סגור

בלעדי
פימי מוכרת למוסדיים 14% מנייר חדרה ב־210 מיליון שקל

קרן הפרייבט אקוויטי שבראשה עומד ישי דוידי מוכרת את המניות של יצרנית האריזות והנייר לשורת גופים מוסדיים, בראשם הראל. פימי עשויה למכור נתח נוסף של עד 7%. הרווח של הקרן על נייר חדרה עומד על כ־700 מיליון שקל — החזר של פי 2.5 על ההשקעה

שש שנים לאחר שנכנסה אליה לראשונה, קרן פימי מתחילה לממש את האחזקה באחת החברות המהותיות בפורטפוליו שלה – נייר חדרה. ל"כלכליסט" נודע כי פימי, שמנוהלת על ידי המייסד ישי דוידי, סיכמה עם מספר גופים מוסדיים על עסקה שבמסגרתה המוסדיים ירכשו 14% ממניות נייר חדרה תמורת כ־210 מיליון שקל. הגוף המוסדי הבולט בקבוצה הרוכשת הוא חברת הביטוח הראל שבשליטת יאיר המבורגר, שמבצעת את העסקה באמצעות קרנות הפנסיה שלה.

המכירה נעשית בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק של מניית נייר חדרה. ביום חמישי האחרון ירדה מניית החברה ב־2.6% למחיר של 247.8 שקל, במחזור גבוה של 1.8 מיליון שקל, מה שמשקף לנייר חדרה שווי שוק של 1.57 מיליארד שקל.
בעקבות המכירה, שאותה מבצעת לידר חיתום, תרד פימי מאחזקה של 59.5% בחברה לאחזקה של 45.5%. בנוסף, פימי התחייבה על כך שבמהלך חצי השנה הקרובה היא לא תמכור מניות נוספות של נייר חדרה במחיר של פחות מעלייה של 10% בהשוואה למחיר שבו היא מוכרת את המניות למוסדיים כעת.
עוד נודע כי בתחילת השבוע פימי עשויה למכור נתח נוסף ממניות נייר חדרה, שיהווה עד כ־7% מהמניות, בתמורה ל־100-50 מיליון שקל. אם המכירה הזו תצא לפועל, הנתח של פימי בנייר חדרה ירד ל-38.5%.

על רקע הביצועים, המניה עלתה ב־48% השנה

המכירה של פימי מתבצעת על רקע זינוק של 48% במניית נייר חדרה מתחילת השנה. הזינוק במניה התרחש, בין היתר, על רקע הביצועים הכספיים של נייר חדרה השנה. לפני כעשרה ימים פרסמה החברה את הדו"חות שלה לרבעון השני ולמחצית הראשונה של השנה. הדו"חות המוצלחים הביאו לידי ביטוי את העובדה שהחברה, שמנוהלת על ידי גדי קוניא, נהנתה מהגאות במסחר האונליין במשבר הקורונה, וכן מכך שהיא דווקא לא נפגעה מהמצוקה בתחום התובלה הימית הודות לשימוש נרחב בחומרי גלם מקומיים, ואף נהנתה מכך.
העובדה שכיום קשה מאוד להשיג מקום במכולות ימיות, דבר הגורם לעיכובים במשלוחים ומזניק את מחירי התובלה, היא בשורה חיובית עבור נייר חדרה משום שאריזות הקרטון שהיא מייצרת, המשמשות גם למשלוחים, הן תוצרת מקומית שמבוססת, בין היתר, על חומרי גלם מקומיים, כך ששיבושי האספקה מחו"ל מיטיבים עימה בשעה שהם פוגעים בחברות אחרות. בנוסף נהנתה החברה מעליה במחירי פסולת הקרטון - חומר גלם לייצור אריזות. בחודשים האחרונים הגיע מחיר טונת פסולת קרטון (OCC) ליותר מ־180 דולר לעומת 40 דולר טרום הקורונה. הדבר מיטיב עם החברה משום שהיא מייצרת בעצמה חומרי גלם לתעשייה, וכן משום שהוא דוחף מעלה את מחירי מוצרי האריזה שלה. לדברי החברה, עליית המחירים תיטיב עימה יותר בהמשך, שכן, לדבריה, עליות המחירים מתגלגלות אליה בעיכוב של 3–6 חודשים.

3 צפייה בגלריה
מימין מייסד ומנכ"ל פימי ישי דוידי ובעל השליטה בהראל יאיר המבורגר
מימין מייסד ומנכ"ל פימי ישי דוידי ובעל השליטה בהראל יאיר המבורגר
מייסד ומנכ"ל פימי ישי דוידי ובעל השליטה בהראל יאיר המבורגר
(צילום: יונתן בלום, אוראל כהן)


