סגור
חשמל סולארי אנרגיות מתחדשות אנרגיה ירוקה פאנלים סולאריים
פאנלים סולאריים (חגי דקל)

הפעם זה יצליח? דוראל זכתה במכרז להקמת פאנלים סולאריים במחלפים ברחבי הארץ

לפי המכרז, דוראל תקים מתקנים סולאריים ב-13 מחלפים ברחבי הערך ותתפעל אותם במשך 25 שנה תמורת חצי מיליארד שקל; מדובר בפרויקטים קשים להקמה, ולפני שנה ביטלה חבלת נתיבי ישראל הסכם דומה עם משק אנרגיה

שנה לאחר שחברת נתיבי ישראל ביטלה הסכם עם משק אנרגיה להקמת פאנלים סולאריים במחלפים ברחבי הארץ, הודיעה היום החברה על זוכה חדשה במכרז דומה – דוראל אנרגיה.
היקף המכרז הוא כחצי מיליארד שקל ויכלול הקמה של מתקנים סולאריים ב-13 מחלפים ברחבי הארץ בהספק של 65 מגה-וואט. החשמל שיופק מהמתקנים שווה ערך לצריכת חשמל של כ-17 אלף בתי אב ויאפשר הכנסות של כ-70 מיליון שקל. עם זאת, הקמת המתקנים במחלפים מעלה קשיים כמו הולכת החשמל ועלות תחזוקה גבוהה והמחיר הגבוה שדורשת רשות מקרקעי ישראל על הקרקע.
על פי המכרז בו זכתה דוראל, החברה תקים את המתקנים (BOT) ותפעיל אותם במשך 25 שנה. הפאנלים הסולאריים יוקמו "בשטחים הכלואים" במחלפים של נת"י. שטחים אלו הם האזורים שבין הניבים בהם לא ניתן להקים מבנים אחרים, אך ישמשו להפקת חשמל. הפאנלים הסולאריים יוקמו במחלפים: בית קמה, גדרה, יגור, נאות חובב, שרה, רהט, הזיתים, אדומים, שמשון, שער הגיא, דרור, רעננה דרום וג'לג'וליה. הקמת המתקנים צפויה להתחיל בחודשים הקרובים והחיבור, באופן מדורג בין שנתיים לארבע שנים.
על אף הזכייה, מדובר בפרויקטים קשים להקמה והכדאיות הכלכלית שלהם תלויה גם במחיר הקרקע שתדרוש רמ"י. המחיר הגבוה שדרשה רמ"י הוביל בינואר של שנה שעברה לביטול ההסכם של נתיבי ישראל עם משק אנרגיה להקמת להקמת פאנלים סולאריים בשלושה מחלפים בהיקף של 120 מיליון שקל. זאת למרות שעל פי סקר שערכה, לנת"י יש כ-5,000 דונם בהם ניתן להקים מתקני אנרגיה מתחדשת ופאנלים סולאריים, אך חוסר ההסכמות על שווי הקרקע מוביל לכך שאין בנייה במחלפים.
המחלוקת על שווי הקרקע אינה המכשול היחיד שעומד בפני דוראל לקראת הקמת הפרויקטים. מכיוון שמדובר במקומות מרוחקים ובמתקנים קטנים יחסית עלות התחזוקה של הפאנלים נחשבת ליקרה יחסית. כמו כן, הקמת פאנלים סולאריים במחלפים מחייבת גם להקים תשתית שתאפשר את השינוע של החשמל שלא בטוח שקיימת בכל המחלפים.
נכון לסוף הרבעון השלישי של 2023, לדוראל אנרגיה היו 444 מגה-וואט סולארי מחובר לרשת ועוד 1.339 מגה-וואט בהקמה ולקראת הקמה. את הרבעון השלישי סיימה החברה עם הכנסות של 24.1 מיליון שקל ממכירת חשמל.