פשרה בייצוגית: הפניקס תעניק ללקוחות קופות גמל פיצוי של 55 מיליון שקל
לפי התביעה, הפניקס העלתה ב-2007 את דמי הניהול בשתי קופות גמל - ללא הודעה מקדימה כנדרש; לפי הסכם הפשרה, הפיצוי יכלול 46 מיליון שקל במזומן והטבה עתידית של אי-העלאת דמי הניהול במשך שנה
הפניקס תעניק ללקוחות קופות גמל שלה פיצוי בהיקף של 55 מיליון שקל. כך עולה מפשרה שהושגה בתביעה ייצוגית.
התובע, שיוצג על ידי עוה"ד עופר לוי ואורי מקובסקי, החזיק בשתי קופות גמל באקסלנס; לפי התביעה, ב-2007, כשאקסלנס היתה בבעלות חלקית של הפניקס - דמי הניהול בקופות האמורות הועלו ב-2%, ללא הודעה מקדימה כפי שנדרש לפי תקנות רשות שוק ההון. בהמשך רכשה הפניקס את מלוא הבעלות על אקסלנס.
בפברואר 2017 פנה הלקוח להפניקס וביקש לקבל החזר על העלאת דמי הניהול. הפניקס טענה להתיישנות, והלקוח פנה לבית המשפט. ב-2022 אישר שופט ביה"ד האזורי לעבודה בתל אביב דורי ספיבק את התביעה כייצוגית. השופט קבע כי חברי הקבוצה הזכאים לפיצוי הם כל מי שהפניקס העלתה להם דמי ניהול ב-2007 מבלי להודיע על כך בצורה מפורשת.
לפי הפשרה, תחזיר הפניקס למבוטחים הזכאים לפיצוי 46 מיליון שקל במזומן, ותעניק להם הטבה עתידית לפיה דמי הניהול לא יועלו במשך שנה אחת.
הפניקס טענה בתגובה כי ההודעה שלה על העלאת דמי ניהול הייתה ברורה ומספקת ואף הופיעה בדוחות הרבעוניים של המבוטחים. התובע הסביר כי ההודעה עצמה הייתה בעלת אופי פרסומי ורק בעמוד 10 צוין כי דמי הניהול בקופה הועלו.
תביעה דומה עומדת נגד בית ההשקעות אלטשולר שחם. לרוב כאשר מאושרת תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח, החברות מעדיפות להגיע לפשרה ולא להתדיין בבית המשפט.