סגור
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט החדש בבני ברק
מטה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בבני ברק (צילום: אוראל כהן)

נאוי רוצה להכניס דירקטור מטעמה לישראכרט שמתריעה: "פוטנציאל לניגוד עניינים"

קבוצת האשראי החוץ־בנקאי רוצה למנות את היו"ר שלה, שחר אושרי, לדירקטור בחברת כרטיסי האשראי, שהוסיפה את שמו למועמדים תוך הסתייגות. הערכות: הסיכוי שבנק ישראל יעניק לנאוי הקלות בנושא ההחזקה הנדרשת לשליטה בישראכרט, קלוש

קבוצת נאוי מנסה להשיג דריסת רגל בישראכרט עוד טרם קבלת היתר השליטה בחברה, ונראה שבישראכרט לא ממש אוהבים את המהלך. אתמול פרסמה ישראכרט, שהיא חברה ללא גרעין שליטה, זימון לאספת בעלי המניות של החברה, שתכלול הפעם בחירת דירקטורים. נאוי, שמחזיקה ב־5% מישראכרט, החליטה לנצל את ההזדמנות ולהכניס כנציג מטעמה לישראכרט את יו"ר הקבוצה שחר אושרי.
ישראכרט אומנם הכניסה אושרי לרשימת המועמדים, אך התריעה כי לטעמה קיים פוטנציאל לניגוד עניינים בכהונתו היות שנאוי פעילה בתחום האשראי החוץ־בנקאי, כך שהיא גם מתחרה של ישראכרט הפעילה בתחום מתן ההלוואות. ישראכרט ציינה כי הדירקטוריון ערך דיון באשר למועמדותו של אושרי, וכתבה בעניין: "להערכת דירקטוריון החברה, כהונתו של מר אושרי כדירקטור בחברה, בד בבד להמשך כהונתו כיו"ר קבוצת נאוי, מעלה שאלה משמעותית בהקשר לקיומו של ניגוד עניינים דרך קבע או חשש לניגוד שכזה".
עוד ציינה החברה כי מקבוצת נאוי נמסר לה "שהמשותף הכמעט יחיד בין החברות הינו עצם השתייכותן לענף האשראי. לפיכך, לעמדתנו אין תחרות או ממשק השקה בין פעילות קבוצת נאוי לבין פעילות ישראכרט ואין ניגוד עניינים או חשש כזה בכהונתו של אושרי כדירקטור בחברה, וככל שיעלו סוגיות או אירועים בעלי חשש לניגוד עניינים, אלו יקבלו מענה על פי חוק". ההכרעה עוברת לבעלי המניות שיצביע בעניין ב־11 באפריל, ולאחר מכן לבנק ישראל שיצטרך לאשר את המינוי.
אושרי יתמודד בקבוצת הדירקטורים האחרים (שאינם דח"צים) מול ארבעה דירקטורים מכהנים ובהם היו"רית תמר יסעור. מתוך החמישה ייבחרו ארבעה דירקטורים. בסך הכל יעמדו לבחירת בעלי המניות תשעה מועמדים, מתוכם ייבחרו שבעה. שישה מועמדים הם דירקטורים מכהנים שהקדנציה שלהם מסתיימת והם מתמודדים על קדנציה נוספת (יסעור, נעמה גת, צפריר הולצבלט, אילן כהן, אמנון דיק ובן שיזף). בנוסף, בישראכרט מבקשים להרחיב את הדירקטוריון מ־9 ל־10 דירקטורים, ולכן מציעים בקטגוריית הדירקטורים הבלתי תלויים (דב"ת) שתי מועמדות שמתוכן תיבחר אחת. הראשונה היא יעל שחם, כיום דירקטורית בקופ"ח כללית, תפקיד שאותו תעזוב אם תיבחר לישראכרט. המועמדת השנייה היא נעמי שפירר בלפר, לשעבר מנהלת אגף חדרי עסקאות בבנק הפועלים. כאמור, במקביל לניסיון להיכנס לדירקטוריון ישראכרט, בקבוצת נאוי פועלים גם להשתלט על החברה, והשבוע הם הודיעו כי בכוונתם לפעול לקבלת היתר שליטה מבנק ישראל, ואם זה יושג, הם יאספו מניות בשוק עד שיגיעו לשליטה בחברה. התהליך נעשה לפחות לעת עתה ללא עבודה משותפת עם ישראכרט, ומאירוע מינוי הדירקטור ניתן גם ללמוד, שאין יותר מדי שיתוף פעולה בין החברות. במסגרת הבקשה לקבלת היתר השליטה הודיעה קבוצת נאוי כי בכוונתה לבקש הקלה מבנק ישראל ולהגיע להחזקה של 25%-20% מישראכרט, אולם לפי כללי בנק ישראל, שיעור ההחזקה הדרוש לצורך קבלת היתר שליטה הוא לפחות 30%, ובשרשור, עד לבעל השליטה עצמו, החזקה של 20% לפחות.
הקלה בהיקף ההחזקות גם תקל על נאוי במימון העסקה, וגם תמנע ממנו צורך בביצוע של הצעת רכש, תהליך שיהיה ככל הנראה כרוך במעורבות דירקטוריון ישראכרט. אולם ההערכות הן שהסיכוי שבנק ישראל יסכים להתגמש הוא קלוש. גם בפעמים הקודמות שהתחלפה השליטה בחברות כרטיסי אשראי לא ניתנו לרוכשים הקלות. מבנק ישראל נמסר בתגובה לפניית "כלכליסט": "לא נתייחס לסוגייה הפרטנית. כל בקשה להיתר שליטה נבחנת בפיקוח על הבנקים אל מול הקריטריונים המפורסמים לציבור". רכישת השליטה בישראכרט היא אתגר פיננסי משמעותי לנאוי. לקבוצה הון עצמי של קרוב ל־800 מיליון שקל. בנאוי מתכננים כאמור לרכוש רק עוד 20%-15% מהמניות, קרי סדר גודל של חצי מיליארד שקל, אך אם בנק ישראל לא יתגמש מדובר ברכישה של עוד 25% מהמניות, כלומר כ־700 מיליון שקל לפי השווי הנוכחי של ישראכרט. בפועל ייתכן שמדובר בסכום גבוה יותר, שכן סביר להניח שבעלי המניות ירצו פרמיה עבורן.