סגור
מגדל לוינשטיין דרך מנחם בגין תל אביב
מגדל לוינשטיין (במרכז) בדרך מנחם בגין תל אביב (צילום: אוראל כהן)

הקריסה של וסטו תעלה לחברת הנדל"ן לוינשטיין 5.4 מיליון שקל

החברה ביצעה שיערוך למגדל לוינשטיין שבבעלותה ברחוב בגין שבת"א; זאת בשל עזיבת חברת האינשורטק וסטו שקרסה עקב חשד למעילה במיליארדי שקלים, ושכרה במגדל משרדים בהיקף של 1,500 מטרים תמורת רבע מיליון שקלים בחודש; לוינשטיין תתקשה למצוא שוכר בסכום הזה

הקריסה של וסטו תעלה ללוינשטיין נכסים 5.4 מיליון שקל, כך עולה מבדיקת כלכליסט. ב-30 בספטמבר ביצעה חברת הנדל"ן שיערוך לאחד מהנכסים הבולטים שלה – מגדל לוינשטיין שברחוב בגין שבתל אביב. השיערוך נעשה בעקבות עזיבתה הקרובה של חברת וסטו ששכרה במגדל משרדים בהיקף של 1,500 מטרים.
מגדל לוינשטיין, משמש למשרדים ולמסחר ומתנשא לגובה של 33 קומות בשטח של כ-1,000 מ"ר לקומה. וסטו שכרה את הקומה ה-28 בבניין. בכיר בענף הנדל"ן מסר לכלכליסט כי וסטו שילמה ללוינשטיין עד חודש אוקטובר, אולם צוות התפעול של וסטו הודיע בשבוע שעבר כי חברת האינשורטק תעזוב את הבניין לנוכח צמצום הוצאות חד שהיא מבצעת, והיא צפויה לחדול מתשלומי שכירות בזמן הקרוב.
לחברת לוינשטיין לא יהיה פשוט למצוא שוכר מחליף באותם תנאים של וסטו ששכרה את המשרדים במגדל לוינשטיין תמורת רבע מיליון שקל בחודש או 170 שקל למ"ר לחודש. בשנת 2021 שנחשבה כשנת שיא עבור נדל"ן מניב בתל אביב, ממוצע עלות שכירות המשרדים ברחוב מנחם בגין, בו נמצא מגדל לוינשטיין, עמד על 138 שקל למ"ר בחודש.
לוינשטיין הודיעה למשקיעים כי פינוי השטח של וסטו נובע מהליכים משפטיים ורגולטוריים שננקטו כנגד וסטו. כלכליסט חשף בחודש יולי האחרון כי על פי החשדות בוצעה מעילה בחברת האינשורטק בהיקף של מיליארדי דולרים.
החשד לגבי וסטו הוא שמשקיעים שהשתמשו בפלטפורמה של החברה הצליחו לרכוש את הסיכון מחברות הביטוח תוך הצגת ערבויות מזויפות, שהמערכת של וסטו לא בדקה או לא זיהתה אותן ככאלה. מאז נפתחו חקירות נגד החברה בארה"ב ונגד מייסדיה יניב ברטלה ואלון ליפשיץ ששימשו כמנכ"ל וסמנכ"ל החברה בהתאמה עד חודש אוגוסט.
בחודש ספטמבר אישר בית המשפט הטלת העיקולים בהיקף של כ-90 מיליון שקל על נכסי המייסדים וסך של 27.6 מיליון שקל לשני העובדים לשעבר. זאת בעקבות תביעה שהוגשה על ידי החברה עצמה נגד מייסדיה ובכיריה לשעבר. העיקולים שהיו במעמד צד אחד היו חלק מבקשת וסטו לחייב את ברטלה וליפשיץ שכיהן, בסך של 768.6 מיליון שקל.
לטענת החברה ובהתאם לממצאי חקירה בלתי תלויה שבוצעה על ידי גורמי חקירה בינלאומיים, המשיבים ביצעו מעשי תרמית וזיוף חמורים תוך שהוליכו שולל הן את חברות הביטוח ומבטחי המשנה והן את דירקטוריון החברה ועובדיה.
על רקע תהליכי הצמצום בחברה, מאמצי המנכ"ל הנוכחי עמי בר לב להחיות את החברה נתקלו עד עתה בקשיים. ועדת הנושים של חברת האינשורטק הישראלית מתנגדת נחרצות לניסיונות החברה להחיות את עצמה בשם חדש עם הכספים שנשארו בקופתה. הנושים טוענים שיש לפרק את החברה ולחלק את הכספים שנותרו בין כל נושיה.