סגור

בלעדי
התיאבון הגדול של הפניקס עלה לה באובדן הכנסות

רכישתו של הלמן אלדובי, שניהל את קופת הגמל של עובדי חח"י, אילץ את הקופה לממש את כל אחזקותיה בקרנות הסל שהפניקס מנהלת בקסם. פדיונות אלה היוו חלק ניכר מ־1.8 מיליארד מנכסי קסם שנפדו באוגוסט

ממתוק יצא עז: בשבוע שעבר הודיעה חברת הביטוח הפניקס על השלמת איחוד קופות הגמל שאותן רכשה מבית ההשקעות הלמן אלדובי בעסקה של 275 מיליון שקל.
אין ספק שבין הסיבות לרכישה מלכתחילה, מעבר לקונסולידציה בענף והוצאת מתחרה מהשוק, מה שקרץ להפניקס היה ניהול קופת הגמל הגדולה של עובדי חברת החשמל (חח"י), בהיקף של 30 מיליארד שקל, שהיוותה 65% מהקופות הנרכשות.
אלא שכעת מתברר שבצד הרכישה נוצרה להפניקס גם בעיה, שפוגעת ברווחים הפוטנציאליים שהחברה גוזרת ממנה.
1 צפייה בגלריה
אבנר חדד מנכ"ל קסם
אבנר חדד מנכ"ל קסם
אבנר חדד מנכ"ל קסם
(צילום: אוראל כהן)
החודש הגרוע ביותר השנה
המקור לאותה בעיה נוצר בקסם, החברה־הנכדה של הפניקס, שמובילה את שוק תעודות הסל ומוצרי המדדים עם 39 מיליארד שקל נכסים מנוהלים ומנוהלת על ידי אבנר חדד. באוגוסט האחרון רשם שוק קרנות הסל המקומי פדיונות גדולים של 2.3 מיליארד שקל.
בדיקה מעמיקה של הנתונים מעלה כי 80% מהם, יותר מ־1.8 מיליארד שקל, נרשמו במוצרים של קסם, שעבורה היה זה החודש החלש ביותר עד כה השנה. זאת בעוד שבמהלך אוגוסט רשם מדד ת"א־125 תשואה חיובית של 3.1%. גם בחו"ל נרשמו עליות לרוב עם 2.9% במדד S&P500 בארה"ב ושל 1.9% במדד הדאקס הגרמני. על פניו מגמה זו היתה אמורה להוביל דווקא לגיוסים חדשים של מוצרי המדדים ובראשם אלו של קסם, בניגוד למה שקרה בפועל.
ל"כלכליסט" נודע כי הסיבה לפדיונות הגבוהים בקסם היא החלטה שקיבלו מנהלי ההשקעות בקופת הגמל של עובדי חח"י למכור את כל האחזקות שלהם בקרנות הסל של קסם וזאת כתוצאה ממגבלה שאוסרת על גופים מוסדיים לגבות דמי ניהול עבור גופים המוגדרים "צדדים קשורים". האחזקות שנמכרו היו חלק מנכסי קופת הגמל של עובדי חברת החשמל תחת הניהול של הלמן אלדובי ועם המעבר להפניקס יצרו אצלה את הצורך לטפל בה כצד קשור.
11.4 מיליון שקל - אובדן ההכנסות המוערך של קסם קרנות סל בשל הפדיונות בחודשיים האחרונים
קופת הגמל של חח"י נוהלה בהלמן אלדובי והועברה יחד איתה לאחר מכירת הלמן אלדובי להפניקס. החברה־נכדה של הפניקס, קסם מוצרי מדדים, מנפיקה קרנות סל. למן הרגע שקופת הגמל של חח"י הפכה להיות חלק מהפניקס, היא לא היתה יכולה לגבות דמי ניהול מלקוחותיה עבור קרנות סל של קסם מאחר שהם חלק מאותו גוף מוסדי (הפניקס). כלומר הם צדדים קשורים. קופת הגמל של חח"י יכלה להמשיך להחזיק בקרנות הסל של קסם, אבל לקחת על עצמה את דמי הניהול ולהשיב לעמיתים בקופה מדי חודש את העמלה. בחח"י בחרו שלא לעשות כך ופדו את הקרנות.
