סגור
חיים סאמט
חיים סאמט

בלעדי
הדירקטור שעזב את כלל מאשים את היו"ר בהקמת מטבחון לעסקת MAX

סמי מועלם, שהתנגד לרכישת חברת כרטיסי האשראי, התפטר מתפקידו כדח"צ בכלל החזקות ובחברה־הבת כלל ביטוח. מועלם טוען שהיו"ר חיים סאמט כינס באופן לא חוקי את הדירקטורים שתמכו בעסקה כדי לתאם עמדות. כלל: "אין קשר לעסקת MAX"

סערה בדירקטוריון כלל ביטוח. הדירקטור החיצוני (דח"צ) סמי מועלם, אחד מאנשי הביטוח הוותיקים בארץ, הודיע ביום שני על התפטרותו, הן מדירקטוריון חברת הביטוח הפרטית והן מדירקטוריון כלל החזקות, החברה־האם הציבורית.בדיווח לבורסה צויין כי מועלם יפרסם את נסיבות התפטרותו בשבוע הבא, כשעורך דינו ישוב מחו"ל. כמו כן, החברה ציינה בדיווח כי בשבוע הקודם החליטה לא להעמיד את מועלם לבחירה לכהונה נוספת כדח"צ באסיפה הכללית הקרובה.
מועלם מכהן כדח"צ מזה שתי קדנציות (שש שנים). כלל החזקות לא פירטה את הסיבות להחלטה לא להעמיד את מועלם לבחירה לכהונה נוספת ואחרונה, אולם מקורבים לחברה טענו כי הדבר נעשה משום שמועלם נעדר מחלק מישיבות הדירקטוריון, ובחלקן השתתף רק בזום, מה שהביא לסרבול של עבודת הדירקטוריון. מועלם רשאי לדרוש את העמדתו לבחירה לכהונה נוספת חרף עמדת החברה, ובמקור הוא הודיע שכך בכוונתו לפעול, אך ככל הידוע שינה את עמדתו משום שמאס בהתנהלות של החברה. מועלם סירב להגיב לפניית "כלכליסט" בנושא.
למעשה, ברקע הדברים עומדים יחסים מורכבים בתוך דירקטוריון הקבוצה ביחס למהלך המשמעותי ביותר שלה — רכישת חברת כרטיסי האשראי MAX (לאומי קארד לשעבר). העסקה, שנחתמה באוגוסט, אושרה בדירקטוריון כלל החזקות, שהיא החברה הרוכשת, אולם הדבר הוביל לפילוג בדירקטוריון. שישה חברים תמכו בעסקה ואילו שלושה — מועלם, מלי מרגליות ודוד גרנות — התנגדו לה.
ל"כלכליסט" נודע כי מועלם הודיע על התפטרותו כשבאמתחתו שורה של טענות, ובראשן קיומו של "מטבחון" בתוך הדירקטוריון. מועלם טוען שבידיו הוכחות לכך שחיים סאמט — היו"ר של כלל החזקות וכלל ביטוח, שהוביל את התמיכה בעסקת MAX יחד עם המנכ"ל יורם נוה — כינס ישיבה נפרדת ב־28 ביולי שבה נכחו רק הדירקטורים שתמכו מלכתחילה בעסקת MAX, וזאת על מנת לתאם עמדות. לטענת מועלם, הוא, גרנות ומרגליות לא הוזמנו לישיבה. מקורבים לחברה סיפרו ל"כלכליסט" שהדבר העלה את חמתו של מועלם שטען שהאירוע אסור על פי חוק, וכי בחברות אחרות, דוגמת בזק, אירועים מסוג זה הובילו לענישה מצד הרשויות. מועלם טען בפני החברה שמאז אפריל ידע סאמט מהן העמדות של הדירקטורים ביחס לעסקת MAX, ולכן הדיר את השלושה שהתנגדו. בבזק וגם במגדל ביטוח אכן היו מטבחונים, אבל אלו פעלו בצורה מסודרת עם מעין הרכב קבוע שהתמנה וכונס בנפרד מהדירקטוריון הכללי.
מכלל החזקות נמסר כי "הדירקטוריון שקל בכובד ראש ובאופן ענייני ומקצועי את המשך כהונתו של מועלם, והחליט שלא להמליץ עליו לאסיפה הכללית. לעסקת MAX אין קשר להחלטה זו".
כאמור, עסקת MAX נחתמה באוגוסט האחרון, אחרי תהליך ארוך שהחל פורמלית בעת שנחתם מזכר הבנות לא מחייב באפריל. במסגרת העסקה, כלל החזקות רוכשת את מלוא המניות של MAX מידי קרן ההשקעות ורבורג פינקוס ושותפיה — מנורה־מבטחים (10%), קבוצת ההשקעות אלייד (5%) ועמיתי כלל ביטוח עצמם (10%) — לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל. 880 מיליון שקל מסכום זה הם חוב שיועבר לכלל החזקות. 500 מיליון שקל גייסה החברה באמצעות הנפקת הון בינואר. 424 מיליון שקל ישולמו באמצעות הקצאת מניות כלל החזקות לבעלי המניות הנוכחיים של MAX.
לפי הוראות רשות שוק ההון, המחיר שיקבלו עמיתי כלל עבור כל מניה הוא 77 שקל — סכום גבוה יותר מזה שיקבלו עמיתי מנורה מבטחים שהשבוע דרשה בכתב לערוך השוואה בין התנאים. עוד לפי דרישת הרשות, MAX נדרשת למכור את סוכנות הביטוח שלה במסגרת העסקה.
לעסקה מתנגד גם אלפרד אקירוב, בעל המניות הגדול בכלל החזקות (15% באמצעות אלרוב נדל"ן), שמנסה בימים אלו לקבל היתר שליטה בקבוצת כלל. האסיפה הכללית שתתכנס בשבועות הקרובים תעמוד גם בסימן הניסיון של אקירוב לרכוש את השליטה בחברה. כרגע אקירוב לא מצליח לקבל היתר שיאפשר לו לעלות לאחזקה של 30%, גם בשל חוק הריכוזיות, שבמתכונתו הנוכחית קובע שמהלך כזה יצור פירמידה אסורה; אולם המלצה עדכנית של ועדת הריכוזיות, שמכירה בחברה־הבת של כלל ביטוח שבאמצעותה היא מגייסת חוב כתאגיד פיננסי, עשויה לפתור את הבעיה הזו לאקירוב, ואם הוא יעמוד בתנאים אחרים יתכן שיוכל לקבל את היתר השליטה.