הרווח של כלל ביטוח שילש את עצמו ב-2024 ל-956 מיליון שקל
חברת הביטוח והפיננסיים הציגה צמיחה בכל ענפי הפעילות, בהובלת ענף הרכב - שבו חזרה להרוויח לאחר שנתיים הפסדיות; המנכ"ל יורם נוה: "הייתי רוצה שחלק מהכסף שאני משלם בתביעות יועבר לארנק של לקוח, ויעניק לו ריבית על היתרה"
כלל ביטוח ופיננסים סיכמה את שנת 2024 עם רווח נקי של 956 מיליון שקל - יותר מפי שלושה לעומת הרווח ב-2023. הרווח של החברה, בניהולו של יורם נוה, משקף תשואה על ההון של 11.2%, זאת לעומת תשואה על ההון של 3.8% ב-2023.
החלק הראשון הוא רווחי הקבוצה מפעילות ביטוח - העיסוק המרכזי של החברה. הרווח (שכולל גם את השפעות שוק ההון) גדל ביותר מפי ארבעה ל-638 מיליון שקל (לפני מס).
הענף שהוביל את הצמיחה הוא ביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג') - שחזר להיות מנוע משמעותי בצמיחת הרווחים, לאחר עליית מחירים של עשרות אחוזים בשנתיים האחרונות, ולאחר שאת 2022 ו-2023 כלל סיימה בהפסד.
"ענף הרכב נע ב'סייקלים', ולאור הרווחיות הגבוהה אני מעריך שנראה ירידת מחירים, אך קשה לומר אם בעוצמה דומה ל-2020 מאחר וסביבת הריבית שונה מאוד וגם מבטחי המשנה יצאו מהתחום", אמר לכלכליסט מנכ"ל כלל יורם נוה.
החלק השני הוא פעילות ניהול הנכסים של החברה, שכוללת את חברת כרטיסי האשראי מקס - שב-2024 לראשונה השפיעו ביצועי מקס באופן מלא על תוצאות החברה - ואת חברת התשלומים מיילו. מקס סיימה את 2024 עם שיא ברווח השנתי של 273 מיליון שקל, והרווח עבור כלל החזקות זינק ב-64% ל-390 מיליון שקל. סך הנכסים המנוהלים של החברה טיפס במהלך השנה ב-9.2% ל-369 מיליארד שקל.
"רכישת מקס הוכיחה עצמה ושינתה את פני הענף, ומכפילי הרווח בהם נרכשה ישראכרט ובהם צפויה להירכש כאל משקפות את אטרקטיביות העיסקה הן בהיבט האסטרטגי והן בהיבט הכלכלי של הרכישה", אמר נוה.
"התוכנית היא להעצים את היתרונות של מקס, בתקווה שאכן יאפשרו לחברות כרטיסי האשראי לגייס פיקדונות ולתת כנגדם אשראי. אידיאלית, הייתי רוצה שחלק מהכסף שאני משלם בתביעות יועבר לארנק של לקוח, שיעניק לו ריבית על היתרה. קיבלת 250 אלף שקל כי נגנב לך הרכב, ואתה עוד לא בטוח מה לעשות איתם? תשאיר אותם בארנק, ותהנה מריבית".
החלק השלישי הוא רווחים שאינם קשורים לפעילות הליבה, ועשויים להשפיע באופן דרמטי על תוצאות החברה. אלו כוללים את ביצועי שוק ההון, את שיעור הריבית במשק ומחקרים אקטוארים, שמשפיעים על היקף ההתחייבויות של חברות הביטוח, והשפעות חד פעמיות.
כלל נהנתה בסעיף זה מרווח של 384 מיליון שקל, לעומת רווח של 82 מיליון שקל ב-2023. הרווח הושג בשל הביצועים הגבוהים יחסית בשוק ההון ב-2024, כשמנגד ב-2023 החברה הפרישה כ-220 מיליון שקל באופן חד פעמי בשל רכישת מקס. מנגד, השינוי בעקום הריבית על עתודות הביטוח הפחית את הרווחים בסעיף זה ב-283 מיליון שקל.
במסגרת פרסום הדו"ח, כלל מפרסמת גם לראשונה יעדים אסטרטגים ל-2027, ובהם יעד רווח כולל של 1.6-1.3 מיליארד שקל ותשואה להון של 12%-15%. יעדים אלו כוללים את השפעות יישום תקן חשבונאות חדש בענף - IFRS17, על רווחי החברה.
התקן נועד להקל על משקיעים להבין את פעילות חברת הביטוח, דרך שיקוף הולם יותר של תוצאות הפעילות הביטוחית והפרדה מובהקת ביותר בינה לבין תחומי הפעילות הפיננסית האחרים של חברות הביטוח.
התקן החדש צפוי להשפיע במיוחד על חברות כמו כלל והראל, שנתח השוק שלהן בענפי ביטוח ארוכי טווח כמו בריאות וחיסכון ארוך טווח גדול. בשלב זה, כלל בחנה את השפעת יישום התקן על תוצאות המחצית הראשונה של 2024, ומדווחת שיישום התקן בתקופה זו מגדיל את רווחיה מ-320 מיליון שקל (אחרי מס) ל-897 מיליון שקל.
המנכ"ל יורם נוה קיבל ב-2024 שכר בעלות 3.3 מיליון שקל. בראש רשימת מקבלי השכר ניצב רון פאינרו, מנכ"ל מקס לשעבר, שסיים את תפקידו בסוף 2024. שכרו של פאינרו ב-2024 הסתכם ב-5.6 מיליון שקל. שכרה של קרן שמיר אטיאס, מנכ"לית סוכנות הביטוח תמורה, עמד על 3.1 מיליון שקל.
כיום כלל נסחרת באחוזת בית לפי שווי שוק של כ-8.5 מיליארד שקל. ההון העצמי שלה בסוף 2024 עמד על 9.45 מיליארד שקל.