סגור
אורי קיסוס יוסי לוי
מימין: אורי קיסוס, מנכ"ל מור גמל ופנסיה, ויוסי לוי, בעל השליטה בבית ההשקעות (צילומים: עמית שעל יח"צ)

מור גמל פתחה מבערים ועקפה את שוויו של בית ההשקעות

חברת הגמל, שהונפקה בפברואר השנה, עלתה בזכות הגיוסים לשווי של כמעט 874 מיליון שקל, יותר מ־30% משווייה בהנפקה. בכך היא עקפה את שווייה של החברה־האם, בית ההשקעות מור, שקרנות הנאמנות שלו הושפעו לשלילה מהצניחה בשווקים

חצי שנה לאחר הנפקתה, חלפה השבוע מור גמל ופנסיה על פני החברה־האם שלה, מור בית השקעות, במונחי שווי שוק. מור גמל ופנסיה נסחרה אתמול באחוזת בית בשווי של יותר 873.7 מיליון שקל, שווי שגבוה ב־14.6% לעומת פתיחת יום המסחר הראשון בה - 762 מיליון שקל - ויותר מ־30% מהשווי שלפיו הונפקה - 670 מיליון שקל - לפני הכסף.
השווי של חברת הגמל גבוה כאמור גם בכמעט 27 מיליון שקל או ב־3.5% מבית ההשקעות — שמחזיק (66.4%) במור גמל ופנסיה - ונסחר לפי שווי של כ־847 מיליון שקל.
העלייה בשווי של מור גמל, בהובלת אורי קיסוס, נעשתה על רקע הצמיחה המתמדת בנכסי הגמל של החברה — שהיא המגיייסת הבולטת ביותר בשנה הנוכחית בענף הגמל. על פי נתוני גמל נט, האתר הרשמי של רשות שוק ההון, נכסי מור גמל ופנסיה עומדים על קצת יותר מ־42 מיליארד שקל, זאת לאחר שב־12 החודשים האחרונים הוסיפה חברת הגמל 19 מיליארד שקל לנכסיה ומתחילת השנה הוסיפה 14 מיליארד שקל.
מור גמל ופנסיה היא גוף הגמל הצומח בענף הגמל. שני לה הוא בית ההשקעות מיטב שנכסיו עלו ב־8.5 מיליארד שקל. שני הגופים האלו הם הגופים העיקריים שנהנים מהדימום של אלטשולר שחם בשנה הנוכחית, שאיבד לקוחות עם נכסים בשווי של 28.3 מיליארד שקל מתחילת השנה. על פי נתוניה, מור גמל צומחת בקצב של 24 מיליארד שקל בשנה ומתקרבת להיות החברה החמישית בגודלה בענף הגמל בסוף השנה, אחרי אלטשולר שחם (169 מיליארד שקל), הפניקס (66 מיליארד שקל), מיטב (65 מיליארד שקל) והראל (55 מיליארד שקל), תוך שהיא חולפת בשנה החמישית להקמתה על פני מוסדות גמל ותיקים כמו אנליסט, מנורה, מגדל ואף ילין לפידות שמנהלות פחות נכסים ממנה בענף.

