סגור

האינפלציה יורדת ושוק העבודה נראה חזק, אבל ייתכן שמדובר רק באשליה

לאחר פתיחת שנה חיובית ביותר בשוקי המניות והאג"ח בעולם, המשקיעים חוששים שהירידה באינפלציה תתברר כזמנית בלבד, ואז הריבית שצפויה להתייצב בחודשים הקרובים, תחזור לעלות ביתר שאת

באחד במאי 2003 נאם נשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש הבן נאום שכונה "נאום המשימה הושלמה", והכריז כי המבצעים המלחמתיים בעיראק הסתיימו בהצלחה ובניצחון גדול. הנשיא אמר שיש עוד עבודה לעשות, שעדיין צריך להביא סדר לחלקים במדינה שנותרו מסוכנים, אלא שהנימה הכללית של הנאום כמו גם העובדה שהנאום ניתן על רקע שלט ענק בעל הכיתוב "המשימה הושלמה" גרמה לציבור להבין את הנאום בצורת ניצחון.
הנסיגה האמריקאית הכמעט מלאה מעיראק התרחשה ב־9 בדצמבר 2021, אחרי כהונתו השנייה של הנשיא בוש, שתי כהונות של הנשיא אובמה, כהונה של הנשיא טראמפ, ורק בכהונתו של הנשיא ביידן. נאמר בעדינות שמצב הדמוקרטיה שם בסכנה אמיתית גם היום.
בשבוע שעבר העלה הפד, בהובלת היו"ר ג'רום פאוול, את הריבית האמריקאית ב־0.25% ל־4.75%. העלאה זו, אחרי העלאות רצופות של 0.75%, מרגישה כמעט כמו ללא שינוי ברמת הריבית. נראה כי הפד חווה את רגע "המשימה הושלמה" שלו. הרטוריקה שלוותה בהודעה על עליית ריבית הנמוכה יחסית היתה זהירה. נכון לעכשיו, הפד מחכה לראות את הנתונים מדביקים את עליות הריבית.
בדיוק כמו שהאינפלציה התחילה להתעורר באמצע 2021 והפד הגיב רק יותר מחצי שנה אחר כך, גם היום המצב דומה. ההיסטוריה מלמדת שעוברים כשישה חודשים בין עליית הריבית לבין ההשפעה של אותה עלייה על הכלכלה. בתגובה לעליית הריבית עלה מדד S&P 500 ב־1% ומדד נאסד"ק עלה ב־2%. שוק ההון צופה ירידות ריבית בעתיד הקרוב. אפילו בשוק האג"ח ירדה את התשואה על אג"ח ארה"ב ל־10 שנים ב־0.2%. נתעכב על גודל האבסורד לרגע, יו"ר הפד הודיע על עליית ריבית ובתגובה הריבית הארוכה יורדת.

המשקיעים לא מתמחרים מיתון אלא ירידה באינפלציה בשילוב נחיתה רכה או צמיחה מתונה. זו הסיבה ששוק המניות עולה והריביות העתידיות יורדות. אם אכן העולם יישאר כמו שהוא היום, נראה שהפד ושאר הבנקים המרכזיים הצליחו במשימתם. למעשה, ייתכן שהם הצליחו יתר על המידה משום שהנתונים הכלכליים העדכניים מראים על טריטוריות משבר. כך, לדוגמה, עומד מדד ההזמנות החדשות של מנהלי הרכש בתחום היצרני על 42.5, רמה נמוכה המעידה על התכווצות קיצונית. למעשה, רמות דומות נראו רק במשבר הקורונה, משבר 2008, משבר הדוט.קום, משבר אגודות האשראי של סוף שנות השמונים, או המיתון הכפול של תחילת שנות השמונים.
אלא שהעולם לא צפוי להישאר ללא שינוי, אף שרבים היו מעדיפים שיישאר עם שוק עבודה מתוח, צמיחה מתונה ואינפלציה יורדת. ישנם שני גורמים ענקיים שעלולים להצית מחדש את האינפלציה. הראשון הוא החזרה לשגרה של סין. כבר עמדנו על כך שכשסין תקל את מדיניות הקורונה צפויים לחצים אינפלציוניים גבוהים.
היות שיציאה למסעדה עלולה לעלות בשבועיים בידוד בתנאי כלא, סינים רבים מעדיפים עדיין לרכוש רק בסופר. כשהם ייצאו מהמדיניות הזו, העולם יפגוש מעל למיליארד אנשים הרוצים לבלות ולקנות דברים חדשים. באופן מעניין, יו"ר הפד לא הזכיר אפילו במעט את סין ומדיניות הקורונה שלה.
הגורם השני הוא אינפלציוני אף על פי שהוא מתחיל כדפלציוני. התמ"ג גדל ריאלית ב־0.95% במהלך 2022, זאת בזמן שכוח העבודה בארה"ב גדל ב־4 מיליון עובדים או ב־3%. בצורה מעט בוטה אפשר לומר שהעובד האמריקאי נהיה בטלן בעבודה מהבית. האמריקאים צריכים הרבה יותר עובדים בשביל לייצר כמעט אותו דבר וזה בלי להתחשב בהתקדמות טכנולוגית משמעותית שהיתה בשנה האחרונה. התופעה הזו לא ייחודית לארה"ב.
אם מעסיקים יצליחו לחזור לרמות פריון של טרום הקורונה, אנחנו נראה גידול בהיצע של שירותים ומוצרים, מה שיגרום לירידת מחירים. בדיוק מה שהפד רוצה. אלא שעלייה בתפוקה יכולה לגרום מהר מאוד לעליות שכר שיגרמו למעגל אינפלציה מחודש. עובדים שמרוויחים יותר קונים יותר כך שחברות מרוויחות יותר ויכולות לשלם יותר לעובדים, וכולם רודפים אחרי מוצרים ושירותים והמחירים שוב עולים.
אנו נמצאים לאחר שבוע שבו הריבית עלתה בארה"ב, אירופה ובריטניה. הבנקים המרכזיים ממשיכים לשדר לשווקים שהריבית עוד תמשיך לעלות ותישאר ברמה מרסנת לתקופה ממושכת. כל זאת כדי לנסות ולהימנע מהתפרצות מחודשת של האינפלציה שתהווה מכה קשה לכלכלה ולשוקי ההון. השילוב של ראלי חד במחירי המניות ואג"ח מתחילת השנה מלמד שהמשקיעים מאמצים נרטיב של הצלחה מרשימה של הבנקים המרכזיים — הורדת האינפלציה מבלי לייצר מיתון או פגיעה משמעותית בצמיחה. נקודת התרופה של הנרטיב הזה היא שללא צמיחה חדה שתועיל למניות או מיתון עמוק שיועיל לאג"ח, המשקיעים יתקשו לרשום עליות מרשימות עד סוף השנה.
השורה התחתונה: ללא צמיחה חדה שתועיל למניות או מיתון עמוק שיועיל לאג"ח, המשקיעים יתקשו לרשום עליות מרשימות.
דרור גילאון הוא שותף מנהל בגילאון & גורדון Wealth Management, וכלכלן ראשי באזימוט בית השקעות, ואורנן סולומון הוא מנהל השקעות ראשי ושותף באזימוט בית השקעות.