סגור
כסף מטבעות פנסיה חיסכון
קרנות ההשתלמות המצטיינות במסלול המנייתי הניבו תשואה ממוצעת של 95.6% בעשר שנים (שאטרסטוק)

בדיקה
במבחן ארוך הטווח: קרנות ההשתלמות המנייתיות השאירו אבק למסלול הכללי

עשר הקרנות המצטיינות שמשקיעות בנכסי סיכון הניבו בעשור האחרון תשואה ממוצעת של 95.6%, לעומת הקרנות השמרניות יותר, שהניבו 60% בממוצע באותה תקופה. אנליסט מוביל בשני המסלולים עם 135% במסלול המנייתי ו־67.7% במסלול הכללי

מניות הן נכסי הסיכון האולטימטיביים, אך לאורך זמן הן גם מממשות את הסיכוי. כך עולה מבחינת הנתונים של ענף ההשתלמות בעשור האחרון.
מבדיקת "כלכליסט" עולה כי 10 קרנות ההשתלמות המצטיינות במסלול המנייתי הניבו תשואה ממוצעת של 95.6% בעשר השנים האחרונות, ואילו התשואה הממוצעת של 10 קרנות ההשתלמות המצטיינות במסלול הכללי הניבו תשואה ממוצעת של 60.4%. לשם השוואה מדד ת"א־125 הניב תשואה של 71% בתקופה זו, S&P 500 הניב 168%, נאסד"ק השיג תשואה של 388% ואילו MSCI world הניב 72%.

אנליסט הוא בית ההשקעות המצטיין של העשור בענף ההשתלמות הן במסלול המנייתי והן במסלול הכללי. קרן אנליסט השתלמות מניות, שהניבה 135% בעשר השנים האחרונות מנוהלת על ידי ערן גולדרינג, שלדבריו, "כיום הקרן היא אחת הגדולות במסלול המנייתי, אבל לפני כמה שנים היא היתה קטנה משמעותית מהמתחרות. זה עזר לנו להשיג חופש פעולה ולהשקיע במניות, בארץ ובחו"ל, שקרנות אחרות לא יכלו להשקיע בהן בגלל הגודל. בחרנו במניות האלו וגדלנו איתן". בין היתר גולדרינג מציין את המניות של טלסיס, נובה וקמטק. מנגד, גולדרינג נמנע מהשקעה במניות שהיו קונצנזוס בעבר דוגמת טבע ופריגו.
אולם בתחילת העשור הנוכחי אסטרטגיית ההשקעות השתנתה והושפעה יותר מתהליכי מאקרו. "הבנו שענף הטכנולוגיה בארה"ב הוא יוצר הערך הגדול בשווקים. וזה נכון לכל תקופה היסטורית. לכן הגדלנו חשיפה ונצמדנו למדדים כמו נאסד"ק ו־S&P 500".
עם זאת, גולדרינג מאמין בניהול מניות אקטיבי ולא רק בהיצמדות עיוורת למדדים. "אנחנו לא נבהלים מירידות. 2022 הייתה שנה קשה בשווקים, והיא יצרה הזדמנויות. למשל אלוני חץ ירדה ב־2022 וב־2023 ואנחנו הגדלנו את החשיפה אליה. בשלושת החודשים האחרונים זה עזר לנו מאוד. אז אנחנו עדיין משתדלים לקנות מניות ספציפיות, גם מהשורה השנייה והשלישית. אבל בגלל הגודל ויתרנו על התמקדות במניות היתר".
במקום השני והשלישי במסלול המנייתי ניצבות שתי קרנות שמתמקדות בהשקעות מעבר לים — אינפיניטי השתלמות מניות בחו"ל, שהניבה 115.2%, ומנורה מבטחים השתלמות מניות חו"ל שעלתה ב־104.5%. ארבע קרנות מנייתיות בולטות מבחינת הגודל, אלטשולר שחם שמנהלת יותר מ־6 מיליארד שקל, הפניקס השתלמות מחקה מדד s&p500 עם 5.85 מיליארד שקל, מור השתלמות מניות עם 5.3 מיליארד שקל ואנליסט שמנהלת 5 מיליארד שקל. לקרנות של מור והפניקס אין ותק של עשור ועל כן אינן ברות מדידה.
חרף הדומיננטיות של אלטשולר שחם ואנליסט במסלול, שתיהן חוו אפקט הפוך ב־2023. אנליסט נהנתה ממעבר של כמעט 660 מיליון שקל מהמתחרים לקרן שבניהולה, ונכסי הקרן עלו מ־3.6 מיליארד שקל ל־5 מיליארד שקל. הקרן המנייתית של אלטשולר שחם, שעלתה ב־89.3% בעשור האחרון ונמצאת במקום החמישי, סבלה מעזיבה של לקוחות שניידו ממנה 1.2 מיליארד שקל ונכסיה ירדו מכמעט 6.4 מיליארד שקל ל־6.08 מיליארד שקל.
אבל עדיין, רוב ההון בענף ההשתלמות נמצא במסלולים הכלליים שמשקיעים גם באג"ח ונכסים נוספים. הגודל הממוצע של קרן במסלול הכללי עומד על 13 מיליארד שקל, בעוד הגודל הממוצע של קרן מנייתית עומד על 1.9 מיליארד שקל. לפי בית ההשקעות מיטב, ב־5 השנים האחרונות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות במסלול הכללי הניבו בממוצע תשואה של 4.1% בשנה ושל 4.8% ב־10 השנים האחרונות. השנה הטובה ביותר היתה 2021, עם תשואה ממוצעת של 14.3%, והרעה ביותר היתה 2022 עם 7.8% בממוצע. את 2023 צפוי הענף לסיים בתשואה ממוצעת של 9.6%.
קרנות ההשתלמות במסלול הכללי עלו בממוצע 60.4%, כאמור. הקרן המצטיינת היא של אנליסט שהניבה 67.8% לאורך העשור, ובמקום השני נמצאת הקרן של ילין לפידות שעלתה ב־67.2%. לדברי איציק שינדובסקי, מנכ"ל אנליסט גמל, גם בקרן ההשתלמות במסלול הכללי המהלך הבולט היה יציאה לחו"ל בזמן ולפעול נגד המגמה. לדברי שינדובסקי "לאורך השנים אנחנו פועלים נגד המגמה ולא נמנעו מהגדלת החשיפה למניות. היו שנים רעות בעשור האחרון בשוק המניות ובזמנים כאלו נמדדת יכולת ניהול ההשקעות".