סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בבני ברק (צילום: אוראל כהן)

תיק האשראי הצרכני של ישראכרט צמח ב-61% בתוך שנה

מנכ"ל ישראכרט רן עוז על הצמיחה החדה: "אנחנו מעריכים שקצב הצמיחה יאט"; ישראכרט הרוויחה 55 מיליון שקל, עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל, וההפרשות להפסדי אשראי עלו ב-87% לעומת הרבעון הקודם

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט סיכמה את הרבעון הראשון של 2023 עם רווח נקי של 55 מיליון שקל, עלייה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022. העלייה ברווח נבעה מצמיחה חדה בתיק האשראי של ישראכרט, עלייה בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי והשפעת העלאת הריבית במשק.
הכנסות החברה ברבעון צמחו ב-38% ביחס לרבעון המקביל והגיעו לשיא של 777 מיליון שקל. סך ההכנסות מריבית הכפיל את עצמו ועמד על 219 מיליון שקל.
הצמיחה המשמעותית בהכנסות נובעת משני גורמים מרכזיים. הגורם הראשון הוא העלייה החדה בתיק האשראי של החברה: תיק האשראי הצרכני צמח ב-61% בהשוואה לרבעון המקביל, וב-15% מתחילת השנה, ועמד על 6.69 מיליארד שקל. תיק האשראי המסחרי צמח ב-44% לעומת הרבעון המקביל וב-7.1% לעומת הרבעון הקודם ועמד על 1.56 מיליארד שקל.
הצמיחה החדה באשראי נועדה גם לייצר לישראכרט מקור הכנסות משמעותי, לאחר שרווחיותה נפגעה בעקבות הסכם ההפצה החדש שחתמה אשתקד עם בנק הפועלים, שפגע משמעותית בהכנסותיה מהנפקת כרטיסי האשראי ללקוחות הבנק.
רן עוז, מנכ"ל ישראכרט, התייחס לצמיחת תיק האשראי ואמר ל"כלכליסט": "החל מאמצע 2022 תיק האשראי שלנו צומח מהר, זאת לאחר שיצאנו בתוכנית עסקית אסטרטגית ברורה שמתמקדת בצמיחת האשראי הצרכני והעסקי. זיהינו את הפוטנציאל הטמון בהיקף הלקוחות הגדול של ישראכרט לעומת תיק האשראי שבעבר היה קטן יחסית. בנינו תשתיות, מודלים ויכולות חיתום וגבייה, התחלנו בקצב אטי ולאט-לאט האצנו".
ובכל זאת, צמיחה של 15% ברבעון בתיק האשראי בזמנים כאלו לא מסוכנת?
"אנחנו כמובן ערים לכל ההתפתחויות בסביבה המקרו-כלכלית, ולכן מעריכים שקצב הצמיחה כנראה יאט, ואנחנו משתדלים להיות זהירים יותר בחיתום שלנו, למי אנחנו יכולים לתת הלוואה ומה היקף ההלוואה ויכולת ההחזר של כל לווה. ככל שהסביבה מתחילה להיות יותר מאתגרת ברור שזה מקשה על הלווים, ולכן אנחנו מוודאים שאנחנו מבצעים את החיתום המתאים, ובצורה דינמית משנים את כללי החיתום ככל שרואים את התקדמות המצב".
לצד הצמיחה המשמעותית בתיק האשראי של ישראכרט, בחברה הגדילו את ההוצאות בגין הפסדי אשראי, שהסתכמו ב-92 מיליון שקל, עלייה של 87% לעומת הרבעון הקודם. בחברה מציינים כי מדובר בעיקר בעלייה להפרשות קבוצתיות, שגדלו משמעותית - מ-17 מיליון שקל ל–64 מיליון שקל. זאת בעקבות יישום תקן חשבונאי חדש שמחייב את חברות האשראי להפריש כספים באופן שמתחשב באורך חיי ההלוואה המלא, ולא רק בהפסד לשנה הקרובה, וכן בעקבות השפעת מצב המקרו ועליית הריבית. עם זאת, בחברה מציינים כי בהפרשה הפרטנית לא חל שינוי משמעותי, והיא אף ירדה מעט מ-30 מיליון שקל ברבעון הקודם ל-28 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.
הגורם השני שתרם לעלייה בהכנסות הוא הצמיחה בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי ורמות הצריכה הגבוהות במשק: על אף עליית הריבית במהלך השנה האחרונה, מחזור העסקאות בכרטיסי החברה גדל ב-14% מהרבעון המקביל ב-2022 ועמד על 54 מיליארד שקל, ומספר הכרטיסים הפעילים צמח ב-4.5% והגיע ל-4.47 מיליון.
אמנם חלק מהעלייה מוסבר גם בביצועי הרבעון המקביל שהושפעו ממגבלות הקורונה, ובעיקר בצמיחה ב-81% של ההוצאות בחו"ל, אך עדיין מדובר בצמיחה חדה, שמעידה על חוסן הצריכה הישראלי, ואם זו לא תואט היא עשויה להביא להעלאות ריבית נוספות.
גורם שפגע ברווחיות החברה ברבעון הוא הוצאות התפעול, שצמחו ב-19.1% ועמדו על 281 מיליון שקל. בחברה מיישמים בימים אלו תוכנית התייעלות שאמורה לחסוך 65-60 מיליון שקל בשנה, אך יישומה ב-2023 יהיה חלקי וצפוי לחסוך כ-30 מיליון שקל.
עוד מצוין בדוח שישראכרט חילקה דיבידנד בסך 26 מיליון שקל, זאת לאחר שב-2022 החברה חילקה דיבידנדים בסך 149 מיליון שקל. במרץ האחרון אישרו בעלי המניות את מכירת החברה להראל לפי שווי של לפחות 3.3 מיליארד שקל. העסקה, אם תקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים, צפויה להתבצע במהלך הרבעון השלישי או תחילת הרבעון הרביעי השנה.
לצד פרסום הדוח, בישראכרט הודיעו כי יספגו עבור עסקים קטנים ובינוניים את עליית הריבית האחרונה בשיעור 0.25%, שעליה הכריז בנק ישראל מוקדם יותר השבוע. ההטבה תקפה להלוואות קיימות וכן להלוואות חדשות שיילקחו עד יוני בסכום של עד מיליון שקל.