סגור

עליות מחירי הקרטון והזינוק בסחר המקוון הזניקו את נייר חדרה

יצרנית האריזות והנייר, שבשליטת קרן פימי, נהנתה מהגאות בהזמנות אונליין במשבר הקורונה, ולא נפגעה ממצוקת התובלה הימית הודות לשימוש נרחב בחומרי גלם מקומיים. השוק לא התרשם מהתוצאות לרבעון השני ולמחצית ושלח את המניה לירידה של 2.8%

פרת המזומנים חזרה להניב: תופעות מנוגדות לרוב פוגמות או מבטלות זו את זו, אך לעתים הן דווקא תורמות זו לזו. נדמה שזה המקרה של נייר חדרה , יצרנית האריזות והנייר שבשליטת קרן פימי (59.5%), בניהולו של ישי דווידי.


החברה פרסמה אתמול את התוצאות הכספיות לרבעון השני של 2021 ולמחצית הראשונה של השנה, ומהן עולה כי היא נהנתה הן מהגאות של הסחר המקוון והן מהרתיחה בשוק התובלה הימית.

2 צפייה בגלריה
גדי קוניא מנכ"ל נייר חדרה
גדי קוניא מנכ"ל נייר חדרה
גדי קוניא מנכ"ל נייר חדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)

בימים אלה קשה מאוד להשיג מקום במכולות המשונעות בים, דבר הגורם לעיכובים במשלוחים ומזניק את מחירי התובלה. אולם עבור נייר חדרה הניגוד הזה מבורך, משום שאריזות הקרטון שהיא מייצרת, המשמשות גם למשלוחים, הם תוצרת מקומית שמבוססת, בין היתר, על חומרי גלם מקומיים, כך ששיבושי האספקה מחו"ל מיטיבים עימה בשעה שהם פוגעים בחברות אחרות.

פסולת הקרטון התייקרה

בנוסף, נהנתה נייר חדרה במחצית הראשונה של השנה מעלייה במחירי פסולת הקרטון - חומר גלם לייצור אריזות. בחודשים האחרונים הגיע מחיר טונת פסולת קרטון (OCC) ליותר מ־180 דולר לעומת 40 דולר טרום הקורונה. הדבר מיטיב עם החברה משום שהיא מייצרת בעצמה חומרי גלם לתעשייה, וכן משום שהוא דוחף מעלה את מחירי מוצרי האריזה שלה. לדברי החברה, עליית המחירים תיטיב עימה יותר בהמשך, שכן לדבריה עליות המחירים מתגלגלות אליה בעיכוב של 3–6 חודשים.
מכירות נייר חדרה הסתכמו ברבעון השני ב־408 מיליון שקל, עלייה של 19% לעומת הרבעון המקביל, שבו עמדו המכירות על 343 מיליון שקל. במחצית השנה העלייה היתה סולידית יותר, 3%, והמכירות הסתכמו ב־791 מיליון שקל. הרווח התפעולי הוכפל ברבעון פי 2.4 והסתכם ב־29 מיליון שקל, ובמחצית הוא הסתכם ב־46 מיליון שקל - פי 2 בהשוואה למחצית הראשונה של 2020. הרווח הנקי ברבעון גדל פי 14 ועמד על 14 מיליון שקל, ובמחצית הוא עמד על 21 מיליון שקל - פי 7 מהרווח הנקי בתקופה המקבילה. ה־EBITDA עמד ברבעון על 65 מיליון שקל, עלייה של 25% לעומת התקופה המקבילה, ובמחצית הסתכם נתון זה ב־120 מיליון שקל, עלייה של 17.6% לעומת 102 מיליון שקל.
החברה פעילה ב־4 תחומים: פתרונות מחזור ואיסוף נייר באמצעות חברת אמניר; ייצור ומכירה של גלילי נייר לקרטון; ייצור ומכירת אריזות קרטון; וייצור ושיווק נייר כתיבה וציוד משרדי.

2 צפייה בגלריה
אינפו הקרטונים של האי קומרס סידרו לנייר חדרה זינוק רבעוני
אינפו הקרטונים של האי קומרס סידרו לנייר חדרה זינוק רבעוני
הקרטונים של האי קומרס סידרו לנייר חדרה זינוק רבעוני

נייר חדרה חבה את הצמיחה המשמעותית בתוצאות הכספיות שלה לשני המגזרים שנהנים מעליית היקפי הסחר המקוון ובמקביל לכך יוצאים נשכרים מהשיבושים שחלו בענף התובלה הימית - גלילי הקרטון ואריזות הקרטון. ברבעון השני הציג מגזר גלילי הקרטון עלייה של 24% בהכנסות ושל 84% ב־EBITDA. הכנסות מגזר זה היוו 36% מהכנסות החברה ברבעון. מגזר אריזות הקרטון הציג עלייה רבעונית של 21% במכירות ושל 35% ב־EBITDA, ומכירותיו היו אחראיות ל־34% מהמכירות הכוללות של נייר חדרה ברבעון השני.
מנגד, מגזר ייצור ושיווק הניירות הלבנים ספג פגיעה קשה כתוצאה מהמעבר לעבודה מהבית בשל משבר הקורונה. ברבעון השני ההכנסות אמנם צמחו ב־18%, אבל ההפסד בשורת ה־EBITDA הוכפל לרמה של 4 מיליון שקל. במחצית הציגו ההכנסות ירידה של 5%.
למרות השיפור בתוצאות הכספיות, נראה שהמשקיעים היו קצת פחות נלהבים. מניית נייר חדרה הגיבה אתמול בירידה של 2.8%, והחברה סיימה את יום המסחר בשווי שוק של 1.64 מיליארד שקל. עם זאת, מתחילת השנה עלתה המניה ב־55%, וב־12 החודשים האחרונים ב־132%.

חלוקת הדיבידנד התחדשה

מנכ"ל קבוצת נייר חדרה גדי קוניא אמר ל"כלכליסט" כי "התוצאות משקפות את העלייה בתפוקות ובמכירות החברה, ואת המשך ההתייעלות התפעולית. הביקוש העולמי לאריזות קרטון צומח לאורך עשרות שנים, ובשנים האחרונות הוא נהנה משתי מגמות מתמשכות נוספות המאיצות את הצמיחה: המודעות הגוברת לחומרי אריזה ממוחזרים, וההאצה הניכרת בהיקפי המסחר המקוון. העלייה בביקוש מלווה בעליות מחיר מתמשכות בכל אחד משלושת מגזרי שרשרת הערך של החברה, איסוף ומחזור, גלילי נייר ממוחזרים לקרטון ואריזות קרטון".
עד 2018 היתה נייר חדרה פרת המזומנים של פימי, עם חלוקת דיבידנדים מדי רבעון, ובאותה שנה היא חילקה במצטבר 145 מיליון שקל. אך הרעה בביצועים העסקיים, בעקבות נפילת מחירי הקרטון, שמה סוף לחגיגה ברבעון הראשון של 2019. עתה, עם החזרה לפסים של צמיחה, חזרה נייר חדרה לחלק דיבידנד, ואתמול הודיעה על דיבידנד של 10 מיליון שקל — בפעם השלישית מתחילת השנה.