סגור
משגר רקטות של חברת אלביט מערכות
משגר רקטות של אלביט מערכות (צילום : אלביט מערכות)

בגלל האג: אלביט מערכות מחמיצה את הכניסה לשוק היפני

ענקית הסחר היפנית איטוצ'ו חתמה עם אלביט לפני שנה על מזכר הבנות אסטרטגי לשיתוף פעולה תעשייתי, אך עד סוף החודש תנתק קשריה עם החברה הביטחונית הישראלית, ברקע המהלכים נגד ישראל בהאג; בכך אלביט מחמיצה דריסת רגל בצבא יפן שמתכנן תוכנית הצטיידות נרחבת

התביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הגבוה לצדק בהאג עשויה לשבש את תוכניות ההתבססות של אלביט מערכות בשוק היפני. זאת לאחר שביממה האחרונה הענקית היפנית "איטוצ'ו" הודיעה על ניתוק קשריה עם החברה הביטחונית הישראלית שבשליטת מיקי פדרמן.
"איטוצ'ו" נחשבת לאחת מחברות הסחר הגדולות ביפן ובמרץ 2023 היא ואלביט חתמו על מזכר הבנות אסטרטגי לשיתוף פעולה תעשייתי. כך שידע שאלביט תעביר ליפן יאפשר להקים בה קווי ייצור של חלק ממערכותיה ומוצריה לשימוש הצבא היפני. בכוונת "איטוצ'ו" להפסיק את קשריה עם אלביט עד סוף החודש וזאת על רקע המהלכים נגד ישראל בהאג.
הרקע להסכם בין הענקית היפנית לבין אלביט מערכות הוא מרוץ התחמשות של צבא יפן, תוך חידוש המערכות שמשמשות אותו וזאת בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שבסוף החודש ימלאו לה שנתיים והמתיחות המתמשכת בים סין.
באלביט מערכות ראו בהסכם זה הזדמנות לדריסת רגל בשוק היפני שנחשב כשוק עם פוטנציאל צמיחה משמעותי ודרך להתבסס בו לקראת תוכניות הצטיידות נרחבות שמתכנן צבא יפן.
בין ינואר לספטמבר 2023 הסתכמו המכירות של אלביט מערכות בכ-4.3 מיליארד דולר. מדובר בזינוק של 27% לעומת תשעת החודשים הראשונים של 2022.
באותה התקופה 22% מכלל המכירות של אלביט היו ליבשת אסיה, אך ככל הידוע לא היתה לה עד כה עסקה בהיקף מהותי ביפן. בכירים באלביט אמרו בעבר כי הם רואים במהלכיה בשוק היפני השקעה לטווח הארוך, בייחוד בשל כוונת ממשלת יפן להגדיל משמעותית בשנים הקרובות את ההוצאה הביטחונית שלה, תוך שימת דגש על מערכות נשק מתקדמות.
אלביט מערכות סירבה למסור תגובה.