סגור
מיטשל סילק יו"ר סולגרין ארה"ב
מיטשל סילק יו"ר סולגרין ארה"ב (צילום: לינקדין)

היו"ר שמחק 218 מיליון שקל – וקיבל מענק הצלחה של 313 אלף שקל

מיטשל סילק, יו"ר סולגרין ארה"ב קיבל את המענק בתמורה לחצי משרה, זאת למרות המחיקה שקדמה לסגירתה במהלך אשתקד; המענק ניתן על בסיס הצלחה של מכירת נכסים "שאינם בליבת הפעילות של החברה"

החברה מחקה שווי של 218 מיליון שקל, נסגרה, והיו"ר קיבל מענק הצלחה של 313 אלף שקל, בתמורה לחצי משרה. סך עלות השכר של מיטשל סילק, יו"ר סולגרין ארה"ב, הסתכמה בכמעט 2 מיליון שקל במהלך 2023. זאת על אף שבמהלך השנה סגרה חברת האנרגיה המתחדשת שבשליטת ג'נריישן קפיטל את הפעילות בארה"ב, לאחר הפסדים של מאות מיליוני שקלים לאורך השנים. המענק ניתן על בסיס הצלחה של מכירת נכסים "שאינם בליבת הפעילות של החברה".
על פי הדוח הכספי של החברה, סילק "היה זכאי לתשלום דמי הצלחה בהתאם ליעדים שהוגדרו בהסכם השירותים, אשר הסתכמו בשנת 2023 לסך של כ-313 אלפי ש"ח".
מלבד המענק הגבוה שקיבל סילק, בעלות השכר הגבוהה ביותר בחברה מחזיק סמנכ"ל הכספים ירון אמזלג – 2.94 מיליון שקל, כאשר 554 אלף שקל התקבל כמענק. מענק משמעותי נוסף קיבלה היועצת המשפטית של החברה, ערבה פז סביליה, שעלות שכרה הסתכמה ב-1.4 מיליון שקל, מתוכם כ-250 אלף שקל במענק.
ב-2021 רכשה סולגרין, אז בניהולו של המנכ"ל תום שפרן, אחזקות בחברת התקנת פאנלים סולאריים על גגות בארה"ב – KUUBIX. לאורך השנים החברה הובילה את סולגרין להפסדים ובינואר של השנה שעברה הודיעה בעלת השליטה, ג'נריישן קפיטל, על תוכנית לשיפור מצבה הפיננסי של סולגרין, שכללה בין היתר בחינה של הפעילות בארה"ב. באוגוסט האחרון הודיעה ג'נריישן כי אם לא תצליח למכור את החברה עד סוף הרבעון השלישי של השנה, תסגור את החברה, מה שלבסוף קרה.
מלבד עלות השכר בארה"ב, ב-2023 הגדילה סולגרין את ההפסדים, על אף עלייה בהכנסות. סך ההכנסות של החברה עמדו על 142.5 מיליון שקל ב-2023, עלייה של 34% לעומת 2022. העלייה בהכנסות נבעה מהכניסה של החברה לתחום אספקת החשמל הפרטי (מכירת חשמל לעסקים), והגדלת הנכסים המניבים באיטליה.
העלייה בהכנסות לא תורגמה לשורת הרווח, בעיקר לאור העלייה החדה בהוצאות החברה עקב הכניסה לשוק אספקת החשמל – שהעלה את עלות מכירת החשמל מ-2.2 מיליון שקל ב-2022 ל-28 מיליון שקל במהלך 2023.
ההפסד מפעילות שוטפת של סולגרין – כלומר ללא מחיקת השווי של KUUBIX עמדה על 78 מיליון שקל, לעומת הפסד של 57 מיליון שקל מפעילות שוטפת ב-2022. יחד עם ההפסד מפעילות שוטפת – שרובו המכריע מגיע מסגירת הפעילות בארה"ב, עמד ההפסד של סולגרין על 313 מיליון שקל, לעומת 255 מיליון שקל ב-2022.