סגור

בלעדי
מנכ"ל OurCrowd: "נעמוד מאחורי איירובוטיקס"

למרות הכישלון של מפתחת הרחפן האוטונומי לגייס 6 מיליון דולר, ג'ון מדבר מבטיח להמשיך להזרים כסף: "בנייה של חברת טכנולוגיה זה עסק קשה, אבל אנחנו לא נרתעים מזה". בכיר בשוק החיתום: "החברה והמוצר לא רלוונטיים"

דומה שכל טעות אפשרית נעשתה במהלך ההנפקה של חברת איירובוטיקס. אבל הכישלון בגיוס סכום פעוט יחסית, של 20 מיליון שקל (6 מיליון דולר), יהדהד עוד זמן רב בשוק ההון.
ההתרסקות אינה רק בשל העובדה שהחברה, שפיתחה רחפן אוטונומי, ביקשה תחילה לגייס הון לפי שווי של 160 מיליון דולר ויותר, התפשרה בסופו של דבר על 50 מיליון דולר, ולא הצליחה לגייס גם לפי שווי זה.
2 צפייה בגלריה
רחפן אוטונומי של איירובוטיקס
רחפן אוטונומי של איירובוטיקס
רחפן אוטונומי של איירובוטיקס
(צילום: יוני בן חיים)
המהלך פגע בצורה אנושה בחברה, ביוקרת המשקיעים שלה, בראשם פלטפורמת אאורקראוד, וחברות החיתום לאומי פרטנרס, שליוותה את ההנפקה מראשיתה, ודיסקונט קפיטל, שהגיעה לעזור לפני חודש, כאשר שתיהן לא הצליחו לגייס את הסכום הפעוט.
בתגובה ראשונית לכישלון אמר ג'ון מדבד, מייסד ומנכ"ל OurCrowd כי "OurCrowd ממשיכה לתמוך באיירובוטיקס, הן כמחזיקת מניות והן כמשקיעה. איירובוטיקס עומדת בפני הזדמנות משמעותית בשוק הרחפנים האוטונומיים. שוקי ההון עולים ויורדים, ובנייה של חברת טכנולוגיה חזקה לטווח ארוך היא עסק קשה.
"אבל אנחנו לא נרתעים מזה, וממשיכים לתמוך בחברות שאנחנו מאמינים בהן". מדבריו של מדבד עולה כי אאורקראוד תזרים הון לחברה כדי לגרום לה לשרוד, הן בהשתתפות משקיעים אחרים והן בלעדיהם. מהלך כזה אגב, יכלה אאורקראוד לבצע עוד קודם ולמנוע מעצמה את המבוכה.
שתי סיבות מרכזיות לכישלון: שוק שכבר לא מוכן לקבל חברות טכנולוגיה ללא מכירות ואופק משמעותיים, אחרי שההנפקות בחצי הראשון של השנה הסבו הפסדים למשקיעים; ומומנטום שלילי בתהליך הגיוס ובהורדת השווי, שהוביל לבהלה של ממש כלפי החברה. איירובוטיקס תיכננה לגייס 12 מיליון דולר. בעלי המניות שלה, אאורקראוד וטמסק הסינגפורית הזרימו לה לפני מספר חודשים 4.5 מיליון דולר. 6 מיליון דולר היו הסכום המינימלי לגיוס, אבל גם הוא לא הגיע. למשקיעים ובעלי המניות בחברה, אסור היה להשלים את הגיוס מבחינה רגולטורית.
איירובוטיקס הוקמה ב־2016 על ידי רן קראוס ומאיר קליינר. עד לפני כחודשיים שימש קראוס מנכ"ל החברה ואז הוחלף בקליינר. החברה גייסה במהלך השנים 122 מיליון דולר ממשקיעים כמו חברת טמסק, מיקרוסופט, Upwest ו־OurCrowd.
2 צפייה בגלריה
מאיר קליינר – ממייסדי איירובוטיקס והמנכ"ל
מאיר קליינר – ממייסדי איירובוטיקס והמנכ"ל
מאיר קליינר – ממייסדי איירובוטיקס והמנכ"ל
החברה פיתחה כאמור רחפן שמסוגל לטוס 40 דקות ברצף, לחזור לתחנת העגינה, להחליף סוללה ולטוס שוב. במקרה הצורך, הרחפן מסוגל להחליף גם את החיישן, מחיישן למצלמה לחיישן שמשמש למדידות. כל זה נעשה באופן אוטונומי. מחיר הרחפן, סביב 300 אלף דולר, הוביל לקוחות רבים לבחור ברחפנים זולים יותר וטובים פחות. הכנסות החברה ב־2020 עמדו על 1.6 מיליון דולר בלבד. השנה, הקצב הוא של 4.4 מיליון.
הגופים המוסדיים לא השתתפו בהנפקה, תחילה בשל שווי גבוה לטעמם, ולבסוף, כשהשווי ירד ל־50 מיליון דולר, משום שהיה קטן מדי לממדים שלהם.
מנהל בכיר בשוק החיתום אמר כי "השוק השתנה ולא מוכן לקבל סיפורים. הכסף שהושקע בה לא רלוונטי, כי החברה לא הצליחה להיות רלוונטית לכלום. איירובוטיקס לא היתה צריכה להגיע להנפקה. כל מי שנכשל במודל העיסקי שלו ולא נשאר לו שום כיוון וחושב שיגיע לשוק ההון וישימו בו כסף, זה לא קיים יותר".
הוא הוסיף כי "יצרו תשתית כבדה בשביל רחפן שאמור לעשות פיטרול. גם בעלי המניות יודעים שהחברה לא שווה כלום. המוצר שלה לא רלוונטי לכלום. זה כמו שאני אראה לך פיתוח לקלטות וידאו שהיו פעם, שהם במהירות כפולה לקלטות שהיו. מה זה רלוונטי היום?".
התהליך עורר ביקורת גם כלפי חתמי ההנפקה: "מי הולך לגיוס כזה כשהגיוס איננו מובטח? כשיש ספק הכי קטן מבטלים", אמר חתם אחר. אאורקראוד עצמה לבטח מתחרטת על המהלך. כשהחתמים הבינו שהמוסדיים לא ישתתפו בתהליך הם ביקשו לבטל את ההנפקה, אבל אאורקראוד קיוותה והאמינה שהמשקיעים שלה, 15 אלף במספר, ירכשו את המניות. זה לא קרה. ההנפקה יצאה במתווה של מכרז לציבור בלבד. מתווה נדיר, שסיכויי ההצלחה שלו אינם גדולים.
תגובת איירובוטיקס: "המוצר של איירובוטיקס הוא חוד החנית מכל ההיבטים ופועל באוטומציה מלאה, מה שאין לאף חברה אחרת בעולם. מדובר במערכת המתקדמת בעולם המורכבת מעשרות אלפי חלקים. לגבי סכום הגיוס, המשקיעים לא רצו להיות מדוללים וגם החברה לא היתה זקוקה ליותר כסף".