סגור

הפועלים נסחף עם מתן אשראי לנדל״ן ועצר את הדיבידנד

בנק הפועלים לא הצליח לשמור על האיזון הנדרש בין צמיחה בתיק האשראי, לחלוקת דיבידנד ושמירה על יחסי הון. בעקבות כך, יחס הלימות ההון שלו נשחק בשנה האחרונה. בין הפעולות שנוקט הבנק לשיפור המצב: מכירת תיקי הלוואות

בשוק ההון הופתעו אתמול לרעה מהדו”ח לשנת 2021 של בנק הפועלים שפורסם אתמול, על אף הנתונים המרשימים, עם זינוק של יותר מפי 2 ברווח שטיפס ל־4.9 מיליארד שקל.


הסיבה לכך היא החלטת הבנק, בניהולו של דב קוטלר, שלא לחלק דיבידנד על אף הזינוק ברווחים. סיבה נוספת היא רווח נמוך יחסית לצמיחה הגדולה של הבנק ברבעון הרביעי, בעיקר בתחום האשראי. הבנק רשם רווח של 977 מיליון שקל ברבעון הרביעי, נמוך מכל רבעון אחר השנה, לאחר שבשלושת הרבעונים הראשונים עמד הרווח הנקי על 1.3 מיליארד שקל בממוצע, ככל הנראה בשל החזרה של הפרשות שבוצעו בשנת הקורונה 2020.

1 צפייה בגלריה
טק על הגג 2021 גלריה דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים
טק על הגג 2021 גלריה דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים
(צילום: אוראל כהן)
בבנק הסבירו את אי־חלוקת הדיבידנד ברצון להשקיע אותו בהגדלת התשואה העתידית של הבנק, וגם כי דיבידנד שחולק בשלושת הרבעונים הראשונים, בהיקף של 1.5 מיליארד שקל, הוא מספק מבחינת הבנק. בעלי המניות חשבו אחרת. מניית הפועלים צנחה בשיעור של 5.3% לעומת ירידה של 2.8% במניית לאומי ו־3.5% במניית דיסקונט.
ייתכן שההחלטה לעצור את הדיבידנד, שהתקבלה הן בידי ההנהלה והן בידי הדירקטוריון, נובעת מהצמיחה החדה שרשם הבנק בתיק האשראי שלו, שזינק בקרוב ל־17% בשנת 2021 לעומת עלייה שנתית של 3% עד 6% בשנים האחרונות. בבנק הופתעו מהיקף האשראי שחילק בינואר ובפברואר, שהיה בדיעבד גבוה משמעותית מהאשראי המתוכנן, ונקטו כמה פעולות בעקבות כך. עם או בלי קשר, בחודשים האחרונים העלה הבנק את הריביות בהלוואות שהוא מעניק לגופים עסקיים בתחום הנדל”ן.
גורמים בשוק ההון מציינים כי הירידה במניה נובעת מאכזבה על כך שבנק הפועלים לא תרגם את הצמיחה החדה באשראי לשורת הרווח באופן מלא. אחת הסיבות לכך היא שהבנק הגדיל פעילות, בתחום הנדל”ן למשל, באמצעות מדיניות מחירים אגרסיבית, כך שהוא הגדיל נתח שוק על חשבון הרווחיות.

