סגור
מימין ג'רמי בלנק מנהל קרן אופרטיוניטי ו יוסי סגול מבעלי מניות בחברת כתר
מימין: ג'רמי בלנק מנהל קרן אופרטיוניטי ויוסי סגול מבעלי מניות בחברת כתר (צילום: אוראל כהן, נועה תומרקין)

בלעדי
כתר פלסטיק עוברת לידי הנושים, סגול ובלנק לא מתייאשים

רק קרן פורטיסימו הגישה הצעה והמכרז נכשל: בעלי החוב של החברה קיבלו רק הצעה אחת, נמוכה בכחצי מיליארד דולר מהחוב כלפיהם שעומד על 1.3 מיליארד דולר, ודחו אותה. ג'רמי בלנק ינסה להציע לנושים רכישה תמורת תספורת ויוסי סגול מתאמץ להישאר בתמונה

בעלי החוב של חברת כתר פלסטיק משתלטים על החברה דרך חובותיה לאחר שבתהליך מכירת החברה לא התקבלו הצעות אפילו קרובות לגובה החוב. במסגרת תהליך ניסיון המכירה של כתר שמנוהל על ידי גולדמן זאקס, בהובלתו של מנכ"ל הקבוצה אלחנדרו פנה, ציפו בעלי החוב לקבלת הצעות של לפחות 1.3 מיליארד דולר, כגובה החוב שנטלו הבעלים הנוכחיים של החברה, קרן BC פרטנרס והקרן הקנדית PSP, כדי לרכוש את השליטה בה מידי משפחת סגול ב־2016 תמורת 1.4 מיליארד דולר.
כעת נודע ל"כלכליסט" כי רק הצעה רשמית אחת הוגשה בידי קרן פורטיסימו - שהציעה כ־900 מיליון דולר - ובעלי החוב החליטו שלא לקבל אותה בשל היותה רחוקה משמעותית מגובה החוב שהוא סכום היעד הנדרש. עתה עוברת החברה לידי קבוצת בעלי החוב המורכבת מכמה גופים זרים, בהם Beach Point Capital Management, CVC Capital Partners, Intermediate Capital Group and Invesco - שאחד מהם מהווה 14% מהחוב, וכן משקיעים בראשות ג'רמי בלנק, לשעבר מנהל קרן יורק וכיום מנהל קרן אופרטיוניטי, שמחזיקה ב־7% מהחוב.
בעוד בשלב ההצעות האינדיקטיביות התקבלו 6-5 הצעות לרכישת החברה, הרי שבשלב ההצעות המחייבות, שהסתיים פורמלית בסוף פברואר, התקבלה כאמור הצעה אחת בלבד. בפורטיסימו האמינו כי ביכולתם לבצע את השינוי הנדרש בכתר ולהביאה לרווחיות ולהנפקה בוול סטריט בתוך זמן קצר.
בעקבות ההתפתחויות, משפחת סגול, שעודנה מחזיקה ב־20% ממניות כתר, צפויה להיפרד מהחברה שהוקמה ב־1948 על ידי המייסד יוסף סגול, אביהם של סמי ויצחק סגול. מהלך זה מגיע לאחר שהמשפחה מכרה 80% ממניותיה של כתר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, ורואה כעת כי החברה המשפחתית לשעבר אינה זוכה להצעות שעולות על מיליארד דולר.


בלנק, יחד עם קרן קדמה הישראלית שפעילה בתחום הפלסטיק, מנסים לפעול מול יתר בעלי החוב כדי לרכוש מהם את החברה באמצעות הסדר חוב עם תספורת לחוב המקורי בשיעור של 20%-10%. במקביל ינסה יוסי סגול, בנו של יצחק, אחד משני האחים שהחזיקו בבעלות על כתר, לגבש הצעה יחד עם משפחת קוך ומשקיעים אחרים, בהם קרן פלטינום שהתמודדה גם היא על רכישת כתר.
סגול חבר למשפחת קוך בתהליך כבר לפני פחות מחודשיים אבל הם החליטו שלא להגיש הצעה מחייבת, וכך גם קדמה וקרן איפקס שמנוהלת בידי זהבית כהן. כישלון התהליך של גולדמן זאקס הוא מכה קשה ל־BC פרטנרס וקרן הפנסיה הקנדית שמאבדות השקעה של מאות מיליוני דולרים הון עצמי ברכישת החברה, אבל גם למשפחת סגול שמאבדת נתח של 20% ותישאר עם התמורה של 1.4 מיליארד דולר, שקיבלה עבור כתר ב־2016 כאמור. מכה נוספת למשפחה היא חוב של כ־200 מיליון דולר שהעמידה לכתר בהלוואת בעלים במסגרת העסקה.
תהליך המכירה שנמשך יותר משנה משך קרנות השקעה בינלאומיות גדולות שחתמו על הסכמי סודיות לקבלת מסמכי הרכישה, בעוד ביין קפיטל, Citation BDT ובלקסטון נסוגו, ולא הגישו הצעות אפילו בשלב הלא מחייב. קרן אייפקס עשויה גם היא להשתלב בניסיון לרכוש את החברה במחירי רצפה מבעלי החוב שלה, שחלקם רכש את האג"ח במחירים של 70-60 סנט לדולר.
המנכ"ל אלחנדרו פנה נכשל בניסיון להנפיק את כתר בנאסד"ק לפי שווי 3 מיליארד דולר לפני שנתיים. BC פרטנרס, יחד עם PSP, השקיעו ברכישת כתר ב־2016 הון עצמי של מאות מיליוני דולרים, ויתרת הסכום התקבלה באמצעות חוב שהועמס על כתר עצמה. כיום החוב המרכזי של כתר, שהוא תולדה של החוב שהעמיסו הקרנות על כתר לשם רכישתה, עומד על 1.3 מיליארד דולר. החוב הזה גדל משום שלאחר הרכישה כתר נטלה על עצמה חובות נוספים, כדי לממן את רכישת חברת אדמס האיטלקית וחברת יונייטד הבריטית ב־500 מיליון דולר בשנים 2018-2017. BC והקנדים יאבדו את כל ההשקעה שלהם בחברה.