רשות שוק ההון אוסרת על גופים מוסדיים לגבות דמי ניהול עבור צדדים קשורים, אך הם עשויים להמשיך להחזיק בנכסים אלה, בתנאי שהתשלום עבור דמי הניהול יבוא על חשבון החברה שמנהלת את הנכסים ולא ייצא מתוך כספי העמיתים. כתוצאה מכך, כאמור, בחרו מנהלי קופת הגמל למכור את האחזקות שהיו להם במוצרים של קסם ולהעביר את הנכסים לניהול עצמאי וכן לטובת שחקנים אחרים בענף.
קצבה ל־13 אלף עובדים
קופת הגמל של עובדי חח"י נועדה לאפשר לחברה לשלם תשלומי קצבה ל־13 אלף עובדים הזכאים לכך. את קופת הגמל מנהל מאז 2016 בית ההשקעות הלמן אלדובי, שזכה באותה שנה במכרז הניבול, אחד המכרזים היוקרתיים ביותר במשק, אך לא כזה שמניב רווחים גבוהים. הצעת הלמן אלדובי שעמה זכתה קבעה דמי ניהול שנתיים של 0.07% בלבד על הנכסים, קצת פחות מ־8.5 מיליון שקל בשנה, לעומת דמי ניהול ממוצעים של 0.54% בענף קופות הגמל.
בפברואר השנה סוכמה העסקה למכירת נכסי בית ההשקעות לחברת הביטוח הפניקס. בעת העסקה ניהל הלמן אלדובי כ־70 מיליארד שקל, מתוכם כ־46 מיליארד שקל בכספי קופות הגמל של חברת החשמל וחברת נמלי ישראל. לפי גורם בכיר בקסם, כ־90% מתוך הפידיון החודשי מנכסי החברה באוגוסט נגרם כתוצאה מהקופה של חברת החשמל לצד מכירות נוספות של נכסים בהלמן אלדובי בשל אותה סיבה, אם כי בהיקפים נמוכים יותר. אותו גורם מסביר כי מדובר בתופעה מוכרת ולגיטימית שמתרחשת במיזוגים ורכישות בין מוסדיים.
לפי הערכות בשוק, הפדיונות העמוקים בקרנות הסל של קסם בחודשיים האחרונים, מגלמים בתוכם אובדן הכנסות פוטנציאלי של כ־6% מתוך הכנסות של 190 מיליון שקל שרשמה קסם ב־2020. אלא שלצד זאת, טוענים גורמים בשוק מוצרי המדדים, נקטה קסם במהלך שנועד לרכך מעט את הנתונים של הפדיונות ויצאו במהלך אגרסיבי לגיוס כספים חדשים, כך שבנטו הם לא יורגשו.
קסם נוקטת צעדי מנע
כתוצאה מהפדיונות החליטו בקסם להפסיק את הגבייה של דמי הניהול ב־20 קרנות סל, מתוך 183 קרנות המנוהלות על ידה, מתחילת יולי ועד לסוף 2022. מדובר בקרנות שהניבו לחברה הכנסות מדמי ניהול של כ־5.5 מיליון שקל בשנה. לכך צריך להוסיף את העובדה שבמהלך כזה, קסם למעשה מסבסדת את הקרנות עבור המחזיקים בהן, שכן היא עדיין נדרשת לשלם לבנקים עמלת הפצה של 0.35%. לפי הערכות בשוק בחודשיים האחרונים גייסה קסם בקרנות אלה כ־1.5 מיליארד שקל, עליהן היא צפויה להפסיד 5 מיליון שקל בשנה.
גורם בקסם שהתייחס להחלטה הסביר כי לאחר שהחברה נכשלה ברכישת קרנות הנאמנות של פסגות, שנמכרו על ידי אלטשולר שחם לוואליו קפיטל של רני צים תמורת כ־400 מיליון שקל, הוחלט לצאת באסטרטגיה של גיוס כספים בדמי ניהול אפסיים. אותו גורם הדגיש כי "ההחלטה על הורדת דמי הניהול נעשתה טרם המהלך של רכישת הלמן אלדובי ועל כן אין קשר בין ההתרחשויות".
בחברת הגמל של הפניקס בחרו שלא להגיב לידיעה.