סגור

סמארט אגרו מציגה ניצנים של השבחה אבל הדיווחים שלה לא מסגירים הכל

השותפות המשקיעה בחברות טכנולוגיה חקלאיות הציגה השבוע שתי בשורות למשקיעים: הסכם התקשרות עם חברת אמריקאית ללא ציון המשמעות הכלכלית, וזינוק בשווי חברה בפורטפוליו

בדיוק היום לפני שנה פרסמה השותפות סמארט אגרו את טיוטת התשקיף ואת המצגת הראשונה לקראת הנפקתה בבורסת תל אביב. בשנה שחלפה מאז, תקוות הפכו לאכזבות, והשקעה של 10 שקלים בהנפקה הפכה ל־3 שקלים בבורסה.
"כמו ירח מתמלא ומתרוקן", מדמה עידן רייכל מערכת יחסים בשיר "אהבה כזו". אין כל ספק שההשקעה בסמארט אגרו, המשקיעה בחברות טכנולוגיה בתחום החקלאות, נמצאת בשלב ההתרוקנות.
כיסי המשקיעים בשותפות החבוטה יכולים "להתמלא", למצער חלקית, אולם תרחיש כזה מותנה בהשבחת החברות בפורטפוליו של סמארט אגרו. ניצנים ראשונים למהלכים כאלה ניכרו השבוע בשני דיווחים של סמארט אגרו, שהביאו לעלייה של 8% במחירה של יחידת ההשתתפות בבורסה. עלייה זניחה, שאין בכוחה להחזיר ולו מעט מהסומק ללחיי המשקיעים בשותפות.


הבשורה הראשונה שסמארט אגרו הביאה למשקיעיה נוגעת להתפתחות חיובית בפעילותה של ערוגה, אחת החברות בפורטפוליו שלה. ערוגה מפתחת רובוטים אוטונומיים לטיפול ולניטור צמחי חממה בעזרת בינה מלאכותית (AI). במאי השנה סמארט אגרו השקיעה בערוגה חצי מיליון דולר לפי שווי של 9 מיליון דולר (לפני הכסף) בתמורה ל־4.28% ממניותיה.
השבוע ערוגה התקשרה עם חברת AgTech אמריקאית ציבורית, לפריסת הרובוטים של ערוגה להאבקת פרחי עגבנייה ללא מגע בחממותיה. בדיווח של סמארט אגרו צוין כי הפעלתם המסחרית של רובוטי ערוגה מבוצעת לאחר השלמת ניסויים מוצלחים בחממות של החברה האמריקאית.
הדיווח על אודות ההתפתחות החיובית בפעילות של ערוגה כולל מידע על חברת ה־AgTech, אך אין בו התייחסות כלשהי ביחס למשמעות הכלכלית של ההסכם.

2 צפייה בגלריה
רובוט ערוגה
רובוט ערוגה
רובוט של ערוגה
(צילום: ערוגה)
הבשורה השנייה של סמארט אגרו השבוע כבר כללה מספרים, והיא עשויה להצביע על הצפת ערך אפשרית בבטרסידס, ההשקעה הראשונה בפורטפוליו של השותפות. בטרסידס עוסקת בהשבחת גידולים חקלאיים. בנובמבר 2020, מיד לאחר השלמת הגיוס בתל אביב, סמארט אגרו השקיעה בה 2 מיליון דולר לפי שווי של 18 מיליון דולר תמורת 9.03% ממניותיה.
השבוע דווח כי בטרסידס חתמה על הסכם השקעה של 2 מיליון דולר לפי שווי המשקף עלייה של יותר מ־300% ביחס לשווי שלפיו השקיעה השותפות לפני כשנה. סבב הגיוס אמור להסתכם ב־5 מיליון דולר ומתוכנן להסתיים בתוך כ־45 יום. לסמארט אגרו יש אופציה להשקיע מיליון דולר בסבב בהנחה של 15% על המחיר החדש. בשלב זה השותפות בוחנת את השתתפותה.
יו"ר סמארט אגרו הוא ארז מלצר, בעבר מנכ"ל נטפים ואפריקה ישראל; מנכ"לית השותפות היא דגנית ורד, שעד לאחרונה ניהלה את ההשקעות של Entrée Capital בטכנולוגיות לחקלאות. ורד נכנסה לסמארט אגרו במאי השנה.