סגור
ארז בלשה
ארז בלשה: ההשקעה בארה"ב הייתה לא נכונה. מינינו מנכ"ל חדש ואנחנו מאמינים שיוכל לשקם אותה. אם זה לא יקרה, יהיו חברות שישמחו לקחת את קיוביקס" (צילום: אייל טואג)

"הזכייה בשני המכרזים הייתה גדולה פיננסית על סולגרין"

חברת האנרגיה הירוקה של ג'נריישן קפיטל הודיעה על נסיגה מאחד ממכרזי הענק לרכישת קרקעות להקמת שדות סולאריים בדרום שבו זכתה. זאת על רקע תגובה צוננת של השוק. מנכ"ל בעלת השליטה מסביר איך בכוונתו להעלות את החברה על פסים של צמיחה

התקופה האחרונה הייתה קשה מאוד עבור סולגרין. מניית חברת האנרגיה הירוקה הקטנה (במונחי שווי שוק) איבדה מעל 40% משוויה בשלושת החודשים האחרונים על רקע שורה של אירועים שהניסו את המשקיעים. זה התחיל עם פרסום דו"חות הרבעון השלישי בחודש נובמבר האחרון, שחשפו הפסדים של 129 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022, לעומת 27 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2021; נמשך עם גל של עזיבות בכירים, ביניהם המנכ"ל תום שפרן, סמנכ"ל הכספים גיא ליברמן והיו"ר גל בוגין; והגיע עד לזכייה בשני מכרזי ענק של רשות מקרקעי ישראל בתחילת השנה הנוכחית לרכישת שתי קרקעות להקמת שדות סולאריים בדרום הארץ תמורת כמיליארד שקל.
בסולגרין ציפו שהשוק ימחא לחברה כפיים, שכן, על פניו, מדובר בקפיצת מדרגה. אלא שהשוק שלח את המניה לצניחה חדה של 19% ביום אחד, וזאת עקב המחיר הגבוה ששילמה החברה עבור השטחים. שני השטחים ממוקמים בסמוך ליישוב נאות חובב, כל אחד מתפרש על 1,400 דונם. עבור השטח ראשון, רמת בקע, הציעה סולגרין 336 מיליון שקל, סכום הגבוה ב־16% מההצעה הבאה במכרז.
על השטח שני, רמת חובב, הציעה החברה תשלום של 717 מיליון שקל, 68% יותר מההצעה הבאה במכרז. סולגרין העריכה שתוכל להקים בשטחים האלו מתקנים סולאריים בהספק של 520 מגה-ואט סולארי בנוסף ל־940 מגה־ואט של אגירה, בעלות של 1.64 מיליארד שקל. כלומר, מדובר על השקעה כוללת של 2.64 מיליארד שקל עבור פרויקטים שיחוברו ב־2028 לכל המוקדם, זאת בשעה ששווי השוק של החברה עומד על 220 מיליון שקל בלבד ובקופתה היו, נכון לסוף הרבעון השלישי, מזומנים בהיקף של 70 מיליון שקל בלבד. בשוק העריכו כי עלויות ההקמה שצפתה סולגרין נמוכות מהעלויות בפועל ושהדרך להקמת הפרויקטים תהיה רצופת קשיים, שכן היא דורשת פיתוח של תשתיות הולכת חשמל ושינוי ייעוד הקרקע.
כל אלו גרמו לסולגרין לחשב מסלול מחדש ואתמול היא דיווחה על שורת מהלכים. ראשית, הודיעה החברה כי היא מוותרת על זכייתה במכרז של רמות חובב. בשל כך החברה תיאלץ לשלם קנס של 5 מיליון שקל, אך תהיה פטורה מהעברת המקדמה בסף 20% מגובה הזכייה (142 מיליון שקל). בנוסף הודיעה החברה על מינוי של דרור שרון למנכ"ל, והוא יכנס לתפקידו באפריל. עד אז יכהן כממלא מקום ארז בלשה, מנכ"ל בעלת השליטה בסולגרין (56%), קרן ג'נריישן קפיטל. שלישית, הודיעה ג'נרייישן שתעמיד לסולגרין הלוואה מזכה בהיקף של עד 100 מיליון שקל ללא ריבית והצמדה, לטובת האצת הקמת הפרויקטים בישראל. המשקיעים לא התרגשו, ואת יום המסחר סיימה סולגרין בירידה של כ־2%.
בשיחה עם "כלכליסט", בלשה, מכה על חטא ומסביר כיצד בכוונתו להעלות את סולגרין על פסים של יציבות וצמיחה: "אנחנו מאמינים בסולגרין, למרות שהיא ירדה מהמסלול בעקבות העסקה הלא מוצלחת לרכישת קיוביקס בארה"ב. עם זאת, כיום הרוח בהנהלת החברה השתנתה, וזה תהליך של כמה חודשים. כיום סולגרין ממוקדת בקידום מתקני אגירה ומתקנים סולאריים, בעיקר בישראל, ונמצאת לקראת שנה מאוד משמעותית בתחום זה. אנחנו גם נכנסים בצורה משמעותית לפעילות כמספקי חשמל. יש לנו היום לא מעט לקוחות. אנחנו פועלים להגדיל גם את יכולות הייצור וגם את לקוחות הקצה כמספק חשמל. זו גם הסיבה שבחרנו להמשיך לקדם את המכרז ברמת בקע שתגדיל את יכולות הייצור שלנו".
ומצד שני, ויתרתם על הקמת החווה הסולארית ברמת חובב
"הבנו ששני הפרויקטים יחד זה משהו שהוא גדול על סולגרין פיננסית".
לא ידעתם את זה בהתחלה? הזכייה כוללת בתוכה התחייבות לשלם מקדמה שהיא בגובה פי 3 מהמזומן שיש לכם.
"אתה צודק. כעת אנחנו צריכים לשלם כ־70 מיליון שקל בלבד, ואנחנו מזרימים את הכסף כהלוואה מג'נריישן".
היום אפשר להגיד שהנפילה הראשונה של סולגרין הייתה עם רכישת קיוביקס האמריקאית?
"זאת הייתה השקעה לא נכונה. כשיש לך תיק השקעות בהיקף של 3.5 מיליארד שקל, לפעמים יש גם השקעות לא נכונות. קיוביקס היא חברה מורכבת תפעולית. ראינו שיש בעיות גם בהזמנות, במכירות וביכולת התקנה. הבאנו מנכ"ל שמכיר את התחום כדי לטפל בנושא המכירות. אנחנו מאמינים שהוא יוכל לשקם את החברה. החברה שורפת היום פחות כסך מבעבר. ראינו שחצי מהעובדים בקיוביקס מיותרים, והם פוטרו. היו שם בזבוזים וחגיגות לא נורמליות. בעבר היו בקיוביקס אנשים עם רמת אתיקה נמוכה, בלשון עדינה, אבל היום יש שם אנשים אחרים".
ואם לא תצליחו לשקם את החברה? יש לכם דד־ליין כלשהו?
"אנחנו מחכים לראות ניצנים של שינוי תוך שלושה חודשים. זאת חברה בסיכון ומצב המניה של סולגרין כיום משקף מחיקה מלאה של קיוביקס. לכן, אם נראה שהעסק מתרומם תוך 4-5 חודשים, נמשיך לקדם אותו. אם נראה שלא, יש חברות גדולות שישמחו לקחת את הפעילות של קיוביקס. בכל מקרה, נעשה חושבים בקיץ. תרחיש הבלהות הוא שנסגור את החברה, אבל אני לא מאמין שזה יקרה".