סגור
הראל וישראל שפירא
הראל וישראל שפירא (צילום: נמרוד גליקמן)

האחים שפירא רוצים 28 מיליון שקל תמורת 90% משרה בשפיר

חברת התשתיות והבנייה מבקשת לשפר את עלות שכרם של ארבעת בעלי השליטה המכהנים כמנכ"לים ב־29% לעומת שכר בעלות כוללת של 22 מיליון שקל כיום. עוד מוצע להצמיד את דמי הניהול למדד, ולשדרג את שווי הרכב הצמוד שיוענק להם

חברת התשתיות והבנייה שפיר מבקשת לתגמל את ארבעת בעלי השליטה, האחים שפירא, בעלות שנתית כוללת של 28 מיליון שקל ובתמורה להיקף משרה של 90%. בחודש הבא תכנס שפיר את אסיפת בעלי המניות שלה על מנת להצביע על אישור מדיניות התגמול החדשה, שבמסגרתה היא מבקשת להעניק לכל אחד מארבעת בעלי השליטה, הראל שפירא המכהן כמנכ"ל, ישראל שפירא שמכהן כמנכ"ל תחום התשתיות, גיל שפירא מנכ"ל תחום התעשייה וחן שפירא מנכ"ל תחום הזכיינות והנדל"ן, דמי ניהול בעלות שנתית מקסימלית של 2.9 מיליון שקל, לצד מענק שנתי שתקרתו נקבעה על 4 מיליון שקל ותשלומים נוספים.
עלות התגמולים השנתית המקסימלית המוצעת עבור כל אחד מארבעת בעלי השליטה היא 7.1 מיליון שקל בשנה ו־28.4 מיליון שקל לשנה לארבעתם ביחד. כל זאת, בתמורה להיקף משרה של 90% ובמקום עלות תגמולים מקסימלית של 5.5 מיליון שקל לכל אחד ו־22 מיליון שקל במשותף שאושרה להם במדיניות התגמול הנוכחית, שבהתאם לה קיבלו בשנת 2021 5.3 מיליון שקל כל אחד וכ־21 מיליון במשותף, גם כן בתמורה ל־90% משרה.
כחלק מהעדכון במדיניות התגמול, דמי הניהול המקסימליים של כל אחד מארבעת האחים הועלו ב־29% לעומת ההסכם הקיים ל־243 אלף שקל בחודש, המשקפים שכר חודשי ברוטו בגובה 175 אלף שקל במקום דמי ניהול בגובה של 190 אלף שקל לפי המדיניות הקיימת, המשקפים שכר חודשי ברוטו של 135 אלף שקל. בנוסף להעלאת היקף התגמול, שפיר תהיה רשאית להצמיד את כלל העלות החודשית למדד ולא רק את רכיב השכר ברוטו כפי שמוגדר כיום. כמו כן, תקרת המענק השנתי שלו זכאים בעלי השליטה הועלתה ב־33% מ־3 מיליון שקל ל־4 מיליון שקל, בעוד תנאי הסף לקבלתו הועלה ב־12.5% מרווח נקי שנתי של 160 מיליון שקל לכזה של 180 מיליון שקל. שווי המענק נגזר לפי חישוב 2% מהפער שבין סכום הרווח הנקי השנתי ובין הסכום שנקבע כתנאי הסף ועד כאמור לתקרה של 4 מיליון שקל.
פרט מעניין שמופיע בהצעת מדיניות התגמול נוגע לשדרוג הרכב הצמוד שתקצה שפיר לבעלי השליטה. בעוד לפי מדיניות התגמול הנוכחית הם זכאים לרכב צמוד מדרגה 7 ששוויו המינימלי החל מינואר 2022 הוא 314 אלף שקל, לפי המדיניות המוצעת שפיר תעמיד לרשותם רכב צמוד בשווי מינימלי גבוה יותר, של 800-500 אלף שקל.
הדירקטוריון נימק את החלטתו לשדרג את תנאי התגמול של בעלי השליטה בין השאר בתרומתם לעליית שווייה של החברה מ־1.7 מיליארד שקל במועד הנפקתה ב־2014 ל־10.5 מיליארד שקל כיום. אולם, לאור החזקתם של הארבעה ב־60% ממניותיה של שפיר, הם כבר נהנים מהעלייה בשווייה. בנוסף ציין הדירקטוריון כי יש חשיבות גדולה במתן תגמול שיתמרץ את בעלי השליטה להשקיע את כל מרצם וניסיונם בחברה ובפיתוחה, אולם במקביל הותיר את היקף משרתם על 90%.
מדיניות התגמול המוצעת מאפשרת גם את הכפלתה של תקרת שווי התגמול ההוני לנושאי המשרה בחברה (אך לא לבעלי השליטה) משלוש משכורות חודשיות ברוטו לשש, ומקצרת את תקופת ההבשלה המינימלית למימושו לשלוש שנים במקום ארבע. מבין חמשת מקבלי התגמולים הבכירים בחברה ב־2021 רק המהנדס הראשי אבי פנטורין היה זכאי לתגמול הוני, כשעלות התגמולים הכוללת שקיבל הגיעה ל־3.4 מיליון שקל, מהם 1.2 מיליון שקל כשכר קבוע, 1.7 מיליון שקל במענק ו־520 אלף שקל כתגמול הוני. יו"ר החברה יהודה שגב, שממלא את תפקידו ב־40% משרה, זכאי לתגמולים בעלות שנתית של 788 אלף שקל. אלה מורכבים משכר בעלות שנתית של 600 אלף שקל ומתגמול הוני של 188 אלף שקל.
שפיר פועלת בתחומי התעשייה לענף הבנייה, התשתיות, הזכיינות וייזום נדל"ן. במחצית הראשונה של השנה רשמה הכנסות של 1.9 מיליארד שקל ורווח נקי מיוחס לבעלי המניות של 170 מיליון שקל. אף כי בסעיף ההכנסות חלה עלייה של 7% ביחס למחצית המקבילה אשתקד, הרווח הנקי היה נמוך ב־3% מהיקפו במחצית המקבילה. בשנת 2021 רשמה שפיר הכנסות של 3.9 מיליארד שקל והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגיע ל־436 מיליון שקל. בהינתן שמדיניות התגמול החדשה היתה מיושמת כבר ב־2021 היו זכאים ארבעת בעלי השליטה להיקף התגמולים המקסימלי האפשרי ועלותו היתה מגיעה ל־28 מיליון שקל. בפועל הגיעה עלות התגמולים שקיבלו ל־21 מיליון שקל.
שווייה של מניית שפיר עלה מתחילת השנה ב־7% בעוד מדד ת"א־35 ומדד ת"א־תעשייה שבהם היא נכללת ירדו ב־2% וב־16% בהתאמה.