סגור
כלכלת יפן טוקיו חנויות קניות
חנויות בטוקיו (צילום: רויטרס)

כאב הראש של הבנק היפני: הכלכלה התכווצה במפתיע ב-2% ברבעון הראשון

התחזיות היו להתכווצות של 1.5% בחישוב שנתי; ברקע, הצריכה הפרטית האטה רבעון רביעי ברצף, ההאטה הארוכה מ-2009; היחלשות מטבע הין מונעת עלייה בשכר שנחוצה לעידוד הצריכה הפרטית - המנוע של הכלכלה, ואף הובילה לעלייה במחירי המזון והאנרגיה; הנתונים המאכזבים עשויים לדחוף את הבנק המרכזי להגביר את קצב העלאות הריבית

כלכלת יפן התכווצה ברבעון הראשון על רקע המשך ההאטה בצריכה הפרטית. לפי ראשוניים שפרסמה היום (ה') הממשלה היפנית, התמ"ג התכווץ בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. תחזיות האנליסטים היו להתכווצות בשיעור שנתי של 1.5%.
ברבעון הקודם – הרבעון הרביעי של השנה שעברה - התמ"ג נותר ללא שינוי זאת לאחר שברבעון השלישי נפל ב-0.9%. בחישוב חודשי, נרשמה ירידה של 0.5%.
לפי הנתונים, הוצאות משקי הבית המייצגים יותר ממחצית התמ"ג, ירדו ב-0.7% לעומת הרבעון הקודם. זה היה הרבעון הרביעי ברציפות לירידות בצריכה - ההאטה הארוכה ביותר שנרשמה מ-2009. אחת הסיבות לכך היא היחלשות הין שהובילה לעליית מחירי המזון והאנרגיה. ירידות נרשמו גם בהוצאות החברות, שהתכווצו ב-0.8% ברבעון.
הירידה בתמ"ג נבעה גם משיבושים בייצור המכוניות בעקבות הפסקת הייצור של דגמי דייהטסו ונזק שנגרם כתוצאה מרעידת אדמה במערב המדינה. כמו כן, העלייה במחירי הנפט בשל המשבר במזה"ת פגעה גם היא בהתאוששות בצריכה.
הנתונים המאכזבים יגבירו קרוב לוודאי את הלחץ המופעל על הבנק המרכזי להדק את המדיניות המוניטארית. במרץ סיים הבנק את מדיניות הריבית השלילית שהחיל, והעלה את הריבית לראשונה מאז 2007.
אולם, על הבנק מופעל לחץ להגביר את קצב העלאות הריבית, זאת גם בהתחשב בהיחלשות הין מול הדולר על אף התערבות משרד האוצר היפני, שמכר 59 מיליארד דולר לחיזוק המטבע שנפל לשפל של 34 שנים.
לדבריו של טורו סואהירו, הכלכלן הראשי של דאיווה סקיורטיס, החולשה של הין אמנם מהווה גורם דאגה מספיק גדול כדי לעודד העלאות ריבית, אך בו בזמן היא מונעת עלייה חדה בשכר, שנחוצה כדי לעודד צריכה פרטית.