סגור

בלעדי
ברייטפוד מנסה לקדם באופן עצמאי את הנפקת תנובה

היו"ר ונציג בעלי השליטה מסין, חיים גבריאלי, שוחח בשבועות האחרונים עם יועצים אפשריים להנפקה, בעיקר מבנקים זרים, כדי לגייס משקיעים גם מחו"ל. במצגת שהכין בנק ברקליס הוא יעץ לקיים את ההנפקה בארץ

ברייטפוד מנסה לקדם את הנפקת תנובה גם ללא הסכמות עם ארגוני הקיבוצים. ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר תנובה חיים גבריאלי שוחח בשבועות האחרונים, בצורה לא רשמית, עם יועצים אפשריים להנפקה, בעיקר מבנקים זרים, כדי לקדם את המהלך.
אחד הגופים, בנק ברקליס, בחן את ההנפקה האפשרית בחו"ל, ובמצגת שהכין המליץ דווקא לקיים אותה בבורסה המקומית. ההמלצה היתה להציג את תנובה כמותג פרימיום מול המתחרים שלה, עם דגש על נושא החדשנות ותחליפי הבשר — והמינוף הנמוך של החברה.
באמצעות כמה מימושים, ורווחים מהפעילות הצליחה תנובה להקטין חוב של 700 מיליון שקל מ־2017 ולהורידו לאפס. החברה ששווייה ירד ל־5 מיליארד שקל, שואפת להנפיק לפי שווי 9–10 מיליארד שקל, על בסיס הצמיחה בשנים האחרונות תחת ניהולם של המנכ"ל דב מאליס והיו"ר גבריאלי. זו אחת מהנקודות שעומדות לזכות גבריאלי, שבשבוע האחרון הועלו נגדו טענות על קיום יחסי מרות, וארגוני הקיבוצים דורשים בעקבות כך את הדחתו מתפקיד היו"ר.
2 צפייה בגלריה
מימין חיים גבריאלי ו גיא רוזן
מימין חיים גבריאלי ו גיא רוזן
חיים גבריאלי וגיא רוזן
(צילום: עמית שעל שלומי הראל)
תנובה נהנתה מהפריחה של שוק המזון כולו בתקופת הקורונה, דבר שהיווה גורם מרכזי לצמיחתה. ה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) של תנובה ב־2020 עמד על כ־900 מיליון שקל, על הכנסות של כ־7 מיליארד שקל.
עוד נודע, כי ברייטפוד פועלת לשכירת בנק השקעות זר או שניים לצד החתמים המקומיים, כדי לגייס משקיעים גם מחו"ל. על בחינת ההנפקה פורסם לראשונה ב"כלכליסט".
שכירת יועצים להנפקה ולהכנת תשקיף מחייבת את אישור דירקטוריון תנובה, אבל מקורבים לברייטפוד טוענים כי הרוב שלהם בדירקטוריון יספיק לקבלת החלטה על ההנפקה עצמה. "עם זאת, לברייטפוד יש אינטרס מלא לשיתוף פעולה עם הקיבוצים ביציאה להנפקה", אמר מקורב לבעלי השליטה מסין.
ייתכן כי בדברים אלה יש יותר מקריצה של הסינים לקיבוצים, שהמחלוקת עימם היא בעיקר סביב ההנפקה. הקיבוצים, בהובלת עמית בן יצחק וסגן היו"ר גיא רוזן, מעוניינים למכור בהנפקה את כל אחזקותיהם, העומדות על 23.7%, כדי להימנע מהצורך באישור עיסקאות בעלי עניין. ברייטפוד, שמחזיקה ב־76.3% ממניות תנובה, דורשת כי במסגרת ההנפקה תתבצע מכירת מניות באופן יחסי לאחזקה של כל אחד משני הגופים.
חתם ישראלי מוביל אמר, עם זאת, כי להערכתו יהיה קשה מאוד להנפיק את החברה ללא הסכמה מלאה בין בעלי המניות. השאיפה של ברייטפוד היא להתחיל במשא ומתן מול הקיבוצים על תנאי ההנפקה, אבל ארגוני הקיבוצים מתעקשים בינתיים להוביל את נושא הדחתו של גבריאלי מתפקיד היו"ר. בברייטפוד מאמינים כי עם תחילת תהליך ההנפקה ישתכנעו ארגוני הקיבוצים להצטרף.

פרשיות הטרדה מהעבר

בינתיים, על רקע המאבק, צצות פרשיות נוספות של הטרדה מינית בתנובה, שארעו בשנים האחרונות. באחת מהן, שבמסגרתה הואשם בכיר בידי עובדת שהתלוננה נגדו, הוא נותר בחברה, ובמקרה נוסף הוביל המנכ"ל מאליס לסילוקו המיידי של המנהל שהטריד.