סגור
העיתון הדיגיטלי
20.04.25
אתי אלישקוב מנכלית חברת ביטוח ה אונליין ליברה LIBRA
אתי אלישקוב, המנכ"לית ובעלת השליטה (צילום: עמית שעל)

הכי קטנה בביטוח - אבל גם זו שצומחת הכי מהר: ליברה מסכמת את 2024

החברה שפועלת בעיקר בתחום ביטוחי הרכב דיווחה על לרווח שנתי של 51 מיליון שקל - פי 5 מהרווח המצטבר ב-5 השנים האחרונות

אומרים ש"הצלחה בין לילה" מגיעה בדרך כלל אחרי שנים ארוכות של עבודה קשה, ונראה שהכלל הזה חל גם על חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה. הרווח של ליברה בשנת 2024, שהסתכם ב-51 מיליון שקל, גבוה פי חמישה מהרווח המצטבר של החברה בחמש השנים הקודמות. בתגובה לדוח שפורסם השבוע, המניה של ליברה זינקה ביום שני ב-15%. הנה שישה דברים שכדאי לדעת על ליברה.
1. יותר פרמיות בתעריפים גבוהים יותר
הזינוק החד שנרשם ברווח של ליברה מגיע הודות לשיפור בביצועים העסקיים בשני מגזרי הפעילות הגדולים של החברה. במגזר רכב רכוש הפרמיות צמחו ב-31% והסתכמו ב-516 מיליון שקל והרווח לפני מס זינק פי 7 ל-63 מיליון שקל. במגזר רכב חובה הפרמיות צמחו ב-21% והרווח לפני מס קפץ פי 3.5 ל-14 מיליון שקל.
השיפור בתוצאות העסקיות של ליברה בא לידי ביטוי ביחס LR (היחס שבין התשלומים ושינוי בהתחייבויות בגין חוזי ביטוח, לבין הפרמיות שהורווחו) שיורד בעקביות מ-85% ב-2022, ל-82% ב-2023 ול-71% בשנת 2024. העלייה בהכנסות וברווח של ליברה מגיעה הודות לשילוב של עליה בכמות הפוליסות שנמכרו, ביחד עם העלאת תעריפים שהגדילה את הפרמיה הממוצעת בענף הרכב.

