סגור
יצחק סוארי בעלים של חברת אלייד
יצחק סוארי (צילום: גדי סיארה ושמוליק חזן)

בלעדי
לבנת וסוארי במו"מ לקניית 50% מאורשר לפי שווי של עד 300 מיליון שקל

חברת השילוח UPS ישראל, שבבעלות משפחת לבנת וקבוצת אלייד בראשות יצחק סוארי, מקיימת מגעים לרכישת המניות בחברת הלוגיסטיקה מהבעלים צביקה בן־צבי, מבעלי השליטה בשמן נדל"ן. לאורשר יש מחסנים בשטח של 90 אלף מ"ר וצי של 60 משאיות

מבשל אקזיט עם רוח גבית מהמסחר המקוון: תחום הלוגיסטיקה ממשיך להיות יעד חם לביצוע השקעות מצד השחקנים הגדולים בשוק, וזאת על רקע העלייה בפעילות האי־קומרס ברחבי העולם, שמספקת רוח גבית לתחום הלוגיסטיקה. העניין שמושך אליו התחום מאפשר לשחקנים הוותיקים גם להנזיל את ההחזקות שלהם.
ל"כלכליסט" נודע שחברת השילוח UPS ישראל שבבעלות משפחת לבנת וקבוצת אלייד, שבראשה עומד יצחק סוארי, מקיימת משא ומתן מתקדם לרכישת 50% מקבוצת הלוגיסטיקה וההפצה אורשר שבבעלות צביקה בן־צבי. היקף העסקה, אם וכאשר תבשיל, צפוי לעמוד על 120—150 מיליון שקל, מה שמשקף לאורשר שווי של 250—300 מיליון שקל.
עם זאת, בין הצדדים קיימים פערים מסוימים בכמה נושאים, כולל בנושא המחיר. העסקה לא תכלול את הקרקע המרכזית שבבעלות אורשר, שכן זו הועברה לשותפות של בן־צבי עם קרן הנדל"ן JTLV שמוזגה לתוך חברת שמן, ששינתה את שמה לשמן נדל"ן. אם העסקה תיחתם, יהיה צורך בקבלת אישור רשות התחרות לשם השלמתה.
אימפריה מתחת לרדאר: בן־צבי, ששומר על פרופיל נמוך תקשורתית, אך הוא אחד האנשים המקושרים בתעשיית הלוגיסטיקה, הקים את אורשר ב־1985. החברה פועלת בתחום הלוגיסטיקה והיא מספקת שירותי אחסון והפצה. לקוחות החברה מגיעים בעיקר מתחומי הקמעונאות, הסיטונאות והתעשייה, שעושים שימוש בשירותים שלה כדי לשנע ולאחסן מוצרי מזון, קוסמטיקה, חומרי ניקוי, מוצרי אופנה, מוצרי חשמל ומוצרי אלקטרוניקה.
הלקוח הגדול ביותר של אורשר היא חברת טרמינל איקס, אתר האונליין של קבוצת פוקס שבשליטת משפחות ויזל ופוקס, ובניהולו של הראל ויזל. טרמינל איקס נסחרת בבורסת ת"א לפי שווי של 370 מיליון שקל, זאת לאחר שמתחילת השנה המניה שלה ירדה בקרוב ל־43%, זאת לעומת עלייה של 4.3% במדד ת"א־125.
לאורשר יש מחסנים בשטח כולל של 90 אלף מ"ר, מתוכם 60 אלף מ"ר מקורים. כמו כן, היא מחזיקה צי של 60 משאיות לצורכי שינוע, והיא מעסיקה 300 עובדים בסך הכל. הכנסות החברה מוערכות ב־150 מיליון שקל בשנה, וככל הידוע היא רווחית.
פרט לפעילות הלוגיסטיקה, ההפצה והשילוח, לאורשר יש גם קרקעות בבעלותה, שעליהן ניצבים חלק מהאתרים שלה. מדובר על קרקע בניר גלים, שם שוכן אחד המחסנים הלוגיסטיים לצד המטה של החברה; קרקע בבני דרום, שם שוכנים מחסנים לאחסון בטמפרטורה מבוקרת; ומרכז לוגיסטי במתחם פרדס, סמוך לאשדוד.


