סגור
העיתון הדיגיטלי
26.03.25
מטה חברת כרטיסי האשראי MAX
מטה חברת כרטיסי האשראי MAX (צילום: אוראל כהן)

בזכות התאוששות בצריכה: רווחי MAX טיפסו ב-2024 לשיא של 273 מיליון שקל

מחזור  השימוש בכרטיסי האשראי של MAX בסיכום השנה גדל ב-14% ל-140 מיליארד שקל; הרווח טיפס ב-11% ביחס לשנת 2023 - גם בסיוע הצמצום בהפרשות להפסדי אשראי

צמיחה במחזורי האשראי וירידה בהפרשות להפסדי אשראי הקפיצו את הרווח השנתי של חברת כרטיסי האשראי מקס לשיא של של 2.73 מיליון שקל - עלייה של 11% ביחס לשנת 2023. התשואה להון של החברה שבשליטת כלל ביטוח עמדה על 14%.
הפרשות להפסדי אשראי ב-2024 הסתכמו ב-216 מיליון שקל - ירידה של 12.2% ביחס ל-2023, שבה העלאות הריבית ולאחר מכן פרוץ המלחמה הובילו להפרשות גבוהות מצד כל חברות כרטיסי האשראי.
ברבעון האחרון של השנה הרווח הנקי זינק ב-61.5% ל-63 מיליון שקל ביחס לרבעון המקביל ב-2023, שהיה חלש במיוחד בהשפעת המלחמה - הן בשל ירידה בפעילות והן בגלל הגדלה של ההפרשות להפסדי אשראי.
מנכ"ל Max היוצא רון פאינר סיים בסוף דצמבר כהונה של 8 שנים בחברה. את פאינרו החליפה ב-1 בינואר השנה המנכ"לית שגית דותן.
2 צפייה בגלריה
רון פאינרו
רון פאינרו
רון פאינרו - המנכ"ל היוצא של MAX, שפרש בדצמבר
(צלם: הדר דולן)
פעילות חברות כרטיסי האשראי מבוססת על שתי רגליים: הראשונה היא ההכנסות מכרטיסי אשראי, שהיו המנוע המרכזי לשיפור ברווחיות של מקס. מספר כרטיסי האשראי הפעילים (כרטיסי אשראי שנעשה בהם שימוש בשלושת החודשים האחרונים) צמח ב-2024 ב-10.4% ל-3.2 מיליון כרטיסים, כאשר הצמיחה בכרטיסי מקס (בשונה מכרטיסים שמקס מנפיקה לבנקים) הייתה גבוהה יותר ועמדה על 17.6% ל-1.5 מיליון כרטיסים.
מחזור השימוש בכרטיסי החברה במהלך הרבעון גדל ב-26.8% ביחס לרבעון המקביל (שכאמור, הושפע מפרוץ המלחמה) ל-36.1 מיליארד שקל. בסך הכול, מחזור השימוש השנתי צמח ב-14.2% ל-140 מיליארד שקל.
הירידה בהכנסות ממחזורי חו"ל, עקב הצניחה במספר היוצאים לחו"ל במהלך 2024, קיזזה מעט את הצמיחה בהכנסות מכרטיסי אשראי. הכנסות מקס מעמלות אלו ברבעון הסתכמו ב-51 מיליון שקל, לעומת 57 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות השנתיות בסקטור זה ירדו ב-6.5% ל-172 מיליון שקל.
הרגל השנייה היא ההכנסות מהעמדת אשראי: בשונה מהפעילות בכרטיסי אשראי, כאן השפעות המלחמה וסביבת הריבית הגבוהה ניכרות. תיק האשראי הצרכני של מקס צמח אמנם ב-13.6% במהלך 2024, וב-4% במהלך הרבעון האחרון, ל-10.5 מיליארד שקל, אך עיקר הצמיחה היא באשראי לרכבים. תיק האשראי לרכבים זינק בשנה האחרונה ב-52% ל-3.3 מיליארד. בניכוי צמיחה זו, האשראי הצרכני של מקס היה קטן בשנה האחרונה.
"צמיחת תיק האשראי ב-2024 הושפעה ממצב המאקרו, כאשר בחרנו לצמוח באשראי בצורה מנוהלת, על מנת לשמור על איכות תיק האשראי", אמרה דותן. "ניתן לראות זאת גם בהיקף ההפרשות להפסדי אשראי. ככל שסביבת המקרו תתייצב אנו צופים גידול בביקושים לאשראי".
2 צפייה בגלריה
שגית דותן מנכ"לית מקס
שגית דותן מנכ"לית מקס
שגית דותן מנכ"לית מקס
(צילום: אורן דאי)

תיק האשראי העסקי, שמהווה פחות מ-10% מתיק האשראי של החברה, גדל ב-8.2% בשנת הדוח, כאשר הצמיחה ברבעון האחרון הייתה אפסית. חלק מהשיפור השנתי הושג בזכות הלוואות לעסקים בערבות מדינה, שהועמדו לאחר פרוץ המלחמה.
בשורה התחתונה, ההכנסה השנתית של מקס מכרטיסי אשראי צמחה ב-7.8% -1.4 מיליארד שקל, וההכנסה השנתית מריבית נטו גדלה ב-2.4% בלבד, ל-802 מיליון שקל. הצמיחה הנמוכה בהכנסות מריבית הושפעה משינוי תמהיל תיק האשראי של מקס לטובת הלוואות רכב, בהן רמת הסיכון נמוכה יותר וכפועל יוצא גם הריבית שהחברה גובה.
"המחזורים הלכו והשתפרו לאורך השנה והם ממשיכים להשתפר. המשק ישראלי חפץ חיים, ויש גידול במחזורי הצריכה ברוב הענפים", אמרה לכלכליסט דותן. "בענפי התיירות ובכלל והנסיעות לחו"ל בפרט ההתאוששות ארוכה יותר, והם עדיין לא חזרו לפעילות מלאה. אבל גם בהם אנחנו רואים כעת התאוששות, עם הזמנות קדימה לפסח ולקיץ. ''