סגור
יונתן קולבר מקרן ION מפעל טבע בקנדה
יונתן קולבר יו"ר קרן ION ברקע מפעל טבע בקנדה (צילום: נמרוד גליקמן , JHVEPhoto / Shutterstock)

בנקים אאוט - טבע אין: כך נראה התיק הישראלי של קרן העושר הנורבגית

הקרן, שמבצעת את השקעותיה בישראל באמצעות קרן הגידור ION, הקטינה את החזקותיה בבנקים בישראל, שתוצאותיהם קשורות לכלכלה המקומית, והגדילה החזקותיה בחברות ישראליות גלובליות. הנורבגים רכשו ב־2023 מניות טבע תמורת 331 מיליון דולר

בנקים אאוט — טבע אין: לפי הנתונים העדכניים של קרן העושר הנורבגית, אחת מקרנות העושר הריבוניות הגדולות בעולם, במהלך 2023 היא רכשה מניות של חברת התרופות הישראלית טבע בבורסה בניו יורק ב־331 מיליון דולר, ונכון לסוף השנה הזו טבע הפכה להחזקה הגדולה של הקרן במונחי שווי (435 מיליון דולר).
למעשה, טבע מהווה כשליש מההשקעות של קרן העושר הנורבגית בחברות ישראליות עם השקעה כוללת של כ־1.5 מיליארד דולר.
קרן הגידור מישראל
הקרן הנורבגית מנהלת את ההשקעות שלה בישראל באמצעות קרן הגידור ION שאותה מוביל יונתן קולבר, והחזקותיה נכללות בהחזקות הכוללות של ION. משום כך הגדלת הפוזיציה בטבע הפכה את חברת התרופות הישראלית גם להחזקה הגדולה של ION, כשהיא מהווה כ־12% מהפורטפוליו של הקרן, נכון למרץ האחרון.
כעת ION היא בעלת המניות השנייה בגודלה (3.6%) של טבע בארה"ב, לפני הפניקס שמחזיקה ב־3.1% ואחרי קרן בלאקרוק, מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, שמחזיקה ב־3.8%. על פי הערכות, תיק ההשקעות של קרן העושר הנורבגית המנוהל על ידי ION מכיל יותר מ־2.2 מיליארד דולר ושוויים של יתר נכסי קרן הגידור נע בין 700 מיליון דולר למיליארד דולר.
קרן העושר הנורבגית החלה להשקיע בטבע, באמצעות ION, ב־2013. עד לפני שנה טבע היתה עוד אחת מההחזקות של הקרן, שמנהלת 1.55 טריליון דולר, אולם על רקע הירידה במניית טבע לאורך 2022, ב־ION הגיעו למסקנה שמדובר בהזדמנות והחלו לרכוש מניות של טבע ברבעון הרביעי של 2022 במחירים של 8.8 דולרים ו־9.1 דולרים. בסוף הרבעון ההוא החזיקה ION מניות בשווי מוערך של 47 מיליון דולר.
בסוף מרץ 2023 ביצעה ION את המהלך המשמעותי ביותר עבורה ועבור קרן העושר, ורכשה 23 מיליון ממניות טבע, ושווי החזקתה עלה ל־245 מיליון דולר, תוך שהיא הופכת להיות ההחזקה העיקרית בקרן הגידור (9%). ברבעון השני של 2023 הגדילה ION את ההחזקות ל־33 מיליון מניות וברבעון השלישי המשיכה "לאסוף סחורה" עד לכדי כמעט 39 מיליון מניות ושווי מניות טבע ברשותה כבר גדל לכמעט 400 מיליון דולר. מומנטום הרכישות של ION והקרן לא נעצר — בסוף 2023 היקף ההחזקות של קרן העושר הנורבגית הגיע ל־435 מיליון דולר ואילו ION החזיקה במניות נוספות בשווי של 140 מיליון דולר.
העלייה בשווי ההחזקות של קרן העושר בטבע לא נעשה אך ורק על ידי רכישות בשוק המניות, אלא גם בשל העלייה במחיר המניה. מניות החברה נסחרות היום במחיר 14.3 דולר למניה, עלייה של 54% לעומת 9.3 דולר לפני שנה. שווי השוק של חברת טבע היום הוא כמעט 16 מיליארד דולר.

1 צפייה בגלריה
אינפו קרן העושר הנורבגית מגדילה את ההימור על טבע וזונחת את הבנקים
אינפו קרן העושר הנורבגית מגדילה את ההימור על טבע וזונחת את הבנקים
קרן העושר הנורבגית מגדילה את ההימור על טבע וזונחת את הבנקים

במקביל להגדלת הפוזיציה בטבע, קרן העושר הנורבגית מכרה מניות של הבנקים בישראל בהיקף של מאות מיליוני דולרים. לאורך 2023 מכרה הקרן מניות של בנק הפועלים ב־156 מיליון דולר, וכך ההחזקה במניית הבנק הפכה מהגדולה ביותר של הקרן בישראל להחזקה הרביעית בגודלה. כמו כן, הקרן מכרה גם מניות של בנק לאומי ב־30 מיליון דולר ומניות של הבנק הבינלאומי ב־24 מיליון דולר, וכיום שווי ההחזקה בבנקים האלו עומד על 44 מיליון דולר ו־60 מיליון דולר בהתאמה. הבנק היחיד שבו קרן קרן העושר הנורבגית הגדילה את הפוזיציה שלה ב־2023 הוא מזרחי טפחות. הקרן רכשה מניות של הבנק ב־33 מיליון דולר ושווי ההחזקה שלה, נכון לסוף 2023, עמד על 85 מיליון דולר.
המתיחות הגיאו־פוליטית
הקטנת ההחזקה בבנקים והגדלת ההחזקה בטבע, לצד הגדלת הפוזיציה בחברות ישראליות אחרות בהן טאואר (רכישת מניות ב־45 מיליון דולר) ושימור החזקה גבוהה בנייס (115 מיליון דולר) ו־ICL, עשויות ללמד על כך שבקרן העושר הנורבגית וב־ION סבורים שאי־הוודאות בישראל גבוהה מדי, נוכח המלחמה בעזה והמתיחות הגיאו־פוליטית. הבנקים נחשבים לברומטר המרכזי של הכלכלה הישראלית ולדרך האידיאלית להיחשף אליה מבחינה שוק־הונית. מנגד, טבע, נייס ו־ICL הן חברות גלובליות שפועלות במספר רב של מוקדים בעולם ורוב המכירות שלהן הן גלובליות. כלומר, הביצועים שלהן פחות תלויים במתרחש בישראל עצמה.
הקרן הנורבגית היא אחת מגופי ההשקעות הגדולים בעולם בעוד היא מנהלת, נכון לסוף 2023, 1.55 טריליון דולר כאמור. הקרן פעילה זה 30 שנה והיא הוקמה כדי להשקיע את הכספים שנכנסים לקופת המדינה מנכסי הנפט שלה. הקרן משקיעה ב־9,000 חברות ב־72 מדינות.