2. עם רוח גבית משוק ההון
השיפור בתוצאות העסקיות של ליברה לא מגיע רק מעסקי הביטוח של החברה. בשנתיים האחרונות נרשמה עליה חדה ברווחים של ליברה מהשקעות שהסתכמו בשנת 2024 ב-21.6 מיליון שקל, בהשוואה לרווחים מהשקעות של 9.2 מיליון שקל בשנת 2023, ולעומת הפסד של 1.2 מיליון שקל שנרשם בשנת 2022. העלייה בחדה ברווח ההשקעות של ליברה בשנה האחרונה נובעת משילוב של עליה בגודל תיק הנוסטרו של החברה שצמח מ-249 מיליון שקל בשנת 2023 ל-550 מיליון שקל בשנת 2024, והודות למגמות החיוביות בשוק המניות בשנה שחלפה.
ליברה מנהלת חלק מההשקעות שלה במיקור חוץ באמצעות חברת "מור בית השקעות ניהול תיקים" ומהדוח שהחברה פרסמה ניתן ללמוד שנכון להיום כ-66% מהתיק המנוהל מושקע באגרות חוב המוחזקות לפדיון בדירוג גבוה, במטרה לייצר עוגן השקעתי בעל תשואה יציבה ללא השפעת תנודתיות שווקי ההון, ויתרת התיק המנוהל מושקע בעיקר באגרות חוב סחירות שיכולות להיות מושפעות משינויים משמעותיים בשוק ההון. החלק הנוסף של התיק, שאינו מנוהל על ידי מור בית השקעות, מושקע בעיקר בפיקדונות בבנקים.
3. מנגנון השתתפות ברווחים
לליברה יש מגנון שמאפשר ללקוחות להשתתף ברווחים של החברה. ליברה מקימה למבוטחים שלה ארנק דיגיטלי ברגע שבו הם פותחים בחברת הביטוח פוליסה חדשה לראשונה. בארנק הדיגיטלי מופקדים "ליברות" שהיקפן נגזר מהפרמיה שמשולמת על ידי המבוטח. לקוח שמחדש את הפוליסה לשנה נוספת, יכול לממש את הליברות שנה שאחרי שהן הונפקו והופיעו בארנק הדיגיטלי שלו. המבוטחים יכולים לממש את הליברות למזומן, או למימוש ברכישת פוליסה וכיסויי ביטוח.
חלוקת הליברות למבוטחים נגזרת משיעור הרווח וסך הפרמיות, כך שעלייה בפרמיות וברווחים מגדילה את כמות הליברות שליברה מחלקת למבוטחים שלה. בשנת 2024 ליברה חילקה ללקוחות שלה 24.3 מיליון ליברות, ובאותה תקופה הומרו לשקלים ומומשו 14.4 מיליון ליברות שמהווים כ-14.4 מיליון שקל. לעומת זאת, בשנת 2023 ליברה חילקה 19 מיליון ליברות למבוטחים שבאותה תקופה מימוש והמירו לשקלים 11 מיליון ליברות בשווי של 11 מיליון שקל.
4. כבוד לפז"ם
בתחום הרכב ליברה מבטחת רכבים פרטיים ומסחריים עד 3.5 טונה, כאשר מרבית הרכבים הם רכבים פרטיים בבעלות פרטית, והחברה לא מבטחת קולקטיביים וציי רכב. שני הפרמטרים שמעידים על שביעות רצון של הלקוחות בתחום הביטוח הם ותק הלקוחות ושיעור החידושים. במדד ותק הלקוחות ליברה מציגה שיפור, כאשר שיעור הלקוחות בתחום ביטוח רכב חובה עם ותק של שלוש שנים ויותר עמד בשנת 22%, לעומת 16% בשנת 2023 ובהשוואה ל-11% בשנת 2022.
לעומת זאת, בשיעור החידושים (היחס בין מספר הפוליסות שחודשו לבין מספר הפוליסות המועמדות לחידוש) ליברה מציגה בשנת 2024 ירידה לרמה של 82% ,לעומת 85% בשנת 2023, ובהשוואה ל-87% בשנת 2022. מדובר בירידה כמעט מתבקשת לנוכח הצמיחה במספר הלקוחות של החברה, וסביר להניח שהיא תמשך ככל שליברה תגדיל את פעילותה.
5. עם הפנים לצעירים העשוקים
בפברואר 2024 ליברה השיקה את Chik – ביטוח יומי לנהגים צעירים (עד גיל 24) שניתן לרכישה ללא תלות בחברת הביטוח שבה הרכב מבוטח. מדובר במוצר ביטוחי ייחודי לנהגים צעירים, קהל יעד שבליברה מגדירים כ"אוכלוסייה עשוקה" שהמענה עבורה דל ויקר. המטרה של ליברה עם Chik היא להוזיל משמועתי את עלויות הביטוח לנהגים צעירים שנוהגים ברכב באופן מזדמן, ללא צורך בהתקנת רכיב מעקב חיצוני וללא הגבלת ק"מ וכמות הפעלות או שימושים.
לפי הדוח של ליברה המוצר החדש לנהגים חדשים, שהושק בקמפיין טלוויזיוני שלווה גם בשילוט חוצות, פעילות ברשתות החברתיות ואירועי השקה, זוכה להיענות גבוהה. כמות השימושים עולה משמעותית על תחזיות החברה ויעדי תכנית העבודה ועומדת על למעלה מ-150 אלף שימושים בחודש, וקצב צמיחת השימוש ב-Chik נמצא בעלייה מתמדת.
6. אלישקוב ושות'
אתי אלישקוב, בעלת השליטה (46.6%) בליברה והמנכ"לית של החברה מיום הקמתה בדצמבר 2017, היא היחידה שמחזיקה ביותר מ-5% מהמניות של חברת הביטוח. באוקטובר 2023, אלישקוב רכשה בעסקה מחוץ לבורסה 207 אלף מניות של ליברה במחיר של 2.41 שקלים למניה בתמורה ל-500 אלף שקלים. מאז, שער המניה נסק פי חמישה ל-12.6 שקלים, ואותן מניות שנרכשו בחצי מילון שקלים לפני כשנה וחצי שוות היום 2.6 מיליון שקלים.
ב-12 החודשים האחרונים המניה של ליברה עלתה ב-208% ורשמה את העלייה החדה ביותר מבין כל המניות של חברות הביטוח. על אף העליות החדות בשער המניה, שווי השוק של ליברה, שעומד היום על 559 מיליון שקל, הוא הנמוך ביותר מבין כל תשע החברות שנמנות על מדד ת"א – ביטוח, ושער המניה עדיין נמוך ב-30% מהשיא של כל הזמנים שאליו היא הגיעה בספטמבר 2021.