סגור
אופיר שריד מנכל מליסרון

הקונים חזרו לקניוני מליסרון, השוכרים בהמתנה; המנכ"ל שריד: "חוזים יחודשו, אף אחד לא עוזב"

השבוע חזרה התנועה בקניונים לרמתה לפני פרוץ המלחמה; בחודשים שקדמו לה, ינואר-ספטמבר: פדיונות השוכרים בקניונים של מליסרון עלו ב-5% בהשוואה לתקופה המקבילה - החברה העלתה ב-8% את שכר הדירה בחידושי חוזים וב-19% בחוזים של שוכרים חדשים

מליסרון ממשיכה להציג שיפור במדדים התפעוליים שלה גם ברבעון השלישי, בדומה לסיכומי הרבעונים הקודמים. הרבעון נחתם בסוף ספטמבר, והמלחמה שפרצה מייד לאחר מכן, ב-7 באוקטובר, פגעה מהותית בעסקיה בנכסים המסחריים, ורק בימים אלה חוזרת חברת הנדל"ן המניב לפעילות מלאה. לנוכח אי הוודאות הנוגעת להשפעות המלחמה, מליסרון החליטה לא לחלק דיבידנד על תוצאות הרבעון השלישי.
עם פרוץ המלחמה נסגרו חלק מקניוניה של מליסרון ואחרים הוכפפו למגבלות במספר המבקרים. בעקבות זאת צנח מספר המבקרים השבועי ל-52 אלף, בהשוואה לכ-170 אלף לפני המלחמה - ובהתאם נרשמה ירידה חדה בפדיונות.
הקניונים נפתחו שבוע מאוחר יותר ותנועת הקונים עלתה באופן הדרגתי והגיעה בסוף השבוע האחרון לכ-90% מהתקופה שקדמה למלחמה, כ-150 אלף מבקרים - השבוע החזרה היתה מלאה והמספרים היו זהים לתקופה שקדמה למלחמה.
מנכ"ל מליסרון אופיר שריד הסביר כי חלק מהעלייה המחודשת נובע ממזג האוויר החורפי שמשך אנשים אל הקניונים הסגורים. זאת לצד העובדה שפחות אנשים טסים ורוכשים בחו"ל, לצד האטה במשלוחים.
ההכנסות התפעוליות נטו של מליסרון מנכסיה המניבים (NOI) עמדו ברבעון השלישי על 345 מיליון שקל, עלייה של 14% לעומת הרבעון המקביל. העלייה נבעה בעיקר מעליה בהכנסות משכירות בנכסים הקיימים ובהשפעת עליית המדד (24 מיליון שקל). ייתרת השיפור נבעה מהנבה של נכסים חדשים (10 מיליון שקל), בהם מתחמי משרדים בטירת הכרמל ובפתח תקווה והרחבת שטחי המסחר בקריון.
השיפור ב-NOI תרם גם ל-FFO (תזרים המזומנים מפעילות ריאלית), שעמד ברבעון השלישי על 255 מיליון שקל, עלייה של 12% ביחס לרבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיע ה-NOI למיליארד שקל תוך שיפור של 11% ביחס לתקופה המקבילה ב-2022, ה-FFO עלה ב-14% ל-753 מיליון שקל.
פדיונות השוכרים בקניונים של מליסרון עלו בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-5% - עלייה שהובילה להתייקרות שכר הדירה בחוזים החדשים שחתמה: החברה דיווחה על עלייה ריאלית של 8% ב-358 מימושי אופציות וחידושי חוזים בשטחי המסחר ועלייה של 19% בחוזים שנחתמו מול שוכרים חדשים. במגזר המשרדים העלייה מגיעה ל-3% ב-31 מימושי האופציות וחידושי החוזים ול-4% בחמשת המקרים של חילופי שוכרים. לדבר שריד, באוקטובר לא חודשו חוזים, אבל להערכתו "מדובר בדחייה בלבד והם יחודשו בחודשים הקרובים, אף אחד לא עוזב את הקניון".
שטחי המסחר (18 קניונים) אחראים ל-72% מה-NOI הכולל של מליסרון בתשעת החודשים, כשהקניונים האזוריים הגדולים, היו אחראים ל-53% ממנו - קניון רמת אביב לבדו הניב 13% מה-NOI (131 מיליון שקל). שטחי המשרדים, הכוללים חמישה פארקי הייטק ומשרדים ושטחי משרדים בקניונים, הניבו 23% מה-NOI, 231 מיליון שקל. כשלדברי שריד למלחמה אין השפעה על מצבם.
בכוונת מליסרון לצמצם את התלות בשטחי המסחר כך שאלה יהיו אחראים ל-54% מה-NOI ותחום המשרדים יעלה ל-34%. זאת בזכות השלמת ייזום פרויקטים חדשים ושקלול פעילותה של אביב ייזום בתחום הבנייה למגורים, לאחר שבשנה שעברה רכשה מליסרון 50% מפעילותה.
החברה רשמה ברבעון שיערוכים שליליים של 53 מיליון שקל מנכסיה, לאחר שברבעון המקביל נהנתה משיערוכים חיוביים של 146 מיליון שקל. בינואר – ספטמבר היא רשמה שיערוכים של 243 מיליון שקל לעומת 910 מיליון בתקופה המקבילה. כתוצאה מכך, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-46% והגיע ברבעון השלישי ל-119 מיליון שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה הוא ירד ב-40% והסתכם ב-611 מיליון שקל.