סגור
ריצ'רד פרנסיס מנכ"ל טבע

דוחות טבע עלו על הציפיות בשוק - החברה העלתה את התחזית השנתית

החברה מצליחה להתייצב לאחר סיום ההסדרים המשפטיים בפרשת משככי הכאבים: סיימה את הרבעון השני עם עלייה של 4% בהכנסות ל-3.87 מיליארד דולר ועם רווח של 56 סנט למניה - האנליסטים ציפו להכנסות של 3.72 מיליארד דולר ולרווח של 53 נט למניה

סימנים של התייצבות בטבע ברבעון השני של 2023 שהסתיים עם ביצועים טובים מהצפוי. על רקע זה חברת התרופות אף מעלה קלות את תחזית ההכנסות השנתית ל-15.4-15 מיליארד דולר, תוספת של 200 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת.
עם זאת, לאור העובדה כי המחצית הראשונה של 2023 מסתיימת עם הכנסות של 7.5 מיליארד דולר, נראה כי טבע לא מצפה לצמיחה משמעותית במחצית השניה. תחזית הרווח התפעולי לא משתנה ועומדת על 4 מיליארד דול ותחזית הרווח הנקי נותרת על 2.55-2.25 דולר למניה.
חברת התרופות סיימה את הרבעון השני עם הכנסות של 3.9 מיליארד דולר, עלייה קלה של 4% לעומת הרבעון המקביל במונחי מטבע מקומי. שורת ההכנסות היתה גבוהה מציפיות האנליסטים שעמדו על 3.72 מיליארד דולר.
טבע הגדילה את ההשקעה במחקר ופיתוח ברבעון השני, כך שההוצאות עלו ב-5% וגם העלתה מעט את הוצאות השיווק. חרף הגידול בהוצאות, ההפסד התפעולי ירד משמעותית ברבעון השני ל-646 מיליון דולר, לעומת 949 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
הירידה בהפסד התפעולי נובעת בעיקר מסיום הסדרים משפטיים, עם סגירת הפרשה המרכזית של משככי הכאבים שטבע הייתה שקועה בה בשנים האחרונות ואשר הסתיימה באחרונה עם פשרה ותשלום קנס (על ידי כל החברות המעורבות בשיווק משככי הכאבים). בניכוי הפרשות וסעיפים חשבונאיים רשמה טבע רווח תפעולי של מיליארד דולר, בדומה לרבעון המקביל.
בשורה התחתונה רשמה טבע רשמה הפסד של 863 מיליון דולר או של 77 סנט למניה ובניכוי הסעיפים החד פעמיים היא רשמה רווח של 56 סנט למניה - 3 סנט מעל הציפיות בשוק.
בסעיפים החד פעמיים הבולטים ביותר הכירה טבע במחיקת מוניטין משמעותית של 700 מיליון דולר והפרשות להסדרים משפטיים בגובה של 462 מיליון דולר. שתי הפרשות אלה הובילו לכך שסכום הסעיפים החד פעמיים הגיע ל-1.5 מיליארד דולר, מה שתורגם להרעה בשורה התחתונה לעומת הרבעון המקביל.
סיבה נוספת לפגיעה ברווח הנקי של טבע נבעה משיעור המס הגבוה יותר ששילמה טבע ברבעון. שיעור המס עלה מ-7.7% לפני שנה ל-15.2% כעת. בשנה שעברה נהנתה טבע משיעור מס נמוך היסטורית בזכות הכרה בפעילויות הפסדיות בכמה איזורים בעולם.
"מנועי הצמיחה שלנו ממשיכים לספק תמיכה באסטרטגיית המעבר לצמיחה, בדגש על עלייה בהכנסות אוסטדו, ושיפור בעסקי הגנריקה", אמר ריצ'רד פרנסיס, מנכ"ל טבע עם פרסום הדוחות. מנוע הצמיחה העיקרי הייתה אוסטדו, התרופה לטיפול במחלה הנוירולוגית דיסקינזיה מאוחרת שמכירותיה זינקו ב-51% ל-308 מיליון דולר. אג'ובי, לטיפול במיגרנה, תיפקדה היטב גם היא עם עלייה של 16% ל-57 מיליון דולר.
בשוק האמריקאי הכנסות חטיבת הגנריקה בצפון אמריקה נשחקו ב-6% ל-969 מיליון דולר, אבל באירופה הן דווקא עלו קלות ב-2% לרמה של 909 מיליון דולר. גם אג'ובי צמחה ב-32% בשוק האירופי וההכנסות עלו ל-39 מיליון דולר כך שבסך הכל, הכנסות מהתרופה עברו את הרף של 100 מיליון דולר במהלך הרבעון.
פרנסיס חזר על התחזית להכנסות של 2.5 מיליארד דולר מאוסטדו ב-2027, כעת אף ברמת בטחון גבוהה יותר, כאשר חלק מהתחזית מתבססת גם על צפי להשקת התרופה באירופה. ב-2023 אוסטדו אמורה להניב הכנסות של 1.2 מיליארד דולר - אג'ובי עם צפי של 400 מיליון דולר.
התוספת החדשה למשפחת התרופות האינובטיביות של טבע היא UZEDY לטיפול בסכיזופרניה במנגנון שחרור מושהה שהושקה במאי האחרון. התרופה פונה לשוק של 4 מיליארד דולר בארה"ב ובטבע מציינים כי האימוץ במרשמים חדשים היה חיובי וכך גם תגובות החולים שטופלו בתרופה. בה בעת, בשלב זה החברה לא מספקת תחזית להכנסות מהתרופה.
בגזרת ייצור המזומנים ושירות החוב טבע משדרת שליטה ויציבות. תזרים המזומנים החופשי הרבעוני הגיע ל-632 מיליון דולר, מה שצפוי לאפשר לטבע לעמוד בתחזית התזרים השנתית של 2.1-1.7 מיליארד דולר. החוב נטו מסתכם כעת ב-18 מיליארד דולר, לאחר שהחברה פרעה מיליארד דולר שהגיעו להבשלה בתחילת השנה ומיחזרה 2.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון באמצעות הנפקת אג"ח שצמוד ליעדי ESG.
בשנה הבאה צריכה טבע לפרוע או למחזור חוב של 1.6 מיליארד דולר ו-1.8 מיליארד דולר נוספים ב-2025. השלב המאתגר יותר צפוי להתחיל ב-2026 ולהימשך עד 2029, אז עומס הפרעונות מגיע ל-2.5 עד 3.5 מיליארד דולר בשנה, כלומר יותר מתזרים המזומנים הנוכחי של טבע.