סגור
אהרון פרנקל  איש עסקים ו יזם בינלאומי  בעלים של קבוצת Loyds
אהרון פרנקל (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
אהרון פרנקל נגד אלי עזור: רוצה להחליף את דירקטוריון תמר פטרוליום

בעלי המניות של החברה יבחרו בחודש הבא חמישה דירקטורים. אהרון פרנקל ואלי עזור, בעלי המניות הגדולים, לא הגיעו להבנות, ובצעד חריג הציע פרנקל חמישה דירקטורים, שיקנו לו רוב של 70% בתמר פטרוליום ולמעשה שליטה במאגר תמר. השניים עשויים להגיע לפשרה

מאבק שליטה מתחיל להיווצר בתמר פטרוליום, שמחזיקה ב־16.7% ממאגר הגז תמר. ל"כלכליסט" נודע כי בצעד חריג ומתריס, הגיש אהרון פרנקל, בעל המניות הגדול בחברה (24.99%), חמישה מועמדים להתמודדות על מקום בדירקטוריון החברה באספה שתיערך בסוף החודש הבא. זאת, לאחר שלא הצליח להגיע להסכמות עם בעל המניות השני בגודלו, אלי עזור (24.5%).
הצעד חריג משום שבחודש הבא בעלי המניות יידרשו לבחור חמישה דירקטורים, ולאחר האספה מספר הדירקטורים יעלה מ־6 כיום ל־7. כלומר, פרנקל שואף שכל המועמדים שלו ייבחרו ויהיה לו רוב מוחץ בדירקטוריון, הגם שהוא מחזיק ברבע ממניות תמר פטרוליום. בחברה מעידים כי פרנקל הביע אי נחת גם מהיקף ההוצאות בתמר פטרוליום, כולל שכר הבכירים.
המכהנים מול הפוליטיים
המועמדים של פרנקל יתחרו מול הדירקטורים המכהנים – היו"ר רוני בר־און, שר האוצר לשעבר; ברק משרקי, המנכ"ל שהיה בעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת דלק; תמיר עבודי, שכיהן כיו"ר זמני של החברה; ונחמה רונן, יו"ר ממן. שם נוסף שהחברה תעלה להצבעה הוא של אווה מדז'יבוז' לוי, לשעבר יו"ר הרשות השנייה, שבה תומך עזור. כמו כן, יעלה להצבעה עודד נגר, מי שמכהן כדירקטור בשלוש חברות בקבוצת אלון רבוע כחול של מוטי בן־משה, שמחזיק ב־7% ממניות תמר פטרוליום.
עד יולי האחרון עזור היה בעל המניות הגדול בחברה. אולם אז פרנקל רכש 20% ממניות תמר פטרוליום מידי קרן ברוש, הראל ביטוח ומגדל ביטוח, והגיע להחזקתו הנוכחית, תוך שהוא עוקף במעט את עזור. שני בעלי המניות הגדולים אינם משתפים פעולה ולא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע להרכב הדירקטוריון החדש. בסביבת תמר פטרוליום מסבירים שפרנקל רצה להגיע למצב שבו כל אחד מהם ממנה מספר שווה של דירקטורים, ושהוא רואה בדירקטוריון הנוכחי ככזה שמזוהה עם עזור. לכן, משהחברה העמידה את כל הדירקטורים המכהנים להצבעה, פרנקל בחר במהלך חריג להציע חמישה מועמדים מטעמו.
עזור מצידו, טוען שאין לו קשר לדירקטורים המכהנים ושהם הומלצו ע"י קרן ברוש, בטרם זו מכרה את המניות לפרנקל. לדירקטורים שמציע פרנקל אין ניסיון מהותי בתחום האנרגיה, ככל הידוע, אבל לחלקם ניסיון פוליטי משמעותי. פרנקל מציע את אייל חיימובסקי, מי שהיה בעבר ראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו; טל־גן צבי, שהיה ראש המטה של נפתלי בנט כשכיהן ראש ממשלה; עו"ד שרה פריש, שופטת בית המשפט השלום בפתח תקווה בדימוס, ומי שכיהנה כבכירה במפד"ל ואף היתה אמורה להתמנות ליו"ר ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה; בזיל גמזו, רואה חשבון שכיהן כדח"צ בגולף; וחיים וייסנבליט.
לפי תמונת המצב המסתמנת, פרנקל יצביע בעד הדירקטורים שהוא מציע ועזור יצביע בעד הדירקטורים המכהנים. תקנון תמר פטרוליום, שנסחרת בשווי של כ־2.1 מיליארד שקל, קובע שמספר הדירקטורים לא יעלה על 7. כיום מכהנים בו כאמור 6 חברים. זאת, לאחר שסיגלית חפץ נפטרה לאחרונה ובמקומה לא מונה דירקטור.

