סגור

ישי דוידי ביקר במפעל עשות אשקלון - והצית סכסוך עבודה

העובדים זיהו את מנכ"ל קרן פימי במפעל - וטוענים כי אלביט מנהלת שיחות למכירת המפעל ללא שיתופם; הוועד ביקש היום את אישור ההסתדרות להכרזה על סכסוך עבודה - שעשוי להשפיע גם על אלביט



עובדי עשות אשקלון הופתעו בשבוע שעבר לראות מבקר לא שגרתי במפעל: ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי, המתמחה ברכישת חברות והשבחתן. הביקור היה אחד הגורמים שהובילו את ההסתדרות לאיים בנקיטת צעדים ארגוניים שישפיעו על חלקים מפעילות אלביט, שמחזיקה בשליטה במפעל. ל"כלכליסט" נודע כי ההסתדרות מתכוונת לכלול בצעדים את ועד העובדים ביחידות תעש שמשולבות כיום בחטיבת היבשה של אלביט.


רחמים גואטה, יו"ר ועד העובדים בעשות אשקלון, טוען כי כי אלביט מנהלת שיחות למכירת המפעל ללא שיתופם, מהלך שעשוי לפגוע בתנאי ההעסקה שלהם. את חששם תדלק מכתב תשובה מאודי ורד, מנהל חטיבת היבשה של אלביט, לגואטה, ובו לא הכחיש כי מכירת המפעל עומדת על הפרק.

1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 4.5.17 ישי דוידי מנכ"ל קרן פימי
מוסף שבועי 4.5.17 ישי דוידי מנכ"ל קרן פימי
ישי דוידי
(צילום: אוראל כהן)

"עשות מצויה במצב עסקי מורכב במיוחד, המורכבות העסקית והתפעולית המלווה את עשות זה שנים הוחמרה בשנים האחרונות כתוצאה מהיעדר תקציב מדינה והמשבר המתמשך בשוק התעופה האזרחית. אנו משקיעים כל מאמץ ובוחנים כל כיוון אפשרי, כדי לייצב את החברה", כתב ורד, וטען כי העובדים יעודכנו "ככל שיקודם מהלך שעשוי להשפיע עליהם".
עשות אשקלון נרכש בידי אלביט כחלק מרכישת תעש לפני שלוש שנים תמורת 1.8 מיליארד שקל. אלביט מחזיקה ב-85% ממניות המפעל הדרומי, והציבור ב-15% הנותרים. במחצית הראשונה של 2021 ירדו הכנסות המפעל ב-4.7% ל-164.5 מיליון שקל, הוא סבל מתזרים מזומנים שלילי בסך של 21 מיליון שקל, אך רשם עלייה של כמעט 300% ברווח הנקי ל-8.6 מיליון שקל. עשות נסחרת בתל אביב לפי שווי של 248.5 מיליון שקל.
המפעל, שהוקם ב-1951 בידי אפרים אילין כדי לייצר רכיבים למפעל המכוניות שלו קייזר אילין, מתמחה בייצור ממסרות ורכיבים שונים לשוק הצבאי והאזרחי. עסקיו נפגעו בגלל משבר התעופה האזרחית שגרמה הקורונה. משרד הביטחון הוא הלקוח המרכזי שלו, ובחמש השנים האחרונות רכש ממנו מערכות ורכיבים לטנק המרכבה סימן 4 ונגמ"ש הנמ"ר בכ-900 מיליון שקל. ביוני האחרון חתם המשרד על הזמנת המשך למפעל בסך של 170 מיליון שקל.
ועד העובדים במפעל ביקש היום את אישור ההסתדרות להכרזה על סכסוך עבודה במפעל, שמעסיק 450 עובדים, וגואטה אמר ל"כלכליסט" כי אישור כזה צפוי להינתן בימים הקרובים.
"עשות אשקלון מהווה עוגן מרכזי ועיקרי בעיר אשקלון וסביבותיה, ובעל שם מקצועי בקנה מידה עולמי", כתב גואטה לוורד. "זהו אינו גוף המועבר מיד ליד על מנת להשיא רווחים לבעלי המניות על גבם של העובדים. עשות הוא מפעל מצליח ורווחי שכבר עבר תוכנית פרישה מרצון של עובדים, ואין כל סיבה להעמיד כעת את החברה למכירה ולסכן את עתיד העובדים. אנו למודי מאבקים ולא ניתן למהלך שכזה לעבור לסדר היום".
מאלביט הפנו בתגובה למכתבו של ורד. מקרן פימי לא נמסרה תגובה.