מור גמל פועלת באמצעות ארבעה ערוצי הפצה: סוכני ביטוח פנסיוני; סוכני שיווק פנסיוני שעובדים עם מור בלבד ובעלי זיקה לחברה; גיוס דיגיטלי - באמצעות אתר האינטרנט שלה; ויועצים פנסיוניים — בהם תאגידים בנקאיים. ב־12 החודשים האחרונים עברו למור חוסכים עם נכסים של 17 מיליארד שקל, והמעבר הזה לא היה זול.
העמלות שמשלמים המוסדיים לסוכני ביטוח מתחלקות לשתיים. האחת, עמלות נפרעים — עמלה שמחושבת לפי שיעור מסוים מיתרת הנכסים הצבורים המנוהלים עבור עמיתים שהינם לקוחות הסוכן; והשנייה, עמלות היקף — תשלום חד־פעמי המבוסס על יעדי גיוס שנתיים ומוכפף למנגנון השבה/קיזוז שנועד לתמרץ את הסוכנים לשימור הנכסים. על פי הדו"ח הכספי של החברה, סעיף העמלות, הוצאות שיווק ורכישה, שכולל את עמלות הסוכנים, זינק ל־58 מיליון שקל לעומת 24 מיליון שקל באותה תקופה אשתקד. 58 מיליון שקל היוו 48% מכלל ההכנסות של החברה באותה תקופה שהסתכמו ב־121 מיליון שקל.
לטובת מור יאמר, כי חברת גמל שרוצה לצמוח בעשרות מיליארדי שקלים מדי שנה, ונמצאת עדיין בהתהוותה כמותג, תהיה חייבת לשלם עבור מפיציה. אלטשולר שחם לשם השוואה, עד אשתקד שילמה משמעותית פחות לסוכנים מאחר ששיעורים גבוהים מהמצטרפים לחברת הגמל הגיעו בהפצה ישירה דרך האינטרנט — ולו בשל המותג החזק של אלטשולר שחם כמנהל השקעות. מעבר לכך, מור אמורה להתבסס על התשואה שהניבה לחוסכים מאז הקמתה. קרן ההשתלמות של החברה במסלול הכללי, קופת הגמל העיקרית לחיסכון לטווח הבינוני של החוסכים בישראל, מציגה תשואה של 36% לעומת ממוצע של 20.7% בענף.
מור גמל פועלת באופן סדיר מ־ 2018, אולם החודש היתה זו הפעם הראשונה שבה מותר לחברת הגמל להציג את התשואות שלה לשלוש שנים. זאת מאחר שרשות שוק ההון קובעת כי ספירת תשואה והצגתה ללקוחות תיעשה בקופת גמל רק מן הנקודה שבה הקופה מנהלת יותר מ־10 מיליארד שקל. מתחילת השנה, קרן ההשתלמות של החברה ממוקמת במקום השני עם תשואה שלילית של 3.5% לעומת ממוצע ירידות של 4.4%.
צמיחת קופות הגמל של מור היא המגמה העיקרית שמאפיינת את החברה, אך היא רק חלק מהסיפור. החברה מנסה לשחזר את הצלחת הצמיחה גם בקרן הפנסיה שהשיקה באפריל. על פי הדו"ח הרבעוני של מור גמל, שווי הנכסים בפנסיה עומד על 142 מיליון שקל בלבד. אשתקד חזתה מור גמל ופנסיה כי קרן הפנסיה תנהל 3 מיליארד שקל בשנה הראשונה לקיומה. בקצב הנוכחי של גיוס לקוחות, קרן הפנסיה רחוקה מלעמוד בתחזית זו שנעשתה טרם המשבר בשוק המניות, שככל הנראה גורם לירידה בתיאבון לתשואה ומפחית את הרצון של עמיתים בקרנות הפנסיה לעבור מקרן אחת לאחרת.
כך או כך, הרווח הנקי של מור גמל ופנסיה מעיד על כך שהרווחים הגבוהים בגמל מחפים על ההפסד שנגרם לחברת הגמל עד כה מהקמת קרן פנסיה חדשה. הרווח הנקי עמד על 1.1 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח של חצי מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. בחצי השנה האחרונה הקמת קרן הפנסיה עלתה למור בהפסדים של 8.8 מיליון שקל, בעוד בגמל החברה רשמה רווח לפני מס של 12.7 מיליון שקל.
בניגוד לחברת הגמל, מצבה של מור השקעות, החברה־האם, כבר יותר מורכב. בית ההשקעות, בהובלת יוסי ואלי לוי, ניהל באוגוסט נכסים בשווי של 78.9 מיליארד שקל, לעומת 65.8 מיליארד שקל בינואר. אולם רוב הצמיחה נעשתה כאמור בחברת הגמל. כאשר נכסי קרנות הנאמנות ותיקי ההשקעות המנוהלים של מור השקעות ירדו על רקע המגמה השלילית בשווקים, ובהתאם לכך ירד שווי בית ההשקעות ב־7% מתחילת השנה.
אף שמור גמל נסחרת בשווי גבוה יותר ממור השקעות, מור השקעות היא החברה הרווחית מבין השתיים. ברבעון השני של השנה רשם בית ההשקעות רווח נקי של 11.9 מיליון שקל, זינוק של 49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד שבה רווחי בית ההשקעות עמדו על 7.9 מיליון שקל. הסיבה העיקרית להבדל ברווחיות היא שחברת הגמל נמצאת עדיין בהקמה ועלויות התפעול בה גבוהות.
בשורה העליונה, הכנסות בית ההשקעות עמדו על 121.3 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת 82.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, שיפור בנבע בעיקר מהעלייה בשווי האחזקה בחברת הגמל, שעלתה ל־63.75 מיליון שקל לעומת 30.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בתיקים המנוהלים של מור השקעות נרשם שיפור קל בהכנסות ל־7.1 מיליון שקל ברבעון לעומת 5.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה, בין היתר בעקבות כניסתה של מור השקעות לניהול תיקי השקעות גם עבור מוסדיים אחרים, אולם כל אלו לא עוזרים לתמחור בית ההשקעות.