בן־צבי פועל גם בתחום העץ באמצעות חברת עץ ועצה, שבה הוא שותף עם משפחת אברמוב. החברה פועלת מאזור התעשייה אלון תבור, והיא מייצרת ומתקינה מבני עץ, גגות רעפים, פרגולות, דקים, חיפויי קירות דקורטיביים, גדרות ופרקטים, וכן מבצעת פרויקטים מורכבים בתחום הבנייה. אך זו פעילות קטנה בהשוואה לפעילות של אורשר.
בן־צבי הוא מבעלי השליטה בחברת הלוגיסטיקה הבורסאית שמן נדל"ן. בחודש מרץ האחרון חתמו בן־צבי, קרן הנדל"ן JTLV, שבראשה עומדים עמיר בירם, שלמה גוטמן ואריאל רוטר, וחיים פינק, בעל השליטה בחברת שמן תעשיות הבורסאית, על עסקה שבמסגרתה הקרן ובן־צבי יעבירו לשמן תעשיות, שהפכה לשלד, את פעילות הלוגיסטיקה שלהם, שכוללת את הקרקע המרכזית של אורשר (32 דונמים שעליהם נמצא אחד המרכזים הלוגיסטיים הוותיקים של אורשר), וכן יזרימו כסף לחברה, וזאת בתמורה להקצאת מניות.
הקרקעות שהעבירו השותפות, שהוקמה שנה קודם לכן, הוערכו ב־150 מיליון שקל, והקרן הזרימה סכום דומה. שמן תעשיות הפכה לשלד לאחר שהמפעל של החברה נמכר לקרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, שבראשה עומד יובל כהן. לאחר השלמת העסקה, שמן תעשיות שינתה את שמה לשמן נדל"ן, וכיום בן־צבי מחזיק ב־22.1% מהמניות שלה, JTLV מחזיקה בנתח זהה, ואילו פינק מחזיק, יחד עם בני משפחתו, ב־44.2% מהמניות.
בין הצדדים נחתם הסכם בעלי מניות, כך שבן־צבי נמנה עם בעלי השליטה בחברה שנסחרת כיום לפי שווי של יותר מ־800 מיליון שקל, ושהמניה שלה עלתה ב־43% השנה, בעיקר על רקע העסקה שהושלמה בחודש יוני האחרון.
לכן, במידה רבה, ניתן לראות בעסקה הזו ובעסקה המתרקמת מול לבנת ואלייד מהלך של הנזלת החזקות מצד בן־צבי.
סינרגיה עם UPS: לבנת וסוארי רואים בכניסה לשותפות באורשר אפשרות לסינרגיה והתרחבות בתחום השילוח. לבנת וסוארי שותפים ב־UPS ישראל מאז 2015, אז אלייד רכשה 45% מהמניות תמורת 72 מיליון שקל ולפי שווי לחברה של 160 מיליון שקל. UPS ישראל היא למעשה שלוחה של ענקית השילוח העולמית UPS שפועלת ב־220 מדינות. UPS החלה לפעול בישראל באמצעות החברה הזו בשנת 1994.
משפחת לבנת החזיקה בחברה מיומה הראשון וב־2008 רכשה את הנתח של השותף שלה, חן למדן, בעלי חברת השילוח אוריון, לפי שווי של 130 מיליון שקל. שבע שנים לאחר מכן, משפחת לבנת הכניסה את ענקית ההשקעות המקומית אלייד לחברה.
ל־UPS ישראל יש מעל אלף עובדים והיא נחשבת לחברה הגדולה בתחומה בישראל. החברה פועלת בתחום השילוח גם באמצעות מטוסים, והיא מספקת שירותי שילוח בינלאומיים ופנים־ארציים, בים, באוויר וביבשה. UPS ישראל היא גם לקוחה גדולה של חברת ממן, שמפעילה את מסוף המטענים בנתב"ג. ממן נמצאת בשליטת משפחת לבנת (66%), באמצעות חברת תעבורה החזקות, וקבוצת אלייד (23.7%).