1 צפייה בגלריה
אינפו הקרב על דירקטוריון תמר פטרוליום מתחמם
אינפו הקרב על דירקטוריון תמר פטרוליום מתחמם
הקרב על דירקטוריון תמר פטרוליום מתחמם

בדירקטוריון שני דח"צים, גיורא ענבר וגיל הוד, שנחשבים לניטרלים. לפי מקורבים לחברה, כל אחד מהם נוטה לעבר בעל מניות גדול אחר. ככל הידוע, פרנקל שואף להגדיל את מספר החברים בדירקטוריון, אבל לשם כך יהיה צורך באספה כללית. עזור מצידו, טוען שמספר הדירקטורים צריך להיות אי־זוגי. אם פרנקל יצליח להשיג רוב בדירקטוריון, הוא יהפוך דה־פקטו לבעל המניות הגדול במאגר הגז תמר.
תמר פטרוליום מחזיקה ב־16.7% מהמניות ופרנקל מחזיק באופן אישי עוד 14.5%, לאחר שבשבוע שעבר רכש 3.5% מידי קרן תש"י והראל. אם יצליח להשתלט על דירקטוריון תמר פטרוליום, הוא יחזיק בהשפעה על 31.2% ממניות תמר, ויעקוף את ישראמקו של חיים צוף וקובי מימון שמחזיקה ב־28.75% ממניות המאגר. כמו כן, לפרנקל יחסים עסקיים טובים עם מובאדללה פטרוליום, שמחזיקה ב־11% מהמאגר, לאחר שמכרה לו 11% נוספים.
קרב על בן־משה ומנורה
הגם שהסכם בעלי המניות של תמר קובע שעסקאות למכירת גז יחתמו בהסכמה פה־אחד, מעמד של בעל המניות הגדול יקנה לפרנקל כוח רב. כדי להגיע אליו, פרנקל יצטרך לגייס לטובתו את בעלי המניות האחרים, ובראשם בן־משה ומנורה מבטחים, שמחזיקה ב־12.5% מהמניות. בן משה מציע למנות דירקטור את אלכס זרסנקו מטעמו.
הקרב בין עזור ופרנקל ניטש על הקולות של שני הגורמים האלו, בהינתן העובדה שאף אחד מהצדדים לא יכול לרכוש עוד מניות, בשל הצורך לבצע הצעת רכש על מנת לעלות להחזקה של מעל 25% בחברה, שאין בה גרעין שליטה. פרנקל אכן הגיש הצעת רכש בחודש שעבר, אך היא לא התקבלה. מאז, ולפני העסקה שבה פרנקל רכש מניות במאגר תמר בשבוע שעבר, התנהל מסחר ער במניית תמר פטרוליום. בשוק מעריכים שהרכישות הגדולות קשורות בעקיפין לקרב השליטה המתפתח בין פרנקל לעזור.
לא ברור כיצד יצביעו בן־משה ומנורה מבטחים. בסביבת החברה מעריכים שיתכן שיצביעו בעד כלל המתמודדים או יימנעו, כדי לשמור על יחסים טובים הן עם פרנקל והן עם עזור. במילים אחרות, בעלי המניות מקרב הציבור, שמחזיקים בכ־31%, ושאינם מזוהים בשמם משום שאינם בעלי עניין, הם שיכריעו, ויתכן שהכרעתם תהיה בגדר "המנצח לוקח הכל". בסביבת החברה מעריכים שעזור ופרנקל השיגו כ"א תמיכה מצד בעלי מניות מהציבור שמחזיקים ב־6%‑7%.
מדובר בקרב בין שני אנשי עסקים חזקים במיוחד. פרנקל מחזיק בחברות גדולות בתחום התעופה והביטחון, וניהל מאבק שליטה עתיר ממון על חברת הנדל"ן המניב גב־ים, ממנה נפרד ברווח אדיר של יותר ממיליארד שקל. עזור הוא הבעלים של וואלה, מעריב וקבוצת שידורי הספורט צ'רלטון. עבורו ההשקעה בתמר פטרוליום היא בוננזה. הוא השקיע ברכישת חלקו 110 מיליון שקל מאז 2021 והמניות היום שוות יותר מחצי מיליארד שקל. גם בשל כך, בשוק יש שמעריכים שבסופו של דבר עזור, שלא חובב חשיפה תקשורתית ומתרחק ממאבקים גדולים, ימכור את המניות לפרנקל. בשבוע שעבר אמר פרנקל בראיון עיתונאי כי הוא ועזור "מכבדים אחד את השני ויש בינינו הערכה הדדית".