מרווח התמרון קטן והסיכון עלה

המרווח המימוני של בנק הפועלים, שמהווה פרמטר לבחינת רמת הרווחיות של פעילות האשראי, נמצא בשחיקה. בסוף שנת 2021 הוא עמד על 1.79% לעומת 1.98% בשנת 2020 ו־2.26% בשנת 2019. בעקבות הזינוק החד, נשחק יחס הלימות ההון של הבנק. מדובר ביחס שבין ההון העצמי של הבנק לנכסי הסיכון שלו, ובראשם תיק האשראי. בנק ישראל דורש מהבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, לעמוד על יחס הלימות הון מינימלי של 10%, אולם בניהול ההון שלהם משאירים הבנקים תמיד מרווח תמרון ועומדים על יחס גבוה יותר, שיאפשר להם להמשיך לצמוח באשראי, ובמקביל גם לחלק מתוך ההון דיבידנד לבעלי המניות.
יחס הלימות ההון של בנק הפועלים נשחק בשנה האחרונה בעקבות צמיחתו החדה באשראי. אם בסוף שנת 2020 הוא עמד על 11.5%, בדומה ליחס בו עמד בשנת 2019, בסוף שנת 2021 הוא כבר ירד ל־10.96%. לפי הערכות, הפועלים המשיך במגמת הצמיחה האגרסיבית בתיק האשראי גם בתחילת שנת 2022, מה שעלול לשחוק עוד יותר את יחס הלימות ההון, ולקרב אותו משמעותית אל הרף המינימלי.
ברבעון הראשון יחס הלימות ההון צפוי להישחק אף יותר כתוצאה מהמשך הגידול החד באשראי. גידול זה משפיע בשני אופנים: נכסי הסיכון גדלים וההון העצמי נשחק בגלל ההפרשות. זה יהיה הרבעון הראשון שבו יכניסו הבנקים תקנה רגולטורית חדשה שאומצה בארץ מהרגולציה האמריקאית ושמקשיחה עוד יותר את ההפרשות לברירת מחדל עתידית בתיק האשראי (SISEL). התקנה, על פי הדו”חות, תביא להפרשה נוספת של 500 מיליון שקל לפני מס על הלוואות בעייתיות פוטנציאליות, שכיום היקפן הוא על 6 מיליארד שקל מתוך תיק של 350 מיליארד שקל. עם זאת, בבנק החלו כבר לנקוט בפעולות לשיפור המצב כמו מכירת תיקי הלוואות, שימוש במבטחי משנה - כלי המקטין את נכסי הסיכון, כך שייתכן שעד סוף הרבעון הראשון שיחול בסוף החודש, יצליח הבנק לבלום את השחיקה. עוד נזכיר כי השבוע נחשף ב”כלכליסט” כי בנק הפועלים גם בולם את הצמיחה החדה באשראי בנדל”ן, תחום שהיווה מנוע צמיחה מרכזי של הבנק, שזינק ביותר מ־30% אשתקד.
צעד נוסף שאמור לשפר את יחס הלימות ההון הוא הפסקת חלוקת הדיבידנד. מדובר בצעד לא מקובל שגם התקבל בצורה לא טובה בשוק ההון. מגזר הבנקאות נחשב למגזר יציב בתחום חלוקת הדיבידנד, למעט תקופות של משבר. עוד פורסם כי הבנק יצר קשר עם גופים שלהם הוא מעניק ערבויות שוטפות וביקש, לדבריהם, למצוא מקורות אחרים בשל בעיה פנימית בבנק.

צמיחה אגרסיבית בפעילות האשראי

החלוקה של נתח קבוע מהרווחים הפכה את מניות הבנקים לחביבות על המשקיעים הזרים, זאת בשל הוודאות הגבוהה בחלוקת הדיבידנד. החלטת הפועלים שלא לחלק דיבידנד עשויה ללמד שבבנק לא צפו את השחיקה המשמעותית בהלימות ההון. הבנקים מנהלים בקפידה את האיזון בין צמיחה בתיק האשראי, חלוקת דיבידנד ושמירה על יחסי הון, ואילו הפעם נראה כי בבנק הפועלים האיזון הזה השתבש. בבנק הפועלים ניסו לשדר עסקים כרגיל, והסבירו כי: “על רקע הימשכותם של ביקושים גבוהים לאשראי במשק והזדמנויות צמיחה, ולצורך מתן מענה לביקושים אלה, החליט דירקטוריון הבנק שלא להכריז על חלוקת דיבידנד נוספת על האמור בגין רווחי 2021”, אולם, כאמור, ספק אם זה היה התכנון המקורי של הבנק - לוותר על חלוקת דיבידנד לטובת צמיחה אגרסיבית בתיק האשראי.
למצב בו נמצא הפועלים עשויות להיות השלכות גם על הכלכלה הישראלית. הבנק הוא נותן האשראי הגדול במשק, שאף הגדיל את פעילותו בשנה האחרונה. אחד הצעדים שיצטרך הבנק לעשות כדי לשפר את יחס הלימות ההון, הוא להוריד את הרגל מהגז, ולתת פחות אשראי חדש לעומת הקצב של השנה האחרונה. סביר כי אשראי חדש שיינתן ימוקד בתחומים רווחיים יותר, ופחות בתחומים בהם יש רווחיות נמוכה, כגון ערבויות.