סגור
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי
דייב לובצקי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי (צילום: יח"צ, רויטרס)

בלעדי
כרטיס לכיוון אחד: IBI החליט לסגור את קרן האשראי הצרכני שלו בארה"ב

בית ההשקעות משנה בפעם השנייה בתוך חודשיים את מנגנון משיכת הכספים מקרן ההשקעות הצרכנית הגדולה ביותר שלו. המשקיעים יוכלו לבחור אם למשוך את כספם מיידית, בעוד שנתיים או ב־2027, אז תסגר הקרן סופית

בית ההשקעות IBI נכנע ומשנה בפעם השנייה בתוך חודשיים את מנגנון משיכת הכספים של קרן האשראי הצרכני שבניהולו, CCF, והופך אותה לקרן מחלקת.
הקרן, Consumer Credit Fund, קרן ההשקעות הלא סחירות הגדולה ביותר של IBI תהפוך לסגורה ללא יציאה של כספים, כאשר משקיעי העבר של הקרן ימתינו עד לפדיון של ההלוואות שניתנו לאורך השנים בקרן, שיחולקו בשנים הקרובות למשקיעים, ועם סיום ההלוואות הקרן שהוקמה ב־2014 תיסגר.
ההחלטה לשנות את המנגנון נעשתה בעקבות זרם הבקשות לפדיונות של הקרן. בשבועות הקרובים המשקיעים בקרן יצטרכו להחליט אם הם מבקשים להישאר בקרן לשנתיים הקרובות או ל־4 שנים הקרובות, ללא יכולת להוציא את כספם. לחלופין יוכלו המשקיעים בקרן לבקש פדות את כספם באופן מיידי, והשקעתם תוחזר בתשלומים חודשיים עד להנזלה המלאה של הקרן.
הפדיונות מונעים נזילות: קרן CCF שפועלת בארה"ב היא אחת הקרנות הגדולות בשוק האשראי הצרכני עם היקף נכסים של 2.6 מיליארד שקל (כ־700 מיליון דולר) נכון לסוף הרבעון השלישי. על פי הדו"חות הכספיים של בית ההשקעות, קרן CCF כללה בתחילת השנה שעברה 1,532 משקיעים, אולם בסוף הרבעון השלישי של 2023 היו לה כבר 1,386 משקיעים, כאשר 92 מתוכם ביקשו לעזוב באותו רבעון. עזיבת המשקיעים פוגעת בנזילות הקרן ומקשה על הנהלתה לשרת את בקשת הפדיונות.
בית ההשקעות IBI גובה דמי ניהול בקרן בשיעור של 1% ודמי הצלחה, שנגזרים מהתשואה של הקרן, בשיעור של 11.8%. בעקבות השינוי במנגנון הקרן, הוחלט על ב־IBI לוותר על דמי הניהול ודמי ההצלחה מספטמבר וכן הוחלט גם שלא לגבות דמי ניהול בשנה הקרובה ולשאת במלוא הוצאות הקרן. משמעות הוויתור על העמלות מבחינת IBI מוערכת בוויתור על הכנסות של 30 מיליון שקל והפסד מוערך של 10 מיליון שקל לתקופה של שנה ו־3 חודשים. בנוסף דמי ההצלחה ייגבו רק בסגירה המוחלטת של הקרן שמוערכת ב־2027 ולא מדי שנה כפי שנהוג בענף.
ב־IBI אומרים כי המנגנון הנוכחי של CCF כקרן פתוחה מגביל את תכנון ההשקעות עבור הקרן והמשקיעים ומונעים מהקרן את היכולת לנצל את מלוא הזדמנויות ההשקעה, שכן מרבית יתרות הנזילות שהיא מקבלת מהשקעותיה מנוצלות לטובת פדיונות.


