סגור
זיו כהן מועמד ליו"ר רשות שוק ההון
זיו כהן מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון (צילום: linkedin)

בלעדי
מועמד ליו"ר רשות שוק ההון: המשנה למנכ"ל ווישור זיו כהן

גרירת הרגליים למינוי יו"ר קבוע, שנמשכת כבר שנה וחצי, קרובה לסיומה, וההערכות הן שהמועמד המועדף על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוא כהן, שכיהן בעבר ברשות ני"ע

האיתור בישורת האחרונה: זיו כהן, המשנה למנכ"ל חברת ביטוח הדיגיטלית ווישור, מסתמן כמועמד מוביל לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון, כך נודע ל"כלכליסט". שנה וחצי מאז עזב את תפקידו יו"ר רשות שוק ההון הקודם, ד"ר משה ברקת, צפויה ועדת האיתור למינוי המחליף לסיים את עבודתה בקרוב.
הוועדה תעביר את המלצותיה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', ואלה עשויות לכלול שמות של שני מועמדים נוספים, אולם ההערכות הן שכהן הוא המועמד המועדף על השר. לפני כמה שבועות ניסה סמוטריץ' להוביל מהלך למינויו של אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר, לתפקיד יו"ר הרשות, אבל הניסיון לא צלח.
לכהן (42) ניסיון בתחום הרגולציה ובתחום העסקי. ב־2021 מונה למשנה למנכ"ל וראש החטיבה הפיננסית בווישור, שהיא גם בעלת השליטה בחברת הביטוח איילון. קודם לכן שימש במשך חמש שנים כסמנכ"ל הכספים של קבוצת הביטוח מנורה מבטחים. את הרקע הרגולטורי שלו רכש בעת שעבד בעבר ברשות ניירות ערך, שם כיהן בכמה תפקידים, ובהם ניהול תחום הפיננסים. כהן נחשב לבעל ניסיון בעולם ההשקעות, המימון והרגולציה. רעייתו היא הילה גלוזמן כהן, המכהנת כיום כסמנכ"לית ברשות החברות, ובעבר עבדה גם היא ברשות שוק ההון, וניהלה את מחלקת ההשקעות.
גם עמית גל מועמד מרכזי
מי שעוד נחשב למועמד מרכזי לתפקיד היו"ר הוא עמית גל, שמכהן כבר שנה וחצי כמ"מ יו"ר הרשות, וכהונתו הוארכה כמה פעמים לאור העיכוב במינוי יו"ר קבוע. גל הוביל כמה מהלכים מאז מינוי למ"מ היו"ר, ביניהם מול חברת מגדל לגבי יחסיה עם בעל השליטה שלמה אליהו והיו"ר חנן מלצר, וכן מול כלל ביטוח ואלפרד אקירוב, שמבקש לקבל היתר שליטה בחברה. בנוסף, במהלך כהונתו עלה חשש לאי־סדרים בכספי קופות הגמל של סלייס, מה שהוביל להחלטה למנות לחברה מנהל מיוחד ולהקפיא את האפשרות למשיכת הכספים. גל נחשב למועמד הבולט לתפקיד, אך ייתכן שהעובדה שהוא מכהן כמ"מ זמן ארוך יחסית, וכן העובדה שפרשת סלייס נחשפה בתקופתו, מעיבות על מינויו לקדנציה מלאה.
פיקוח על 2.7 טריליון שקל
מינוי יו"ר קבוע לרשות שוק ההון מתנהל בגרירת רגליים, בלשון המעטה, ולראיה — כהונתו הזמנית של גל הוארכה שש פעמים. באוקטובר 2022 עזב ברקת את הרשות, ומדובר היה בתקופת ממשלת מעבר, מה שהקשה על מינוי יו"ר קבוע. אך שר האוצר הנוכחי, שאחראי על המינוי, נכנס לתפקידו כבר בינואר 2023, ובכל זאת עד היום לא מונה יו"ר במשרה מלאה לתפקיד אחד הרגולטורים המרכזיים בתחום הפיננסים. ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר החלה לפעול רק בתחילת השנה, והיא נמצאת כאמור בישורת האחרונה.
רשות שוק ההון היא הרגולטור המפקח על חברות הביטוח, סוכני הביטוח, שוק החיסכון ארוך הטווח ועל חלק מגופי האשראי החוץ־בנקאיים, והיקף כלל הנכסים שבאחריותה מגיע ל־2.7 טריליון שקל. העיכוב במינוי יו"ר במשרה מלאה מחליש את הרשות ואת עצמאותה בעיקר מול שר האוצר וגם מול רגולטורים אחרים, ובנוסף לכך הדבר מקשה על קידום מהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח בתחום הביטוח והחיסכון ארוך הטווח.
בתחילת השנה פורסם דו"ח של מבקר המדינה על רשות שוק ההון, שמצא שורה של נושאים שיש לשפר בה, ובהם הטיפול בנושא הביקורת מול הגופים המפוקחים, שיפור הפיקוח על ניהול סיכונים וסייבר, והצורך בשיפור התקציב של הרשות — שהוא גם נחות לעומת רגולטורים פיננסיים אחרים וגם לא מנוצל במלואו.