סגור
הדמיה של מתקן אלקטרה לייבוש בוצה ב ראשון לציון שפד"ן
הדמיה של מתקן אלקטרה לייבוש בוצה בראשון לציון (הדמיה: באדיבות אלקטרה )

אלקטרה תקים ותפעיל מתקן לייבוש בוצה ב-1.75 מיליארד שקל

המתקן יוקם בשטח השפד"ן שסמוך לראשל"צ ויטפל ב-400 טון בוצה מדי יום, למשך תקופת זיכיון של 24 שנה - מהן 4 שנות תכנון והקמה. עלות ההקמה מוערכת ב-450 מיליון שקל

חברת אלקטרה מקבוצת אלקו מרחיבה את פעילותה בתחום איכות הסביבה עם זכייה בחוזה ענק של השפד"ן (שפכי גוש דן). החברה תתכנן, תקים, תתפעל ותתחזק מתקן לייבוש בוצה לטיהור שפכים של השפד"ן - התמורה בחוזה תעמוד על 1.75 מיליארד שקל.
הפרויקט יופעל במתכונת של BOT (מימון, הקמה ותפעול) לזכיינות למשך 24 שנה, מהן 4 שנות תכנון והקמה ו-20 שנה נוספות לתפעול המתקן.
להערכת אלקטרה היא צפויה לתמורה של 450 מיליון שקל לכיסוי עלות הקמת המתקן ול-1.3 מיליארד שקל נוספים תמורת ההפעלה לאורך תקופת הזיכיון. אלקטרה זכתה במכרז באמצעות החברה הבת אלקטרה זכיינות והיא גברה על המתחרות שיכון ובינוי ו-IDE.
מדובר במתקן בשטח של כ-11 אלף מ"ר בנוי שבו ארבע מכונות ייבוש - הוא יוקם בשטח השפד"ן שסמוך לראשל"צ. מכונות הייבוש יופעלו בגז טבעי ויטפלו ב-400 טון בוצה סחוטה מדי יום, באופן שיקטין את נפחה פי ארבעה. התוצר הסופי של המתקן, הבוצה היבשה, תפוזר בשטחים חקלאיים.
השפד"ן, מתקן טיהור השפכים הגדול בישראל, מטפל ב-370 אלף קוב שפכים מדי יום שמגיעים מ-23 רשויות מקומיות בגוש דן. השפכים העירוניים עוברים טיפול שבסיומו מתקבלים מי קולחין המשמשים להשקיה חקלאית ושאריות בוצה שהופכות לחומר דשן חקלאי. בשל כמויות הבוצה הגדולות שנוצרות ישנו קושי בהעברתן לצרכנים החקלאיים, כשמתקן הייבוש מיועד להקל על כך באמצעות צמצום הנפח הסופי של הבוצה.
בסיכום תוצאותיה במחצית הראשונה של השנה ציין מנכ"ל אלקטרה איתמר דויטשר כי: "בכוונת החברה להתמקד בפרויקטים ציבוריים ותשתיות, ובמסגרת זאת בתחומי האנרגיות המתחדשות, המים והשפכים ופסולת". הזכייה בחוזה משקפת את האסטרטגיה האמורה והיא מצטרפת לפרויקטים קודמים שהחברה הקימה בשפד"ן, בהם פרויקט להרחבתו בהיקף של כמיליארד שקל (אותו סיימה מוקדם יותר השנה).
החברה גם זכתה בשנתיים האחרונות במכרזים לביצוע עבודות תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מערכות פניאומטית לאיסוף פסולת בתל אביב (שני פרויקטים בהיקף של 580 מיליון שקל), ברמת השרון (כ-70 מיליון שקל) וביהוד-מונסון (בתמורה ל-86 מיליון שקל).
אלקטרה שבשליטת האחים מייקי ודניאל זלקינד (47.8% באמצעות אלקו) פועלת בכמה מגזרים: פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל; הפעלה, שירות ואחזקה של נכסים ותשתיות; ייזום נדל"ן בישראל ובמזרח אירופה; וזכיינות - הקמת וניהול פרויקטים בתחומי התשתיות, הבנייה והסביבה, ותחב"צ.
ברבעון השני של 2023 רשמה החברה הכנסות של 2.9 מיליארד שקל, שיפור של 9% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, תוך שיפור בכל מגזרי הפעילות שלה, ורווח נקי של 63 מיליון שקל (לבעלי המניות).