סגור

פרשנות
החזרת המסחר באופציות מט"ח: הבורסה הוציאה את העז, המשקיעים לא באמת ניצחו

אף שזירת המסחר באופציות על הדולר והיורו לא בוטלה בסופו של דבר, העלות שלה למשקיעים הוכפלה. הבורסה תרוויח בכל מקרה: אם מחזור המסחר לא ישתנו, הרווח שלה יוכפל - אם הם ירדו בשל העלות הגבוהה תוכל לבטל את הזירה בנימוק של מחזורים נמוכים

לאחר שהבורסה הטילה את הפצצה בתחילת השבוע, עם הודיעה על ביטול זירות המסחר באופציות על הדולר, היורו ומדד הבנקים כבר החל מסוף החודש הנוכחי, יצאה גם הודעת הביטול - הבורסה הודיעה אמש שהאופציות ימשיכו לפעול לפחות עד לסוף מרץ 2025, ושעד אז תבחן את עתידן של זירות המסחר באופציות.
במבט ראשון נראה שמדובר בהתקפלות של הבורסה בעקבות לחץ ציבורי של משקיעים שהביעו כעס רב על הביטול הצפוי. הבורסה תלויה במשקיעים לא פחות משהמשקיעים תלויים בבורסה. בפועל, המציאות מורכבת יותר, הבורסה שומרת לעצמה את ההחלטה על עתיד זירת המסחר לשנה הבאה, תוך כדי הכפלת העמלות על היקף גידור נתון באופציות על הדולר ועל היורו.
המשמעות בפועל: אם מחזורי המסחר (במונחים כספיים) לא יצטמצמו אז הכנסות הבורסה מעמלות תוכפל, והפעלת מערכת האופציות תהיה כדאית כלכלית. מנגד, אם מחזורי המסחר ידעכו בעקבות הכפלת העמלות הבורסה תוכל לסגור את המסחר באופציות בעוד כשנה.
מחזורי המסחר באופציות על הדולר דועכים. ב- 2022 המחזור עמד על 39.3 אלף אופציות ליום. מחזור המסחר פחת ל 35.1 אלף אופציות ליום בשנת 2023 ול-30 אלף אופציות ליום בינואר ופברואר השנה.
המסחר על האופציות על הדולר מרוכז באופציות החודשיות והשבועיות וריבוי הפקיעות השונות הובילו למסחר דליל יותר בכל סדרת אופציות. בהחלטה המחודשת הבורסה מבטלת את האופציות השבועיות על הדולר ומשאירה את האופציות החודשיות, בתקווה שריכוז המסחר בפקיעה בודדת ירכז את המסחר ויצמצם את המרווח בין הצעות הקניה והמכירה על כל אופציה.
צמצום המרווחים יכול לתמוך בהיקף המסחר - המהלך של ביטול האופציות השבועיות על הדולר הוא רצוי ונכון לתקינות המסחר. מדובר בוויתור על האופציות השבועיות כדי להציל את האופציות החודשיות.
מנגד, הבורסה החליטה גם לצמצם את גודל החוזה מ 10,000 דולר ל-5,000 דולר, זאת בלי לשנות את עמלת המסחר. המשמעות היא שכדי לגדר 10,000 דולר משקיע יצטרך לרכוש שתי אופציות במקום אופציה אחת, ולשלם עמלה של 36 אגורות במקום 18 אגורות.
עמלה של 36 אגורות על עשרת אלפים דולר היא יחס עמלת בורסה של שקל אחד על כל 100 אלף ש"ח גידור. מדובר ביחס גבוה יחסית, ויתכן שהוא יוביל לצמצום נוסף במסחר באופציות.
מבחינת הבורסה יש שני תרחישים חיוביים, האחד, מחזורי המסחר באופציות על הדולר (במונחי כסף מגודר) לא ייפגעו למרות הכפלת העמלה לגידור סכום כספי נתון, ואז הכנסותיה מעמלות אלו יוכפלו מ-3 מיליון שקל בשנה ל-6 מיליון שקל בשנה. במקרה כזה סביר שהמשך הפעלת זירת האופציות תהיה רווחית עבור הבורסה.
בתרחיש השני, מחזורי המסחר ידעכו בעקבות הכפלת העמלה, ואז הבורסה תוכל לבטל את זירת המסחר על האופציות על הדולר בסוף מרץ 2025, בנימוק של מחזורים נמוכים.
עוד עדכנה הבורסה כי היא משאירה את זירת החוזים העתידיים על הדולר והיורו כפי שתכננה, אך כעת הסבירות שהן ירכזו מחזור מהותי פוחתת כיוון שהמסחר בהן יהיה במקביל למסחר באופציות. אם ב-2025 יבוטל המסחר באופציות על הדולר ועל היורו סביר שהוא יעבור בחלקו לחוזים העתידיים שהבורסה משיקה על מוצרים אלו. נדגיש שגם העמלות על החוזים העתידיים על הדולר ועל היורו גבוהות יחסית, והן יתייקרו עוד יותר בתחילת 2025.
השורה התחתונה: ההודעה המתוקנת של הבורסה משאירה למשקיעים מסחר באופציות על הדולר, אך המסחר יתנהל בעמלה כפולה, עם תאריך תפוגה אפשרי בעוד כשנה, שימנע משחקנים חדשים להיכנס לזירות מסחר אלו.
ההחלטה מאמש בסבירות רבה תוביל לדעיכה הדרגתית של זירת המסחר באופציות על הדולר, לכן היא אינה משקפת ניצחון של משקיעים. הבורסה לא התקפלה, היא הכפילה את מחיר המוצר פי שניים, ואם הביקוש למסחר באופציות על הדולר לא יפחת הבורסה תמשיך להפעיל את זירת המסחר הזו.