סגור
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
הדולר מתחזק מול המטבעות העיקריים (שאטרסטוק)

השקל ממשיך לצלול - הדולר מעל 3.40 שקלים; רוסיה היכתה ביורו ובפאונד

המטבע האמריקאי ביום חזק מול השקל בפתיחת שבוע המסחר; לידר: "תמיד קשה לחזות את כיוון השקל בטווח הקצר, אך נדמה שבתקופה הקרובה העצבנות בשווקים תימשך"; ההודעה הרוסית על ניתוק אירופה מצינור גזפרום הורידה מוקדם יותר את היורו מתחת ל-0.99 דולר, לראשונה מזה 20 שנה

הנפילה בשקל נמשכת בפתיחת שבוע המט"ח, מול המשך מגמת ההתחזקות של הדולר האמריקאי (ולאחר שהמטבע המקומי שלנו איבד בשבוע שעבר 3.1% מול סל המטבעות). הדולר מזנק וחוצה את ה-3.40 שקלים. היורו יציב, על 3.37 שקלים.
משבר האנרגיה מכה ביורו ובפאונד, לאחר ההודעה האחרונה של רוסיה על ניתוק נוסף של היבשת מהגז שלה (ראו בהמשך). היורו ירד מוקדם יותר מתחת ל-0.99 לראשונה מזה 20 שנה - כשנסחר בירידה של 0.5% ל-0.989 דולר. עתה הוא מעל ל-0.99 דולר.
הפאונד נחלש מוקדם יותר ב-0.4% ל-1.146 דולר, רמתו הנמוכה ביותר מאז מרץ 2020. ירידה מתחת ל-1.1460 תציב את הפאונד ברמה הנמוכה ביותר מאז 1986. עתה הוא יציב על 1.15 דולרים, אחרי בחירת ראש הממשלה הבאה של בריטניה: ליז טראס, לשעבר שרת החוץ הבריטית, שמחליפה את בוריס ג'ונסון מטעם המפלגה השמרנית, לאחר שגברה על רישי סונאק, לשעבר שר האוצר.
יונתן כץ מלידר שוקי הון הון כותב בסקירתו השבועית כי ההירידה בשקל נובעת בעיקרה מהירידות בשוקי המניות בעולם. תמיד קשה לחזות את כיוון השקל בטווח הקצר, אך נדמה שבתקופה הקרובה העצבנות בשווקים תימשך כאשר השווקים מפנימים שריבית הפד תעלה מעל 4% בתחילת 2023 ותישאר ברמה זו לתקופה ממושכת", אומר כץ יחד עם כלכליני לידר.
על הפרק השבוע בחזית המט"ח החלטת הריבית של הבנק האירופי (ECB) בראשות כריסטין לגארד - לפי התחזיות הבנק צפוי להעלות את הריבית ב-50 עד 75 נקודות נקודות בסיס, מ-0.50% כיום ל-1% או ל-1.25%.
בהחלטתו הקודמת מ-21 ביולי העלה הבנק את הריבית ב-50 נקודות ל-0.50% - בשעתו כשהאינפלציה עמדה על 8.6%. בשבוע שעבר עדכנה הלשכה האירופית לסטטיסטיקה כי האינפלציה קפצה באוגוסט לרמה של 9.1% בחישוב שנתי.
לדברי אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, "ל-ECB יהיה קשה להעלות את הריבית בחדות תוך כדי כניסה למיתון. יש גבול לכמה הוא יוכל לקנות אג"ח איטלקיות במקביל להעלאות ריבית של 75 נ"ב בפגישה ומכירה של אג"ח גרמניות - כפי שהודיע כי בכוונתו לעשות. לכן, סביר להניח שהמדיניות של הבנק האירופי תהיה סיכון משמעותי לשווקים באירופה וליורו בחודשים הבאים".
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב, מציין כי "שוק האג"ח באירופה התחיל להגיב בעוצמה חזקה יותר לנתוני האינפלציה ובחודש האחרון התשואות הארוכות כמעט בכל המדינות באירופה עלו יותר מאשר בארה"ב. אולם, למעט איטליה ויוון, בכל יתר המדינות בגוש האירופי התשואה לשנתיים נמוכה מהתחזית לריבית לסוף השנה. מצב זה מעלה מאוד את הסיכון להמשך עלייה משמעותית בתשואות באירופה".
המסחר באירופה, באנגליה ובשוק המטבעות יתנהל היום מול ההחלטה הרוסית האחרונה על קיצוץ יצוא הגז ליבשת. מוסקבה הודיעה בשישי בערב באמצעות גזפרום שבשליטתה, לפיה בשל תקלה, לא תחדש את הזרמת הגז מנורדסטרים 1 לאירופה. הצינור שיוצא מנורדסטרים 1 שמחבר בין הים הבלטי לגרמניה, הושבת ביום רביעי האחרון לצורך תחזוקה.
מדובר בצעד נגד נוסף של רוסיה נגד הסנקציות של המערב ובעל משמעות כבדת משקל - נורד סטרים 1 אחראי להזרמה של כ-35% מהגז הרוסי לאירופה. גזפרום לא נתנה צפי חדש לחידוש: "ההזרמה בנורד סטרים 1 הופסקה לחלוטין - עד שתיפתר הבעיה".