בנוסף, מעבר למודל של קרן מחלקת מספק גם אלטרנטיבה מתונה ונכונה יותר אל מול פתרונות אחרים, בהם במקרה של עודף פדיונות ננקט מנגנון גורף של "חריגת פדיונות" המאפשר למנהל הקרן לעצור לחלוטין את אפשרות הפדיונות וזאת לצורך המשך ביצוע השקעות. אימוץ המודל של קרן מחלקת מהווה יישור קו עם המגמה העולמית ביחס למבני הקרנות המשקיעות בחוב לא סחיר בעל מאפיינים דומים להשקעותיה של הקרן".
באוקטובר הוחלט כי בעקבות העלייה בבקשות משיכה 30% מכל בקשה יועברו לחשבון נפרד — מהלך המכונה בשפה המקצועית side pocket (כיס צדדי). אותם 30% יושבו למשקיעים כאשר לחץ הפדיונות ירד. זאת, לעומת ההתחייבות הקודמת של הקרן לנזילות ההשקעה תוך 90 יום ממתן הוראת המשיכה.
לא מדובר באירוע חד פעמי: קרן CCF לא תהיה היחידה ב־IBI שתפעל כקרן מחלקת. בחודש שעבר החל בית ההשקעות בפעילות משכנתאות והקים קרן השקעות חדשה - IBI קוואליטי קרדיט לונג (IBI QCL). הקרן מתכוונת לגייס חצי מיליארד שקל בשנה והיא תעניק אשראי לרוכשי בתים, כאשר מקור ההון הוא כספי המשקיעים בקרן. מנגנון הקרן כולל חלוקת הכנסות ורווחים שוטפים למשקיעים על בסיס חודשי - בתמורה לנעילת הקרן לטווח זמנים ידוע מראש. זאת כדי להימנע מבעיית הנזילות שמאפיינת את הנכסים הלא סחירים. בקרן QCL המשקיעים מודעים לכך שהכסף ינעל לטווח מוערך של 3 שנים, שבמהלכן משולמים ריבית וחלק מהקרן במועדים שנקבעים מראש.
החל ממרץ 2022, בתגובה לאינפלציה הגואה, הריבית בארה"ב טיפסה משיעור אפסי לרמה של 5.5%. העלאת הריבית הביאה לצמצום הנזילות ולעלייה בסיכון לכשל פירעון בתחום האשראי הצרכני. על פי דו"ח של גולדמן זאקס מספטמבר, שיעור החוב שחברות כרטיסי האשראי מוחקות עומד כיום על 3.63%, עלייה של 1.5 נקודות האחוז מהשפל של ספטמבר 2021. זהו השיעור הגבוה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008. בגולדמן זאקס צופים ששיעור זה יגיע לשיאו בסוף 2024 או בתחילת 2025 ויעמוד אז על 4.93%. הריבית גורמת גם לפגיעה באטרקטיביות של נכסי הסיכון השונים — מניות, אג"ח, וכן גם אשראי צרכני. זאת משום שכאשר הריבית נמצאת ברמה גבוהה ישנם אפיקי השקעה סולידיים יותר ועם סיכון מופחת כמו אג"ח או קרנות כספיות, והציבור מפנה את הונו לאפיקים אלו.
התופעה מתרחבת בענף: חוץ מהקרן של IBI, ענף קרנות ההשקעה כולל שלוש קרנות השקעה ישראליות נוספות לאשראי צרכני בארה"ב — קרן פאגאיה אופורטיוניטי, ושתי קרנות של הפניקס Value P2P - האחת דולרית והשנייה שקלית. פאגאיה אופורטיוניטי, ששייכת לחברת הפינטק הציבורית פאגאיה, שמנהלת כ־1.2 מיליארד דולר, עושה שימוש בסייד פוקט ואינה מאפשרת למשקיעי הקרן למשוך את השקעתם בשנים הקרובות.
שתי הקרנות האחרות הן קרנות בניהול הפניקס Value P2P דולרית והפניקס Value P2P שקלית, שמנהלות 194 מיליון דולר ו־50 מיליון דולר בהתאמה. את שתי הקרנות האחרונות הוחלט לסגור ולהשיב את כספי המשקיעים לאורך השנים הקרובות לפי היקף השבת ההלוואות של המשקיעים. בנוסף, הבעלות על החברה הועברה מהפניקס אל בכירי הלמן אלדובי לשעבר שמהם הפניקס רכשה את החברה. גם טריא, חברת ה־P2P הגדולה בישראל עצרה את הפדיונות ב־2023 בעקבות היקף הפדיונות הגבוה של לקוחותיה. טריא אמורה להתחיל להחזיר כספים ללקוחות במהלך הרבעונים הקרובים.