סגור
דולרים דולר כסף שטרות שטר 2
דולרים (צילום: שאטרסטוק)

דוחות מאכזבים וריבית: הלחץ על וול סטריט שולח את המשקיעים למקלט הירוק

סנטימנט שלילי בבורסות ניו יורק אחרי דוחות וולמארט שפרסמה אזהרת רווח, ולקראת החלטת הפד מחר - שצפוי להקפיץ את הריבית ב-0.75%; היורו נחתך ב-0.8% ונסחר תמורת 1.013 דולרים, המטבע האמריקאי עבר לעליות לעומת השקל

הדולר מתחזק מול המטבעות העיקריים - היורו נחתך ב-0.8% ונסחר תמורת 1.013 דולרים (ושוב מתקרב למצב של תיקו - יחס של 1:1 מול הדולר), הפאונד נסוג ב-0.5% ל-1.198 דולרים. בשוק המקומי - הדולר עבר לעליות לעומת מקבילו הישראלי ונסחר תמורת 3.441 שקלים. היורו נופל ב-0.9% מתחת ל-3.5 שקלים.
ברקע לדברים, הבנק המרכזי בארה"ב צפוי להקפיץ מחר את הריבית בעוד 0.75% במטרה לקרר את האינפלציה שנמצאת בשיא של 41 שנה. זאת ועוד, דוחות וולמארט, שפרסמה אזהרת רווח, מכבידים על הסנטימנט בשוק. הקמאונעית צופה שהרווח השנתי יירד ב-11% עד 13% ביחס לשנה הקודמת - התחזית הקודמת הייתה לירידה של 1% בלבד.
דוחות (ותחזיות) מאכזבים נוספים של חברות בוול סטריט, כמו ג'נרל מוטורס שפספסה את התחזיות לרבעון השני, מגבירים את החשש אצל המשקיעים בבורסות כי המשק בדרך למיתון - ועל כן פונים לחוף המבטחים הפופולארי - הדולר. חוף מבטחים מוכר אחר, הזהב, רושם ירידה קלה בשעה זו.
כלכלני הראל ביטוח ופיננסיים: "למרות ההאטה, מחר (רביעי), להערכתנו הבנק המרכזי בארה"ב לא ימצמץ וימשיך להעלות את הריבית במהירות. אנו מצפים לעוד עלייה חדה של 0.75 נקודת אחוז (ל-2.25%-2.5%). להערכתנו הנגיד ידגיש שהריבית תמשיך ולעלות בעקביות עד לסוף השנה לאור אינפלציית הליבה הגבוהה שלא צפוייה כמעט לרדת ב-3 החודשים הבאים. זאת למרות שלמחרת (חמישי) אנו מצפים שנתוני הצמיחה לרבעון השני יראו על צמיחה אפסית, והנתונים לרבעון הנוכחי מראים על המשך היחלשות.
"לבנק המרכזי באירופה יש מטרות מנוגדות. הבנק המרכזי בגוש האירו העלה את הריבית בחצי נקודת אחוז ובכך הסתיימה תקופה ריבית הפיקדונות השלילית מאז 2014. העלייה הייתה גדולה מהערכות המוקדמות לאור הצפי להמשך עלייה באינפלציה והאצת עליית הריבית בעולם שתרמו לפיחות באירו. גם באירופה אנו מצפים לעוד עלייה של חצי נקודת אחוז בספטמבר ו-1 אחוז בסוף השנה למרות סימניים יותר מוחשיים להאטה וחשש ממשבר אנרגיה. במקביל הבנק המרכזי הודיע על כלי מוניטרי חדש שנועד למנוע פתיחה חריגה של המרווחים בין אג"ח של המדינות בגוש ע"י רכישת אג"ח בשוק המשני. אך המרווחים המשיכו להיפתח לאור ההכרזה על בחירות מוקדמות באיטליה וההתניות לגבי היישום בפועל של התוכנית".