סגור
הבורסה בורסת תל אביב בורסה תל אביב
בורסת תל אביב (צילום: Rina Castelnuovo/Bloomberg)

המשקיעים הזרים משכו מבורסת ת"א 9.5 מיליארד דולר ברבעון הרביעי

שפל היסטורי בהשקעות תושבי חוץ בבורסה בתל אביב: בנק ישראל הודיע שהמשקיעים הזרים מימשו בשנה שחלפה ניירות ערך בסך 4.5 מיליארד דולר; היקף ההשקעות הפיננסיות של ישראלים בחו"ל זינק ל-10 מיליארד דולר ב-2023

שפל היסטורי בהשקעות תושבי חוץ בבורסה בתל אביב: הזרים מימשו בשנה שחלפה ניירות ערך בסך 4.5 מיליארד דולר, כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ד').
המימושים ברבעון האחרון של 2023 זינקו ל-9.5 מיליארד דולר - היקף שיא מאז תחילת המדידה של בנק ישראל ב-2013. רוב המימושים (87%) נרשמו באג"ח והשאר במניות. כלומר, בחישוב תשעת החודשים הראשונים של 2023 נכנסו לישראל השקעות פיננסיות זרות של כ-5 מיליארד דולר, כאשר ברבעון הראשון נרשמה ירידה של 1.5 מיליארד דולר וברבעון השני והשלישי נרשמו עליות.
מנגד, זרם ההשקעות הפיננסיות של ישראליים בחו"ל, הסתכם בכ-10 מיליארד דולר בשנת 2023, עלייה משמעותית בהשוואה לשנה הקודמת (מימושים של 1.7 מיליארד דולר), אשר הייתה חריגה יחסית.
"היקף גבוה יחסית של השקעות פיננסיות בחו"ל נרשם במהלך הרבעון הרביעי, בצל המלחמה. על רקע זה, נוצר גירעון רחב בהשקעות הפיננסיות הנכנסות (תנועות נכנסות פחות יוצאות) בהשוואה לשנים האחרונות" הסבירו כלכלני בנק לאומי בסקירה השבועית שלהם.
השנה החולפת הסתיימה בירידה חדה בהשקעות זרות בישראל. לפני שבועיים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני ההשקעות הישירות הזרות (FDI), המתייחסות לרכישת נכס על ידי זרים (לא ישראלים) שמעניקה שליטה ישירה לרוכש על הנכס. זאת בניגוד להשקעות פיננסיות רגילות, שלא מעניקות בעלות על הנכס והן בעלות אופי זמני יותר.
לפי נתוני הלמ"ס, ההשקעות הישירות הזרות קטנו ב־2023 בשיעור של 28.7% לעומת 2022, מרמה של 23 מיליארד דולר ל־16.4 מיליארד דולר בלבד. קצת פחות מהיקף ההשקעות ב-2017 שעמד על 16.8 מיליארד דולר, כשהחל "המפץ הגדול" שתרם לצמיחה הכלכלית המואצת של ישראל.
בבנק לאומי סבורים כי העזיבה של משקיעים זרים – הן בהשקעות ריאליות (FDI) והן פיננסיות לא קשורות אך ורק למלחמה אלא גם לשינויים המשפטיים שהחלו בתחילת השנה. "ההתפתחויות המתוארות לעיל, אשר אירעו לנוכח התגברות מידת חוסר הוודאות במשק, בין היתר, בשל המצב הפוליטי-חברתי, ולאחר מכן ההסלמה במצב הביטחוני, הכבידו על זרם התנועות הנכנסות נטו בהשקעות הפיננסיות והריאליות לישראל" הם כותבים. לדבריהם, "בשקלול הזרם השלילי נטו של השקעות אחרות (פיקדונות, הלוואות ואשראי), אשר התמתן בהשוואה לשנה שעברה, זרם סך תנועות ההון הנכנסות נטו היה שלילי (פיננסיות וריאליות יחד, א"פ), זאת לראשונה מאז שנת 2018 עובדה אשר פעלה לפיחות ערכו של השקל מול סל המטבעות.
בבנק לאומי מסכמים וסבורים כי "במבט קדימה, נראה כי הרמה הגבוהה של אי הוודאות שמאפיינת את המשק הישראלי בשנה האחרונה תוסיף להתקיים בתקופה הקרובה, לנוכח הימשכות המלחמה, הסיכונים להסלמתה, והשלכותיה על הפעילות הכלכלית, התחום הפיסקלי ודירוג האשראי של ישראל, כך שגורם זה ימשיך להכביד על ההשקעות של תושבי חוץ בישראל, ישירות ופיננסיות, גם בשנה הנוכחית, וכפועל יוצא יניב לחצי פיחות על שער החליפין של השקל מול סל המטבעות.