סגור
סניף דואר ישראל ב ירושלים
סניף דואר ישראל בירושלים (צילום: גיל נחושתן)

בלעדי
המתעניינים ברכישת הדואר מבקשים דחייה במועד המכרז

חלק מהקבוצות מנהלות מגעים ביניהן לחבירות שונות, אך המועד האחרון לשינויי הרכב הוא מחר. המכרז נקבע ל־21 באפריל, ואם יוארך זה יהיה לימים ספורים בלבד. צפויות להגיש הצעות: קבוצת מילגם והפניקס; קרן אייפקס; תאגיד דן - ואולי דלק ישראל

הפרטה או חדלות פירעון: מחר הוא המועד האחרון לשינויים בהרכבי הקבוצות שיעלו לשלב הבא במכרז לרכישת חברת דואר ישראל. ל"כלכליסט" נודע כי בימים האחרונים התנהלו מגעים לחבירות בין גורמים בתוך הקבוצות השונות המתעניינות בחברה, אולם נכון לעכשיו לא ברור אם צפויה חבירה כזו - והמגעים האלה יימשכו ככל הנראה עד לרגע האחרון.
במקביל פנו חלק מהמתמודדים לרשות החברות בבקשה להאריך את המועד האחרון להגשת ההצעות למכרז. המועד נקבע ל־21 באפריל - יממה לפני ערב פסח. ועדת המכרזים להפרטת מניות המדינה תתכנס היום לקבל החלטה בנושא, וייתכן שהמכרז יוארך בכמה ימים, אבל לא מעבר לכך, מאחר שמ"מ יו"ר רשות החברות, ינקי קוינט, מעוניין להשלים את המכרז במהירות, עוד בתקופת כהונתו הזמנית.
בקרב הגורמים המנהלים את הליך המכירה של הדואר מעריכים כי בסופו של דבר יעלו שלוש קבוצות משקיעים לשלב האחרון של המכרז.
הקבוצות שצפויות להגיש הצעה הן קבוצת מילגם של משפחת וייל יחד עם הפניקס; קרן ההשקעות אייפקס בהובלת זהבית כהן; ותאגיד התחבורה דן. קבוצה נוספת שעשויה להגיש הצעה היא דלק ישראל שבשליטת אבי לוי ואורי מנצור, אולם אין ודאות שהיא אכן תעשה זאת. גם קבוצת ניאופארם של דוד פורר צפויה לקבל החלטה, אולם רק במועד קרוב לסגירת המכרז. מילגם היא הקבוצה הבולטת, והחברה־הבת שלה פנגו נמצאת על סף עסקה גדולה לרכישת חברת המוניות גט.
1 צפייה בגלריה
מימין זהבית כהן קרן אייפקס ינקי קוינט מ"מ יו"ר רשות החברות שי וייל קבוצת מילגם
מימין זהבית כהן קרן אייפקס ינקי קוינט מ"מ יו"ר רשות החברות שי וייל קבוצת מילגם
מימין: זהבית כהן, קרן אייפקס; ינקי קוינט מ"מ יו"ר רשות החברות; שי וייל, קבוצת מילגם
(צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)
אם לא יהיו הפתעות, יפרשו מהמכרז קרן פורטיסימו, שרכשה באחרונה את השליטה בסלקום; אפריקה ישראל של יעקב לוקסנבורג; קבוצת יעקב אנגל; וקבוצת טמפו בשליטת ז׳ק בר.
קבוצה שתעבור לשלב הבא תצטרך להפקיד ערבות של 30 מיליון שקל להבטחת מימוש ההצעה - במקרה של זכייה.
דואר ישראל, המנוהלת בידי דוד לרון, פרסמה בשבוע שעבר את דו"חותיה הכספיים ל־2023, ומהם עולה כי החברה עברה לרווח של 32 מיליון שקל, לראשונה מאז 2019 ולאחר הפסדים מצטברים של כ־2 מיליארד שקל.
החברה הציגה שיפור בכל מדדי השירות - דבר שעומד בסתירה לטענות של שר התקשורת שלמה קרעי כלפי הנהלת הדואר. קרעי אף ניסה להדיח את יו״ר הדואר מישאל וקנין, אולם ההדחה נבלמה בבג"ץ.
אתמול נערך בוועדת הכספים של הכנסת דיון על דואר ישראל, בנוכחות השר קרעי והשר לפיתוח אזורי דוד אמסלם. קרעי תקף את היו"ר וקנין, והוסיף כי הוא מקווה שגורם פרטי שירכוש את החברה ישקיע בה וידאג לשירות לציבור. "משקיע שמוכן להשקיע הרבה כסף בדואר יהפוך אותו לשירותי ויעיל, ולא עם אנשים שמחכים בתור", אמר קרעי.
מנכ"ל הדואר דוד לרון השיב כי "השירות לציבור נפגע כתוצאה מכך שלא זו בלבד שלחברה היה בקושי כסף לשלם משכורות, הרי שבוודאי לא היה כסף להחליף מסכי מחשב מיושנים ולא לשנות פעילות שלא מתאימה למאה ה־21. את הדברים האלה פותרת כרגע תוכנית ההבראה, והפעולות יתנו רמת שירות גבוהה יותר".
לרון הזהיר בדיון כי "אם הפרטת הדואר לא תושלם בחודשים הקרובים, החברה תגיע שוב לחדלות פירעון. מצב החברה רגיש, עדין ולא המשכי. היא לא בת־קיימא". גם יו"ר עובדי הדואר שמעון פרג'ון תמך בהפרטה במהלך הדיון.
חוב של חצי מיליארד שקל שדואר ישראל חבה למדינה אמור להיות מומר להון מניות במסגרת ההפרטה. הוועדה נמנעה מלקבל החלטה על אישור ההפרטה,שבועיים בלבד לפני המועד להגשת ההצעות.