סגור
פרדס פרי הדר של מהדרין באזור המרכז
פרדס של מהדרין (צילום: עופר צור)

המלחמה ממשיכה לפגוע במהדרין - הנזק מצטבר ל-48 מיליון שקל

החברה שפועלת בתחום החקלאות סובלת מגישה מוגבלת לפרדסים ולמטעים בעוטף עזה ובצפון, ממחסור בפועלים וממגבלות על הפצת התוצרת. ההכנסות ברבעון הראשון ירדו ב-20% - הרווח צנח ב-85% ל-9 מיליון שקל בלבד

"למלחמה השפעה שלילית על מצבה של החברה, שהחקלאות מהווה את ליבת עסקיה." כך פותחת מהדרין את הצגת התוצאות הכספיות של הרבעון הראשון - בדומה לדרך שבה פתחה את דוחות הרבעון הקודם (רביעי 2023).
לדבריה, הנזק שנגרם לה מהמלחמה עמד ברבעון הראשון על 27 מיליון שקל, ובמצטבר מאז שפרצה (בצירוף נתוני הרבעון הקודם) עמד הנזק על 48 מיליון שקל.
בנוסף מזהירה מהדרין כי זיהויה כחברה ישראלית עלול לפגוע בה בהמשך, שכן "נמסר לה על ידי לקוחותיה כי קיימת הימנעות של צרכנים לרכוש ממוצריה כמשווק ישראלי, ובהתאם יש קיטון בביקוש". החברה ציינה כי אינה יכולה להעריך בשלב זה את ההשפעה השלילית הצפויה מפגיעה אפשרית כזו.
בין היתר ספגה החברה נזק ישיר לפרדסים ולמטעים וגישתה אליהם הוגבלה, הן בעוטף עזה והן בסמוך לגבול הצפון. זאת ועוד - היא מתמודדת עם מחסור בפועלים בבתי האריזה ובקטיף, כששכר העובדים בתחום התייקר ב-15%.
מהדרין קיבלה בפברואר אישור לגייס 900 עובדים זרים, והיא השלימה את הגיוס בסוף הרבעון. המחסור בפועלים הוביל לעיכוב בקטיף, שגרם לאיכות פרי נמוכה יותר ולתמורה נמוכה יותר בגינו - וכך גם לירידה בכמות הפרי שנקטף. בנוסף, נרשמה ירידה של 60% בהיקפי האחסון במתקני הקירור של החברה. החברה נפגעה גם מהמשך מגבלות השיט בים האדום, שגרמו לעיכובים במשלוחים הימיים ולעלייה בעלויות ההובלה. תוצאה נוספת של העיכובים היתה פגיעה בפרי שנשלח למזרח ולאוסטרליה.
החברה מעריכה כי היא תהיה זכאית לפיצוי של 22 מיליון שקל על הנזקים האמורים. לנוכח המצב הבטחוני, בשלב זה נראה כי מהדרין תספוג פגיעה נוספת בשל המלחמה גם ברבעון השני של 2024.
מהדרין נמצאת בשליטת קבוצת דלק, והיא עוסקת בעיקר בפעילות חקלאית, הכוללת נטיעה, עיבוד, אריזה ושיווק של מטעים ופרי הדר (98% מההכנסות), לצד פעילות מצומצמת יותר במתן שירותי אחסנה בקירור ואספקת מים לחקלאים. מחזור המכירות שלה ירד ברבעון ב-20% בהשוואה למקביל והסתכם ב-357 מיליון שקל, כשהרווח הגולמי נחתך במחצית ל-22 מיליון שקל והרווח הנקי צנח ב-84% ל-9.3 מיליון שקל בלבד. הירידה העיקרית בהכנסות הייתה במכירות ההדרים לייצוא שנחתכו במחצית - צמצום שהוביל לאובדן הכנסה של 63 מיליון שקל.
באוגוסט 2023 השלימה קבוצת דלק של יצחק תשובה את רכישת השליטה (44.5%) במהדרין מידיה של דסק"ש, בתמורה ל-249 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 560 מיליון שקל - מחיר ששיקף פרמיה של 32% על שווי השוק שלה בעת הרכישה. בהמשך העלתה דלק את החזקתה ל-54.8%.
מהדרין מחזיקה ברשותה מלאה קרקעות של 11 אלף דונם שהיא חוכרת מהמדינה (מרמ"י), בנוסף לקרקע פרטית בשטח של 196 דונם ו-29.6 אלף דונם שמשמשים לפרדסים. עוד היא מחזיקה בתי קירור, ומרכז לוגיסטי ובית קרור בצרפת. בבעלותה גם 44.5 דונם נכסים מניבים שמשמשים לאחסנה ואריזה, שאותם היא משכירה.
תחת השליטה החדשה מגבשת מהדרין תוכנית אסטרטגית לשינוי מבני ובחינת תחומי פעילות חדשים, הכוללים פיתוח נדל"ני להסבת קרקעות החברה. כחלק מהמהלך, בנובמבר מונתה דלית זילבר לשעבר מנכ"ל מנהל התכנון, למשנה למנכ"ל מהדרין לענייני תכנון ובנייה ופיתוח נדל"ן.
במסגרת היערכותה לקידום השינויים המבניים, מבקשת מהדרין לכנס בסוף יוני את אספת בעלי המניות שלה על מנת לאשר עדכון במדיניות התגמול של החברה - בכלל זה הקצאת מענקים מיוחדים לנושאי המשרה "בגין נסיבות מיוחדות או מאמצים ניכרים מצידם, במסגרת ביצוע עסקה או פעולה אשר יש בהם להשיא ערך לחברה או למצבה העסקי", בתקרה של שש משכורות חודשיות ברוטו.