מכירות נייר חדרה הסתכמו ברבעון השני ב־408 מיליון שקל, עלייה של 19% לעומת הרבעון המקביל, שבו עמדו המכירות על 343 מיליון שקל. במחצית השנה העלייה היתה סולידית יותר, 3%, והמכירות הסתכמו ב־791 מיליון שקל. הרווח התפעולי הוכפל ברבעון פי 2.4 והסתכם ב־29 מיליון שקל, ובמחצית הוא הסתכם ב־46 מיליון שקל - פי 2 בהשוואה למחצית הראשונה של 2020. הרווח הנקי ברבעון הוכפל פי 14 ועמד על 14 מיליון שקל, ובמחצית הוא עמד על 21 מיליון שקל - פי 7 מהרווח הנקי בתקופה המקבילה. ה־EBITDA עמד ברבעון על 65 מיליון שקל, עלייה של 25% לעומת התקופה המקבילה, ובמחצית הסתכם נתון זה ב־120 מיליון שקל, עלייה של 17.6% לעומת 102 מיליון שקל.
החברה פעילה בארבעה תחומים: פתרונות מחזור ואיסוף נייר באמצעות חברת אמניר; ייצור ומכירה של גלילי נייר לקרטון; ייצור ומכירת אריזות קרטון; וייצור, שיווק והפצה של נייר כתיבה וציוד משרדי.
נייר חדרה חבה את הצמיחה המשמעותית בתוצאות הכספיות שלה לשני המגזרים שנהנים מעליית היקפי הסחר המקוון, ובמקביל לכך יוצאים נשכרים מהשיבושים שחלו בענף התובלה הימית - גלילי הקרטון ואריזות הקרטון. ברבעון השני הציג מגזר גלילי הקרטון עלייה של 24% בהכנסות ושל 84% ב־EBITDA. הכנסות מגזר זה היוו 36% מהכנסות החברה ברבעון. מגזר אריזות הקרטון הציג עלייה רבעונית של 21% במכירות ושל 35% ב־EBITDA, ומכירותיו היו אחראיות ל־34% מהמכירות הכוללות של נייר חדרה ברבעון השני.

3 צפייה בגלריה
אינפו פימי מרווחת כבר קרוב ל־ 700 מיליון שקל על נייר חדרה
אינפו פימי מרווחת כבר קרוב ל־ 700 מיליון שקל על נייר חדרה
אינפו פימי מרווחת כבר קרוב ל־ 700 מיליון שקל על נייר חדרה

מנגד, מגזר ייצור ושיווק הניירות הלבנים ספג פגיעה קשה כתוצאה מהמעבר לעבודה מהבית בשל משבר הקורונה. ברבעון השני ההכנסות אמנם צמחו ב־18%, אבל ההפסד בשורת ה־EBITDA הוכפל לרמה של 4 מיליון שקל. במחצית הציגו ההכנסות ירידה של 5%.
עד 2018 היתה נייר חדרה פרת המזומנים של פימי, עם חלוקת דיבידנדים מדי רבעון, ובאותה שנה היא חילקה במצטבר 145 מיליון שקל. אך הרעה בביצועים העסקיים, בעקבות נפילת מחירי הקרטון, שמה סוף לחגיגה ברבעון הראשון של 2019. עתה, עם החזרה לפסים של צמיחה, חזרה נייר חדרה לחלק דיבידנד, ובעקבות הדו"חות הכספיים הודיעה על דיבידנד של 10 מיליון שקל — בפעם השלישית מתחילת השנה.

תוכנית ההתייעלות החזירה את נייר חדרה לצמיחה

פימי רכשה את השליטה בנייר חדרה (59.1%) בספטמבר 2015 מידי כלל תעשיות שבבעלות לן בלווטניק תמורת 365 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של כ־600 מיליון שקל. העסקה סייעה להחזיר את האמון של השוק בנייר חדרה. פימי, שהייתה בטוחה ביכולת שלה להבריא את החברה, שילמה באותה העת פרמיה של 30%. גם לאחר הפרמיה, המחיר ששילמה שיקף דיסקאונט של 35% על ההון העצמי של נייר חדרה.
לאחר שקיבלה את המפתחות של החברה, פימי הובילה תוכנית התייעלות והשקעות בחידוש כושר הייצור של החברה, בהיקף כולל של 600 מיליון שקל, ולשם כך אף ביצעה הנפקת זכויות שהגדילה את חלקה בחברה. המהלכים הללו הביאו לשיפור בתוצאות ב־2018. באותה השנה נייר חדרה הגיעה לשווי שיא של 1.85 מיליארד שקל – פי 3 מזה שלפיו פימי רכשה את השליטה – ואף חזרה לחלק דיבידנדים.
אולם בהמשך, צניחה במחירי הקרטון, ירידה בביקוש לניירות כתיבה והתחזקות השקל, גררו ירידה בתוצאות ושל 50% בשווי החברה לכ־970 מיליון שקל. בעקבות זאת, דירקטוריון החברה החליט לבצע השקעה של 200 מיליון שקל (סכום זה כלול בהשקעה הכוללת של אותם 600 מיליון שקל) על מנת להסב את קווי הייצור של ניירות הכתיבה לייצור של גלילי נייר לקרטון, מהלך שהוביל את התוצאות והמניה בחזרה למעלה.


3 צפייה בגלריה
מפעל נייר חדרה
מפעל נייר חדרה
מפעל נייר חדרה
(צילום: יח"צ)

מאז שפימי רכשה את השליטה, נייר חדרה חילקה דיבידנדים בהיקף של 175 מיליון שקל, מתוכם הגיעו 105 מיליון שקל לפימי. בנוסף, שווי האחזקות של פימי בחברה לאחר המכירה הנוכחית עומד על 730 מיליון שקל, כך שעד כה הרווח של פימי על ההשקעה בנייר חדרה עומד על 670 מיליון שקל – סכום שמשקף החזר של כפי 2.5 על הכסף.
נייר חדרה מצטרפת לשתי השקעות מוצלחות אחרות של פימי – בחברות פולירם וגילת – שהרווח שלה על הנייר משלושתן יחד עומד כעת על יותר מ־2 מיליארד שקל.