הייצור של חברת החשמל. במסגרת ההסכם לא פורסם המחיר בו החשמל יימכר למליסרון.
העסקה מול מליסרון משמעותית עבור דוראל ושיכון ובינוי אנרגיה. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 עמדו הכנסותיה של דוראל ממכירת חשמל על 87.5 מיליון שקל, מה שמשקף קצב הכנסות שנתי של כ-116 מיליון שקל. הכנסות שיכון ובינוי אנרגיה בתשעת החודשים הראשונים של 2022 עמדו על 116 מיליון שקל, מה שמשקף קצב הכנסות שנתי של כ-155 מיליון שקל. מאז החברה קידמה פרויקטים נוספים בארה"ב ובישראל, ביניהם פרויקט Brazoria בארה"ב, בהספק של 260 מגה-וואט שצפוי להכניס לחברה 4 מיליארד שקל ב 12-15 שנים הקרובות. כלומר, ההסכם עם מליסרון מגדיל משמעותית את ההכנסות השנתיות של שתי החברות.
מליסרון חוגגת בהסכם את המעבר שלה לשימוש באנרגיה מתחדשת, אולם בפועל התמונה מעט שונה. בדיווח לבורסה כתבה החברה, שמנוהלת על ידי אופיר שריד, שמרבית החשמל שתרכוש בעסקאות הוא חשמל שמופק מאנרגיה מתחדשת. יתרת החשמל שיסופק לה הוא חשמל שמיוצר מגז טבעי.