סגור

אחרי ההכחשות: אלביט מוכרת את עשות לפימי ב-88 מיליון דולר

שלוש שנים לאחר רכישת תעש מוכרת אלביט את מפעל הרכיבים מאשקלון שנרכש במסגרת העסקה הכוללת; לפימי ממתין סכסוך עבודה שהכריזה ההסתדרות, מחשש שהמהלך יביא לפיטורים ולפגיעה בתנאי העובדים

אלביט מערכות הודיעה הבוקר על מכירת עשות אשקלון לקרן פימי תמורת 88 מיליון דולר במזומן. הרכישה מותנית בתנאים שונים להשלמה, לרבות קבלת אישורים רגולטוריים.


כפי שנחשף בכלכליסט, כבר לפני שבועות ארוכים זיהו עובדי המפעל את ישי דוידי מנכ"ל ומייסד פימי שביקר במקום. אלביט סירבה לאשר בפניהם כי היא מנהלת מו"מ עם הקרן למכירת המפעל.
סירובה של החברה לשתף את ועד עובדי המפעל במהלך המתוכנן, הוביל להחלטת ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בעשות. לפיכך, פימי תקבל לידיה מפעל עם יחסי עבודה מתוחים, עם חשש שהמהלך יביא לפיטורי עובדים ולפגיעה בתנאי הנשארים. במפעל מועסקים כיום 450 איש.
עשות אשקלון נרכש בידי אלביט כחלק מרכישת תעש לפני שלוש שנים תמורת 1.8 מיליארד שקל. אלביט מחזיקה ב-85% ממניות המפעל הדרומי, והציבור ב-15% הנותרים.
במחצית הראשונה של 2021 ירדו הכנסות המפעל ב-4.7% ל-164.5 מיליון שקל, והוא סבל מתזרים מזומנים שלילי בסכום של 21 מיליון שקל. בה בעת, עשות הציג עלייה של כמעט 300% ברווח הנקי ל-8.6 מיליון שקל. החברה נסחרת בתל אביב לפי שווי של 248.5 מיליון שקל.
המפעל, שהוקם ב-1951 בידי אפרים אילין כדי לייצר רכיבים למפעל המכוניות שלו קייזר אילין, מתמחה בייצור ממסרות ורכיבים שונים לשוק הצבאי והאזרחי - ועסקיו נפגעו בשל המכה שספג ענף התעופה במשבר הקורונה.
משרד הביטחון הוא הלקוח המרכזי של עשות, ובחמש השנים האחרונות רכש ממנו מערכות ורכיבים לטנק המרכבה סימן 4 ונגמ"ש הנמ"ר בכ-900 מיליון שקל. ביוני האחרון חתם המשרד על הזמנת המשך למפעל, בסכום של 170 מיליון שקל.
בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות, אמר בהודעת החברה, כי "מאז הרכישה של תעש על ידי אלביט מערכות, עשות עברה מספר תהליכים לשיפור המיקוד העסקי והיעילות התפעולית. המכירה הזאת תואמת את האסטרטגיה שלנו, להתמקד בתחומי הליבה של העסקים. אנו מצפים להמשיך את העבודה המשותפת שלנו, הן עם עשות והן עם פימי".
קרן פימי מנהלת נכסים בהיקף של 5.5 מיליארד שקל. מאז הוקמה על ידי ישי דוידי בשנת 1996, הקימה פימי 7 קרנות, השלימה 96 השקעות ומימשה 65 מהן - בעסקאות של למעלה מ- 5.5 מיליארד דולר.

1 צפייה בגלריה
ועידת התחזיות 2019 בצלאל מכליס נשיא ו מנכ"ל אלביט
ועידת התחזיות 2019 בצלאל מכליס נשיא ו מנכ"ל אלביט
בצלאל מכליס נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות
(צילום: עמית שעל)