סגור
יורו דולר דולרים כסף מזומן מט"ח מטבע חוץ
שטרות דולר ויורו. בנק ישראל מחזיק את מלאי המט"ח, בין היתר למקרי חירום (צילום: רויטרס)

יתרות המט"ח של בנק ישראל התכווצו זה החודש השמיני ברציפות

הבנק הציג ירידה של 5.3 מיליארד דולר ביתרות המט"ח במהלך חודש אוגוסט בשל החשיפה לשוקי המניות שרשמו מגמה שלילית, והתיק הסתכם ב-188 מיליארד דולר; בנק ישראל מחזיק במטבעות זרים ומנהל אותם לצורך מקרי חירום או אפשרות לוויסות שערי החליפין של השקל

בנק ישראל דיווח היום (ד') שיתרות המט"ח של הבנק עומדות על 188 מיליארד דולר, שהם כ-37.2% מהתוצר הישראלי. מדובר בירידה של 5.3 מיליארד בסך יתרות המט"ח המצויות בבנק ישראל בחודש אוגוסט לעומת החודש הקודם.
רוב מוחלט של הקיטון, כ-4.7 מיליארד דולר, נובע מירידת השווי של התיק. בסוף 2021, 18% מכלל יתרות המט"ח של ישראל הושקעו במניות. מדובר בשיעור גבוה יחסית להשקעות העבר, ומתוכו הושקעו 66% באג"ח ממשלתי ו-9% באג"ח קונצרני.
יתרות המט"ח בבנק ישראל הן מטבעות זרים שהבנק רוכש ומופקד על ניהולם על פי החוק. לרכישת המט"ח ולאחזקתו יש שלושה תפקידים עיקריים: אחזקת מלאי של מט"ח למקרה חירום, אפשרות להשפעה על שער החליפין בין השקל לבין מטבע חוץ, והיכולת לווסת תנועות הון חריגות שעשויות להביא לתנודות מהירות וחד פעמיות בשער החליפין. הבנק המרכזי בישראל מחזיק מטבעות מגוונים, אך האחזקות העיקריות שלו הן במטבעות דולר, יורו וין יפני.
החלק המנייתי בתיק יתרות המט"ח של הבנק חשוף בעיקר לארצות הברית, אך הבנק משקיע גם בבורסות ביפן, צרפת וגרמניה. בחודש אוגוסט שוקי המניות בעולם רשמו ירידות, והתוצאות ניכרות כעת גם ביתרות המט"ח של הבנק. אחת הביקורות על הבנק, נוגעת לכך שבנק ישראל הגדיל את החלק המנייתי בתיק יתרות המט"ח שלו דווקא בשנים האחרונות - בזמן מגפת הקורונה - ובייחוד בשנת 2021, למרות אינדקציות על הסיכון בבורסה וחששות להעלאת ריבית.
למעשה, זה החודש השמיני ברציפות שתיק יתרות המט"ח של בנק ישראל קטן. התיק שהגיע לרמת שיא של כ-208 מיליארד דולר בדצמבר 2021, עומד כעת על רמה הנמוכה ב-21 מיליארדי דולרים. ירידה של כ-9% בשווי התיק. גם במונחי תוצר, התיק עומד כעת על כ-37.2% אחוזי תוצר, לעומת רמת השיא של כ-45% תוצר שהייתה לפני קצת יותר משנה.